Gå till innehåll
torsdag 04 juni 2026
bajen

RF Bultar som korroderar.

Rekommendera Poster

Tack för input Pär.

-Ja, jag har Sika i hålen och under brickorna, dock inte över skallarna om det var det du mot förmodan menade.

-Har faktiskt inte ids gå och reklamera. Mest då man sällan sparar kvitton på den typen av köp och att skallarna är så korroderade så det inte går att läsa av någon text på dem samt av den anledningen du säger. Inte så lätt att hitta nån som kan nåt i butkier längre 😉

-Båten ligger i färskvatten med ganska god cirkulation. Strax intill Hammarbyslussen, på Mälarsidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev bajen:

Har faktiskt inte ids gå och reklamera. Mest då man sällan sparar kvitton på den typen av köp och att skallarna är så korroderade så det inte går att läsa av någon text på dem samt av den anledningen du säger. Inte så lätt att hitta nån som kan nåt i butkier längre 😉

Nä så är det men det hade varit rätt kul att höra vad "butikschefen" som är 25 år gammal och gått 25 år i "skolan" hade för förklaring till fenomenet.

Vad har du för motor/motorer/drivlina i båten?

Vad har du för material i dina offeranoder?

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Rostfritt stål är ju inte anod i korrosionskedjan de är katod och de ska f.n inte korrodera av, inte ens om det så bara är A2.

A2 brukar rosta lite grand och det blir brunt av ytrost som på bilden nedan:

1853932880_Skrmavbild2026-04-13kl_14_57_57.png.364d8752b358cfb4e7f1a66ac60e79ec.png

Så såg det ofta ut på akterspeglarna på 1990-talet om det satt en OMC utombordare på båten, deras bultar var något sämre än A2 fast så hette det ju inte då det var väl 18/8 eller något annat mög men aldrig att de gick av.

Fästet till badplattformen= Helt intakt

Trimplan= Helt intakt

Inte tillstymmelse av brun ytrost...

Mycket märkligt🤔

Jag har aldrig ett något liknande om det inte varit vanliga galvade bultar.

Man kan ju nästan tro att båten ligger vid ett utlopp från reningsverk, industri eller liknande.

Ja jag vet inte om det hjälper men du kan ju prova med någon form av lock på skallarna.

Har du SIKA på bultar, brickor och skalle när du monterar?

Om de bultarna du köpt på Sifvert har gått av hade jag tagit med dom dit och visat samt bett om en förklaring.

Men de gamle som visste något har väl gått i pension men skulle vara intressant att höra vad de har att säga.

Kom precis på nu innan jag skulle skicka, är det sumpgas i hamnen?

Alltså metangas som bubblar upp från botten och bildas av alger, tång mm som ligger på botten och rötas.

//Pär

I trånga spalter eller om det finns defekter i materialet så kan samma skruv bli både anod och katod.

Spaltkorrosion - Metallkompetens https://share.google/KZr5wsbBAIWh01FpJ

Se även kapitlet om punktkorrosion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan skrev Eld-:

I trånga spalter eller om det finns defekter i materialet så kan samma skruv bli både anod och katod.

Spaltkorrosion - Metallkompetens https://share.google/KZr5wsbBAIWh01FpJ

Se även kapitlet om punktkorrosion.

Är fullt medveten om vad spaltkorrosion är men det märkliga i denna tråd är att allt annat "rostfritt" där spalt kan förekomma är helt intakt, inte en tillstymmelse till korrosion eller rödbruna rostfläckar.

Så det mest troliga är ju att skruvar och brickor inte motsvarar den kvalitet de verkligen skall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Är fullt medveten om vad spaltkorrosion är men det märkliga i denna tråd är att allt annat "rostfritt" där spalt kan förekomma är helt intakt, inte en tillstymmelse till korrosion eller rödbruna rostfläckar.

Så det mest troliga är ju att skruvar och brickor inte motsvarar den kvalitet de verkligen skall.

Håller med... det ser ut som skruvarna till min badstege såg ut där tidigare ägare skruvat fast den rostfria badstegen med vanlig elförzinkad skruv i en dold infästning. Det höll ganska många år ändå innan en av dem gick av. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Nä så är det men det hade varit rätt kul att höra vad "butikschefen" som är 25 år gammal och gått 25 år i "skolan" hade för förklaring till fenomenet.

Vad har du för motor/motorer/drivlina i båten?

Vad har du för material i dina offeranoder?

//Pär

VP Ad41, 290 drev magnesiumanoder.

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror fortsatt någon form av elektrolytisk korrossion är bästa gissningen.

Som @Mercury_44XS nämnde är det inget problem på badstege och trimplan. Gissar att badstegen inte har någon förbindelse med något elsystem (inte ens "jord" förbindelse). Trimplanen kanske är plastcylindrar och därmed är dess skruvar också isolerade. Ankarspelet avviker då och det är där du har problemet.

Jag har sett just sånna myrgångar tidigare, fast då på propelleraxlar där boven antagits vara elektrolytisk korrosion, upphörde i alla fall efter insatser på jordningar etc.

Det är en hel vetenskap känns det som med sådan typ korrosion, ingen vetenskap jag behärskar, men känner timl symptomen och brukar i jobbsammanhang lämna över problemlösningen till marinelektriker.

Ett alternativt experiment, istället för lock på skruvskallarna, är att för kommande säsong sätta brytning på både pluss och minus. Så när spelet inte används är det helt 100% isolerat från resterande elsystem, altså inkl minus sidan. Om skallarna då är fina i höst så vet du var problemet ligger och lättare hitta lösning.

Och problemet kan som sagt vara att båtgrannen eller bryggan har elfel. 

Fast det kanske är mycket jobb för tillfälligt om du till hösten ska plasta träreglar etc.🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-04-13 vid 14:41 skrev bajen:

När de första gick av, med vatten inträngning som följd var den enda skillnaden mot föregående säsong att bultarna efter att spelets lossats blivit av med det lager av epoxigrundfärg samt Lefant T-coat (7 lager epoxi) Jag hade fått nya båtgrannar och bryggans lansdström är sedan 70-tal med kablar i vattnet. När jag ersatte de bultar som suttit sedan montering, 80-90-tal så behandlades dessa inte (då det var RF ) Sedan har jag under två säsonger fått dessa porer i skallarna som syns på senare bilder.

Bra att du har reflekterat över förändringar. Eftersom du inte haft problem innan så är ju sannolikt någon förändring som uppstått. 

1. Bryggans elsystem, har de jotdfelsbrytare? Om inte så kan det ju skett något i bryggans 50 åriga elsystem. T.ex. någon kabel som skavts av lite grann.

2. Nya bryggrannar, ligger de mycket på landström? Läckström kan ju vara hos båtgranne men påverka dig, dvs du får skadorna. Fråga mig inte hur det går till, men så är det tydligen 😕

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående vagabondströmmar i vattnet från landströmskablar och elkablar som går under vatten:

Mercruiser-verkstäder brukar ha ett verktyg för att kontrollera detta och det kallas "Reference Electrode" på Mercury/Mercuiser-språk och med hjälp av denna kan man kontrollera dessa strömmar med en multimeter/DVA meter. Kolla med Skanstull eller Värmdö om de har och vad de ska ha för en mätning. Själva elektroden kostar ca 1800–1900 kr nånting att köpa.

Har man höga vagabondströmmar/läckströmmar så kan man installera en galvanisk isolator.

Är det flera vid din båtplats/hamn som har korrosionsproblem?

Är lite frågande till magnesiumanoder, de funkar ju bra i sötvatten som du ligger i men är du mycket utanför slussen i "saltsjön" och åker samt ligger längre perioder ute i skärgården?

Hur ser dina anoder ut efter säsongen, är de helt slut/borta eller?

Har du anoder på trimplanen?

Mercury/Mercruiser har haft en löst hängande "Defender anode" som bestod av en droppformad aluminiumanod med en ingjuten kabel/vajer med en krokdilklämma som anslöts till gods med bra jord eller direkt till batteriminus. Jag har aldrig sålt en sådan utan de såldes nog mest i USA och största problemet med dessa var att folk glömde dra upp den ur vattnet när de skulle iväg🤣

Annars har jag hört att den funkade...

För övrigt arbetar de grå på högvarv för att försöka komma på varför de "rostfria" skruvarna korroderar av.

Som @Boanjohan föreslog att bryta både + och - till ankarspelet är ett bra förslag och värt ett försök.

Tror inte det kommer att hjälpa med någon slags skyddshuv eller SIKA över bultskallarna men som sagt man vet aldrig förrän man testat och det är ett märkligt fenomen.

Om du sedan gör en lösning med inplastad träregel eller varför inte 22 mm WBP plywood så eliminieras ju skruvarna  genom akterspegeln och detta behövs bara på de nedre fästpunkterna.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående huruvida skyddshuvarna skulle funka o varför jag tänker testa, så är planen att dessa helt skyddar bultarna mot elektrolyten. D.v.s vattnet. Planen är att bultarna med de vattentäta skotten blir isolerade så inget material kan fällas ut eller vandra. Varför skulle det inte funka?

Iden med brytare till både spelets + o - är

också nåt att prova. 

Tack till alla för teorier och inspel.

Fortsätt gärna berika mig o tråden.

/Thomas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev bajen:

Angående huruvida skyddshuvarna skulle funka o varför jag tänker testa, så är planen att dessa helt skyddar bultarna mot elektrolyten. D.v.s vattnet. Planen är att bultarna med de vattentäta skotten blir isolerade så inget material kan fällas ut eller vandra. Varför skulle det inte funka?

Iden med brytare till både spelets + o - är

också nåt att prova. 

Tack till alla för teorier och inspel.

Fortsätt gärna berika mig o tråden.

/Thomas 

Jag tror hattar funkar om du får det tätt, men det ger inget svar på orsaken till problemet. Vill du efterforska orsaken så gör bara en åtgärd i taget (då bör du prioritera att i först pröva bryta både + & - när du inte använder spelet). Men å andra sidan så kanske du inte ser någon poäng med att efterforska om du ändå tänker plasta in en regel/plyfa eller liknande.🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Boanjohan:

Jag tror hattar funkar om du får det tätt, men det ger inget svar på orsaken till problemet. Vill du efterforska orsaken så gör bara en åtgärd i taget (då bör du prioritera att i först pröva bryta både + & - när du inte använder spelet). Men å andra sidan så kanske du inte ser någon poäng med att efterforska om du ändå tänker plasta in en regel/plyfa eller liknande.

Men det hade varit intressant att veta orsaken...

Jag tror nog mer på att "baka" in både skruvskalle och bricka ett tjockt lager SIKA eller liknande som sitter kvar och håller vattnet borta...

Hade även varit lite intressant att veta hur höga vagabondströmmar/läckströmmar det är i vattnet i den hamnen. Hade jag bott i Stockholm hade jag åkt dit och mätt bara för att jag är så j...a nyfiken i en strut🧐🤔

Håller dom inte på med något bygge där i närheten av Hammarbyslussen eller är det Danvik?

Men vi får väl hia oss till hösten och se då hur skruvarna klarat sommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag monterat plastslocken, 70x70 x20 mm med ett urfräst hål för bultskalle o bricka. Bultskallarna o bricka har täcks med SIKA och hålet i plasten har fyllts med SIKA samt anliggningytorna på locken mot skrovet. Locken har sedan pressats på över

bultskallarna o skruvats fast.

Känns väldigt vattentätt. ☺️

Det vore f-n om det inte stoppar utfällning över denna säsong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...