Jump to content
Friday 14 June 2024

mlonn

Medlemmar
  • Content Count

    65
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About mlonn

  • Rank
    Löjtnant
  1. Hej! Har plastat en hel del i men det var ett tag sedan och skulle nu behöva göra en enkel form för ett engångsprojekt. Någon som har provat att använda formplywood som formmaterial? Tänker att det borde gå bra att vaxa den glatta ytan och sedan laminera mot den. Frågan är om fenolfilmen tål polyestern/styren? Eller om fenolfilmen löses upp av polyestern? Någon som provat?
  2. mlonn

    Teakdäck

    wennstam, i vilken del av sverige har beffiner sig du och båt?
  3. har du kollat under båten? så du inte har fullt med beväxning där?
  4. Hej! skulle ha använt simson construction adhesive. http://www.watski.se/Butiken/Produkt/?EnovaId=17953 Används av varven på orust istället för sika. Är pga att det är en MS-polymer bättre för hälsan att använda. Är mjukare än sika vid applicering vilket också är en fördel. Men har i övrigt samma egenskaper som sika. //Mårten
  5. Du har delvis rätt. När du laminerar/gelcoatering så avgår styrenet från plasten i härdningsprocessen. Styrenångor är tyngre än luft och sjunker därför, och ligger då kvar i formen där de inte kan rinna ut. Detta betyder att man måste ventilera bort dessa ångor för att inte få problem vid härdningsprocessen, problem som kan uppstå är krokodilskin, ofullständig härdning och hög styrenhalt kvar i plasten. Det är när det blir hög styrenhalt kvar i plasten som den gulnar ovanligt lätt som på vissa utternbåtar. Inte världsmästare på att förklara men hoppas ni förstog vad jag menar //Mårten
  6. Måste också lägga mig i det här med plasten! Så här ligger det till plastkvalité i stigande ordning (styrka, flexiblitet dvs töjning innan brott, täthet dvs skydd mot osmos, krymp vid härdning). orto-polyester (lägsta kvalitén nästan alla båtar har denna som huvudsaklig plast i laminatet) iso-polyester (skall ligga i ytterlaminatet och följ därefter av orto-kvalitén, är också lägsta kvalité på gelcoat som bör användas vid båttillverkning) Vinyl-ester (högsta kvalitén innan epoxy nästan lika stark och tät som epoxyn men klarar större töjning innan brott och är uv-stabil) Epoxy (starkaste, tätaste, dock inte uv-stabil och tål töjning dåligt helt olämplig som gelcoat) Alla båttillverkare bygger så här i dag om inget annat anges: iso-gelcoat ytterst, ytterlaminat i iso-polyester bulklaminat i orto-polyester. Bygger de på annat vis så kan ni räkna med att de skryter med det i reklamen! Tex. många jänkare använder vinyl-ester gelcoat för att minimera behovet av epoxy behandling av botten. Najad gör stor grejj av att de bygger i vinyl-ester (de byggde i epoxy förut men gav upp det efter svårigheter i produktion och kostnadskäl). Men det viktigaste är att känna och klämma på båten innan köp, känns det som att skrovsidor och andra plastdetaljer är oroligt tunna så är de troligen det också! Får man dålig magkänsla så gå på den! //Mårten
  7. www.finn.no är norskarnas motsvarighet till blocket! testa där!
  8. Mitt bästa tips är att köpa en riktig roterande polermaskin. En livslång investering som underlättar jobbet avsevärt!
  9. mlonn

    Ruten durk

    Jo jag håller med i det du säger men känns ändå konstigt! Jag menar båten är ju bara 10 år. Och durken är ju framme i salongen, ingen divinycell bara inplastat balksystem på dessa båtar. Men som sagt det måste ju röra sig om ganska stora mängder slagvatten för att det ska ruttna! Jag menar hur många båtar med liknande konstruktion har inte stått med lite slagvatten i sig i säkert 20år utan att börja ruttna. Jag tror och hoppas för ägarens skull att det bara är en död råtta även om jag så klart kan ha fel! Låna en fuktmätare och mät durken! Mårten
  10. jag skulle göra så här: torka bort det värsta med diskmedel och vatten. Sen med aceton. Sedan slipa. Klart för målning! Fungerar kanon Mårten
  11. mlonn

    Ruten durk

    tycker att det låter konstigt att den inplastade plywooden skulle ha ruttnat efter bara 10 år. Har åkt många bayliner både nyare och äldre och har alldrig sett någon som durken ruttnat på! Har båten vart med om något extremt typ sjunkt någon gång? för mig känns det troligare att det ligger en död råtta eller nått i kölsvinet och luktar, som har tagit sig in under vinterförvaring. Bara en tanke! Mårten
  12. Vet att jag borde annonsera bland annonserna men det är lite bråttom! att bygga båt enligt bild i, skicket på formarna är slitet men går att pressa ut 1-3båtar till. Skänkes mot avhämtning i Dals-långed!
  13. Detta är inga ytliga sprickor i gelcoaten, skulle du slipa på dem så skulle du se sprickorna i laminatet. Detta gäller nästan alla sprickor i gelcoatytor, oavsett vad handlare eller tillverkare påstår! Sprickor i gelcoat beror alltid på ett underliggande problem! Vid en fullgod konstruktion så skall sprickor inte uppstå. Beror antingen på för tunnt laminat, och/eller på för snabb härdning när däcket laminerades. Gå vidare med detta!
  14. Hej! Ta dit en oberoende besiktningsman och få ett utlåtande! Gå sedan vidare med fallet, sprickor i gelcoaten på en så pass ny båt är sällan ytliga! Utan beror troligen på för tjockt lager gelcoat och för tunnt laminat, troligtvis också laminerat med för mycket härdare med överdriven värmeutveckling vid härdning som följd, vilket gör plasten spröd. Mvh Mårten
×
×
  • Create New...