JohannesMcEdon 0 Postad 13 April , 2025 Hej alla! Följande gäller en Honda BF60A, 2013, mindre än 380 driftstimmar: Det har hänt ett par gånger att det inte gick att tilta ned motorn när den var tiltad i övre läget, vare sig med switchen i gasreglaget eller med den på själva motorn. Förutom att tilt-instrumentet piper ganska intensivt, och att jag ”tror mig” höra någon slags dovt ljud någonstans ifrån någon motorkomponent som tenderar att röra på sig – mest sannolikt tilt-motorn – händer absolut ingenting mer när jag trycker på någon av switcharna. Vid ett av tillfällena fick jag igång funktionen medans jag höll på med att växelvis koppla loss och återansluta batterikablarna. Detta förfarande fungerade dock bra den gången. Nästa gång det hände var emellertid alla mina försök att få det att fungera förgäves och då gick jag hem oerhört besviken på Honda. Men till min stora förvåning var funktionen fullt fungerande igen dagen därpå – utan några som helst extraordinära åtgärder från min sida – och sedan ytterligare några gånger senare samma dag i samband med torrsättningen. Jag undrar om någon av er har haft samma eller liknande problem och kan komma med nyttiga synpunkter på vad som kan vara felet. Min första gissning är att det är Tilt Reläet som krånglar men ett nytt sådant kostar sisådär 1500 till 2000 SEK och det köper man inte bara för att testa. Tack på förhand för alla synpunkter och tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pannkaka 19 Postad 13 April , 2025 (redigerade) Något liknande hände min BF50 efter 15 år; intermittent problem. Det hjälpte att knacka lite på tiltmotorn. Men efter vintern hade den gett upp helt. Jag bytte motorn; t v i bild. Köpte en ny på nätet, bild 2, tror jag betalade kring 3 000kr då (2015). Kanske var det från utlandet. Redigerad 13 April , 2025 av pannkaka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohannesMcEdon 0 Postad 15 April , 2025 Tack för ditt svar pannkaka! Jag har redan börjat kolla på nätet efter tilt-motorer. En sak är säker, det blir knappast billigt! Jag tycker att Honda borde skämmas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser