Jump to content
Saturday 20 July 2019
Steff008

Mercury Optimax vs. Yamaha 4-takt

Recommended Posts


Om man byter olja i en 4-takt så ofta som serviceboken anger så går det åt mindre olja till en modern 2-takt än till en modern 4-takt!
Nån gång så måste ju remmen bytas också!?
//Mårten 

Share this post


Link to post
Share on other sites


Ett tips...

 

 

Köp störrevolymer direkt med tvåtakt olja, helt plötsligt kostar en kvalitets olja ca 25-30kr litern istället för kanske 60-70kr.

 

O ärligt...Hur mycket olja kör du upp på ett år?

Det är ju inga 2% blandníngar längre.

 

och ventilspelet är inte mer benäget att ändras än i dagens bilar

 

Hur många bilar har vippor och ställskruvar idag?

Men flertalet 4t utombordare har ju fortfarnade det.

Därför är ju iaf en kontroll högst upp på min service lista (om jag skulle haft en fyrtakt)

 

Bilen går ju sällan i uppförsbacke på full varv timme efter timme.

 


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

var just i kontakt med Svenska Sjö om båtförsäkringar.

Yamaha 4takt var den i särklass mest stöld-utsatta båtmotorn,

kanske också något att ta med i kalkylen.

Stöder Optimax klanen, har haft Mercery 90 Optimax gått perfekt i 10 år.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev TomSund:

Hej

var just i kontakt med Svenska Sjö om båtförsäkringar.

Yamaha 4takt var den i särklass mest stöld-utsatta båtmotorn,

kanske också något att ta med i kalkylen.

Stöder Optimax klanen, har haft Mercery 90 Optimax gått perfekt i 10 år.

 

Du tror inte trådskaparen har hittat en ny motor så här 13 år efter att tråden skapades.......

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Kane:

 

Du tror inte trådskaparen har hittat en ny motor så här 13 år efter att tråden skapades.......

Det blir nog svårt med tanke på vad blocket har att erbjuda när det gäller 2T. Ska man ha nåt till vettigt pris är de nästan alltid skurna eller 3000 timmar med kommentaren att den startade igår etc.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2006-06-11 vid 19:44 skrev Pollare:

Således handlar det om att byta olja och oljefilter och växelolja och den kostnaden är lika för båda.

Nja, ingen olja i vevhuset, inget oljefilter på en tvåtaktare men visst blir det dyrare.

Man får fråga sig om man gillar en rapp motor som svarar direkt och som kostar några procent mer eller om den mer omständiga servicen är värd att betala för ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy