Gå till innehåll
fredag 08 augusti 2025
AeroDavid

Svag gångvärme / varmvatten

Rekommendera Poster

Hej! Mitt första inlägg här på forumet, vill passa på och hälsa och tacka för mycket bra info och en trevlig ton. 

Har en Ford 2712E 80hk Bowman i min Jonsson 30. Gångvärmen är kopplad i serie, först till en varmvattenberedare på 40L och sedan genom en luftvärmare. Jag har testat att köra motorn hårt under en timmes tid så att maskin blivit rejält varm men varmvattnet blir knappt ljummet. Har testat att lufta och fylla vvb / värmare bakvägen ifall att det skulle stå en luftficka eller liknande, men får inte ut någonting. Värmepaketet och varmvattenberedaren är placerad lägre än motorn.

Kör jag på elpatron så får jag varmvatten utan problem. 

Det enda som är gjort med maskin är att kylvattnet byttes 2023. Men har för mig att jag hade värme förra säsongen. 

någon som har några tips eller idéer? 

postar några bilder på hur det ser ut. 

mvh 

IMG_3057.jpeg

IMG_3056.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju onekligen som du inte får någon vidare cirkulation på motorns kylvatten som ska gå igenom värmeväxlarna till gångvärmen och varmvattenberedaren, sen om det beror på luft i systemet eller skräp i kanalerna är ju svårt att säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad ligger motortemperaturen på?

Om den är låg, så har du troligen fel på termostaten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för svar! Tog ur termostaten i tron om att den hade fastnat i öppet läge. Men den var stängd och öppnade vid 90 grader under kokning. Fyllde upp vatten igen och lät returslangen ligga ner i locket till kylaren vid provstart, bra flöde på vattnet. Vet inte vad tempen på maskin är då jag har en analog mätare med en grönröd skala men nålen ligger i mitten eller straxt under.

var ut och provkörde ca en timme och fick bra värme på vattnet. Vet inte om det kan ha varit någon luftficka eller så men nu går det iaf, även om det tar lång tid att värma. 

Det kanske är rimligt att det tar en timmes tid att värma varmvattenberedarens 40 liter + järnhingsten till maskin på 12 liter till en behaglig varmvattentemp?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
40 minuter sedan skrev AeroDavid:

Det kanske är rimligt att det tar en timmes tid att värma varmvattenberedarens 40 liter + järnhingsten till maskin på 12 liter till en behaglig varmvattentemp?

Ja, det kan ta tid.
Men rimligen hade du en luftficka, i synnerhet som det troligen hade något händelsesamband med  byte av kylarvätskan.

Slingan för externa värmare brukar vara en option och vattnet brukar kunna passera förbi den inne i motorn om det skulle bli stopp. Dvs det är inte samma flöde och "ös" i den som inne i motorn. Därför kan det mycket lättare bli stående en luftbubbla eller annat som inte trycks ut och bort ur den slingan.

I min nuvarande båt måste designteamet haft lite otur när de tänkte. Defrosteraggregatet är placerat 50cm högre än motorn och är i original anslutet till motorns slutna kylsystem. Dessutom med en 40l VVB i serie, som var väldigt svår att få upp tempen i vid motorgång. Naturligtvs var cirkulationen nästan noll med det arrangemanget.

Har numera motorslingan via en lågt placerad plattvärmeväxlare så den blir mycket kort, och sedan en separat slinga med pump och expansionskärl för defroster och VVB. Men kanske främst för att där numera också sitter en vatten-eberspächer, så vi kan få varmvatten utan vare sig landström eller motorkörning. Och genom värmeväxlaren så slipper vi värma upp över ett halvt ton motor med ebern....

Du frågar om tid. Räkna med att det tar en timme, då det är många kW som skall till för att värma 40l vatten så mycket.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

är väl rimligt att det tar nån timme eller  kanske 2 att värma.

det gör min..kör jag nån timme på en sommarkväll kan jag duscha varmt på morgonen efter om jag inte varit ute över dagen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...