Gå till innehåll
fredag 10 oktober 2025
Karljohansson

Köpa båt - bavaria 30 eller liknande, tips?

Rekommendera Poster

Är på jakt efter första segelbåt, har kört motorbåt tidigare och seglat en del så är ok på det utan att vara bra.

spanat in Bavaria 30 och gillar planlösning utseende osv. Inga krav på super seglare utan mestadels i Göteborgs skärgård men hade kunnat vara kul och segla till andra länder i Europa på sikt. Vill att den ska vara nyare än 2000 för då verkar båtarna se lite fräschare ut.

Vilka modeller är rimliga att kolla efter? Viktiga saker att kolla på för bra skick?

budget för inköp är upp till 500 000kr, verkar finnas en del bavaria 30 däromkring 

funderar också om det finns nån bättre bavaria att tänka sig ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina konkreta erfarenheter av Bavaria30C.

I stort en trevlig båt med rymlig salong och akterkabin, förhållandevis bra kvalitet på bygge och utrustning, praktisk badbrygga och ett ganska lättdrivet skrov.

Att överväga är följande: Korta kojer i förpik, smala britsar i salong, lite baktung och benägenhet att broacha i kraftig byig vind.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är jag inget större fan av de äldre Bavaria-båtarna, och jag skall därför inte kommentera hur de seglar här. Just 30:an har - precis som påtalats - oerhört dåliga kojer. Förpiken har barn-kojer som är c:a 1,7 m långa, sofforna i salongen är för smala att sova på, och skall man sova två i akterkojen behöver man vara rätt kära. 
Jag är också tveksam till ratt på såpass liten båt. 

Jag hade därför valt bort den och rekommemderar att du istället tittar på Elan 31:an (om jag får välja), eller Bavaria 31:an (om det måste vara en äldre Bavaria) som har bättre och mer användbar planlösning än föregångaren. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Elan 31 såg trevlig ut med, hur står sig den modellen och märke i segelvärlden? Tänker jag vill ha något man kan sälja sen utan för lång ledtid om man ändrar sig. gillade att Elan 31 hade väldigt nice interiör 

Finns det andra modeller att titta efter ? Låt säga jag ökar upp budget till 700 k, vad mer kan man få då? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Karljohansson:

Elan 31 såg trevlig ut med, hur står sig den modellen och märke i segelvärlden? Tänker jag vill ha något man kan sälja sen utan för lång ledtid om man ändrar sig. gillade att Elan 31 hade väldigt nice interiör 

Finns det andra modeller att titta efter ? Låt säga jag ökar upp budget till 700 k, vad mer kan man få då? 

Elan är rätt populära. 
Går du upp till 700.000 finns t ex den större Elan 333. Utöver det finns en hel hög franska och tyska båtar i jämförbar storlek från tillverkare såsom Dehler, Jeanneau, Beneteau mm i ungefär lika stora storlekar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

förstod från en vän att Elan 31 är väldans mycket smalare än bavarvian så interiören är mycket mindre då dess bredd samlarna av mycket snabbare än bavarians, vet ni hur det ligger till med det? 

sen har den inte ratt, funderar om det kanske får folk att välja bort den när den ska säljas i framtiden? tänker många gärna vill ha ratt istället för roder? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar också hur seglarfolk eller andra som kan tänkas köpa Elan 31 ser på den, är det ett bra märke? något folk gärna vill ha? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Karljohansson:

förstod från en vän att Elan 31 är väldans mycket smalare än bavarvian

Elan 31 är 9 cm smalare än en Bavaria 30. Väldans mycket är att ta i. Ingen av dem är en smal båt. 

sen har den inte ratt, funderar om det kanske får folk att välja bort den när den ska säljas i framtiden? tänker många gärna vill ha ratt istället för roder? 

Ratt är för stora båtar. Små båtar med ratt är bara löjligt; i vägen i sittbrunnen och ger sämre känsla när du styr. 

Funderar också hur seglarfolk eller andra som kan tänkas köpa Elan 31 ser på den, är det ett bra märke? något folk gärna vill ha? 

Seglarfolk föredrar Elan framför Bavaria skulle jag säga. Bavaria har ett rykte om sig att segla lite sisådär. Är det en ”sommarstuga” med seglingsmöjligheter är det såklart något annat; just 30:an har dock lite sådär med plats tycker jag som sagt. 

Mitt förslag är att du faktiskt åker iväg och tittar på lite olika alternativ. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...