Gå till innehåll
söndag 01 september 2024

Rekommendera Poster

Abstinensen blev för stor, köpte en liten båt förra sommaren. På den hängde en Mariner 90 hk ELPTO från slutet på -90 enligt serienumret, problemet är att den går bara på 2 cylindrar.

 

Har köpt verkstadshandbok och laddat ner CDI-guiden härifrån, men blir inte mycket klokare. På min motor sitter det en röd stator, 2 gula, 1 vitgrön och en grönvit kommer ner. Motorn har tändspolar.

 

I handboken finns elscheman över olika modeller, men icke kombinationen med statorns färger på kablar tillsammans med tändspolar. Scheman med Cdi-box, har 2 gula,  en svart, en blå och en röd. Den kombon hade funkat med CDI-boxen. Nu går båda gröna in i en liten avlång sak tillsammans med en svart jordad kabel, ut kommer en blå som är ansluten till CDI-boxens blå kabel.

 

Jag har bytt stift, tändspolar och CDI-boxen, samma fel kvarstår. Alltid cylinder 1 (?), den översta som inte ger gnista. Har provat att skifta tändkablar och tändspolar, ändå ingen gnista på översta cyl.

 

CDI-boxens röda kabel hänger i luften oansluten, jag misstänker att det är den som är problemet men hittar ingenstans att ansluta den. Ska den månntro matas med 12 volt?

 

Rövarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här skriver CDI-electronics.

If your engine used a Mercury Red Stator Kit, it is normal for that application to have NOT used the Red and the Red/White wire (or Red and Red/White stud post on a studded Switchbox). These are usually either taped up or capped off.

 

Har du testat triggspolarna?

 

P.s. Från 1996 har 90 ELPTO CD-Moduler så den bör vara som senast 1995.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev guestsson:

Så här skriver CDI-electronics.

If your engine used a Mercury Red Stator Kit, it is normal for that application to have NOT used the Red and the Red/White wire (or Red and Red/White stud post on a studded Switchbox). These are usually either taped up or capped off.

 

Har du testat triggspolarna?

 

P.s. Från 1996 har 90 ELPTO CD-Moduler så den bör vara som senast 1995.

Jag testade trigger, vill minnas de låg bra enligt CDI-electronics (om det är därifrån jag laddade ner testschema via länk härifrån forumet). Däremot var en av dem lägre är de två andra, så låg att den låg under gränsvärdet i Mercurys handbok. Kan det ha varit 1100, 1100, 900 som jag mätte?

 

Vilket riktvärde ska man lita på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar du inte felet med resistansmätning, så måste du mäta med en DVA-adapter.

 

En sådan här duger bra enligt min erfarenhet.

https://www.circuitlab.com/circuit/25mk3x/dva-adaptor/

 

Dioden minskar spänningen några 1/10 volt, vilket man kan behöva ta hänsyn till vid mätning på triggers.

 

Var glad att du inte har ett CDM-system som kom 1996. Dessa kan vara svåra att felsöka. 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-04-11 vid 20:46 skrev guestsson:

Hittar du inte felet med resistansmätning, så måste du mäta med en DVA-adapter.

 

En sådan här duger bra enligt min erfarenhet.

https://www.circuitlab.com/circuit/25mk3x/dva-adaptor/

 

Dioden minskar spänningen några 1/10 volt, vilket man kan behöva ta hänsyn till vid mätning på triggers.

 

Var glad att du inte har ett CDM-system som kom 1996. Dessa kan vara svåra att felsöka. 

 

Har nu varit ute och mätt resistans igen enligt CDI-Electronics "Three Cylinder Engines 1976-1996 Red Stator Kit"  och enligt Mercurys VerkstadsHandBok med följande resultat:

vit/grön > grön/vit: 648 (OK enligt CDI-E, 500-700, IOK enligt M. VHB s. 2A-25, 660-710)

 

brun>vit/svart: 1148 (OK CDI-E, 800-1100, Finns inte mätvärde med röd stator enligt M. VHB)

vit>vit/svart: 1133 (OK CDI-E, 800-1100, Finns inte mätvärde med röd stator enligt M. VHB)

lila>vit/svart: 919 (OK CDI-E, 800-1100, Finns inte mätvärde med röd stator enligt M. VHB)

 

Troubleshoot M.VHB. s. 2A-26

punkt 4: 256V ~ med simpel multimeter

punkt 8: 648 (OK enligt CDI-E, 500-700, IOK enligt M. VHB s. 2A-25, min 660-710)

 

Mitt S/N är: Belgien 9865341

Förstår inte riktigt din länk till DVA-adapter, jag kommer till en online simulator. Jag är ganska novis inom elektronik men fattar + och - inom 12-volts-världen samt enklare funktioner såsom diod, kondensator, olika typer av laddström mm. 

 

Vet inte riktigt hur jag går vidare härifrån med de testresultat jag har, jag har ju moterat en ny "Kina-CDI-box" som hade ganska klena anslutningsstift till motorns anslutningar. Dessa är utbytta mot kraftigare Biltema-stift som känns betydligt mer genuina när jag kopplar på dem. Med alla mätningar jag gjort tror jag inte att original CDI-box var defekt, inte heller tändspolarna som också är bytta (typ Kina-kvalitet men levererades från Tyskland).

 

 

2A-25.pdf 2A-26.pdf

VHB.pdf

Redigerad av The_Original_Rovarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra men S/N: här är hela reservdelskatalogen om du inte hade den.

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard/90hp/90hp-9793577-thru-0p016999

 

Du blandar ihop stator och trigger, det är två skilda saker.

Statorn innehåller tre spolar. 

1. Belysningsspole för 12V. Laddar 12V batteriet via en likriktare-spänningsregulator.  Notera att 12V systemet saknar koppling till tändningen.

Din motor kan ryckas igång med snöre helt utan 12V batteri.

 

2. Laddspole lågfart/varvtal < ca 2500 rpm

 

3. Laddspole högfart/varvtal > ca 2500 rpm

 

Dessa spolar lämnar i storleksordning 250V AC.

Spänningen ut från laddspolarna likriktas och laddar kondensatorer, en för var cylinder.
Kondensatorer laddas ur via tändspolarna. 

 

Tidpunkter(na)/vevhusvinkeln(arna) för urladdning bestäms av separata triggspolar som sitter på en separat platta. När du gasar flyttas tändpunkten genom att denna triggplatta vrids så att tändpunkten (erna) tidigareläggs. 

 

Av ovan förstås att så länge två cylindrar funkar så finns ingen anledning att mistaänka statorn. Felet kan sitta i triggspole, switchbox, tändkabel eller tändstift.

 

Du har skiftat eller bytt dessa så det återstår vad jag förstår bara att byta trigger.

 

Stator är (6) trigger är (8)

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard/90hp/90hp-9793577-thru-0p016999/flywheel-starter-motor-usa-0g437999-bel-9926999-and-below

 

Man kan tänka dessa system som ljudsystem med tre kanaler mikrofon/trigger->förstärkare/Switchbox->högtalare/tändspole.

Man kan skifta två kanaler genom att skifta triggingångar och samtidigt motsvarande utgångar till tändspolarna.

Om felet inte flyttar sig så är trigger eller tändspole/kabel/stift kass, men Switchboxen hel. man kan sedan skifta spolar etc som du redan gjort och på så sätt utesluta allt utom det som är trasigt.

 

Utan tillgång till motorn törs jag inte ta gift på att triggern är kass, men det mesta tyder på detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för utförligt och tydligt inlägg och länken till katalogen! Ska riva svänghjul och neråt nästa gång jag ska skruva.

🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, om jag inte minns fel så hade väl Mariner en motor som släckte x-antal cylindrar vid ett visst varvtal.

Det var väl något ecoläge.

Det kanske är den delen som krabbar, men det är kanske det ni diskuterar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns en tid 4-cyl s.k. 2+2-motorer som saknar lågfartskrets i förgasaren till två av cylindrarna. Det vi diskuterar här är en 3-cyl maskin.

 

Att bara stänga av tändningen till vissa cyl förvärrar bara utsläpp och försämrar bränsleekonomin. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-04-14 vid 10:22 skrev guestsson:

Bra men S/N: här är hela reservdelskatalogen om du inte hade den.

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard/90hp/90hp-9793577-thru-0p016999

 

 

 

Utan tillgång till motorn törs jag inte ta gift på att triggern är kass, men det mesta tyder på detta.

 

En liten uppdatering efter mycket om och många men...

Triggern kom hem till mig från Amerika igår (efter att Postnord för en vecka sedan glatt meddelat paketet kommit och att det tar ytterligare en vecka efter mitt godkännande att tulldeklarera vilket både Bring, FedEx, DHL och Schenker gör samtidigt som jag godkänner fullmakten och dan efter kommer deras paket...!), sprudlande glad började jag direkt igår eftermiddag att montera, men... Jag fick inte på den, crap, leta upp skjutmått och mäta innerdiametern som ska ligga an motorn och den var ju naturligtvis drygt en halv mm mindre än den gamla.

 

Hur göra, jo jag kapade av en sliten sågkjedjefil jag hade liggande i lagom längd och satte i borrmaskinen och började fräsa lite försiktigt runt i hålet, halvhård plast blir mycket graining (ni som kollar motorsoport vet, alla som använt blyertspenna och suddegummi vet också) så det var mycket torka och lite slipa emellan. Testade dia ofta på plats och kunde av märken se var jag skulle slipa. efter nån halvtimma var jag nöjd, den vred sig såpass lätt att jag tror den kan justeras efter gaspådrag.

 

Nästa men, kulinfästningen till justeringen satt kvar i gamla triggerarmen, hur få loss utan att göra sönder? Jag försökte först med naglarna men icke, sen kom jag på att jag har en bit styv luftslang i någorlunda rätt diameter. Letade en kvart och hittade den, fasade kanten inifrån med en såndär rensmanick för grader till rör jag hade liggande sen pressade jag ner den  över fingrarna som håll den på plats och den hoppade ur så snällt. Nåväl, skruva fast stator, på med svänghjul och testa gnista! Denna cursed cyl 1... Ingen gnista.

 

Dottersonen på 18 månader hade anlänt för att ha sovis med mommo och moffa och fullständigt vanhelig över motoreländet bestämde jag mig för att lägga ner projektet för dagen, umgås med Elton (barnbarnet, för att undvika missförstånd) och frun och fortsätta med eländet idag. Elton älskar pangkakor (En vis gammal man, ljusnehåkan sa att det stavas så) så jag gjorde smet till en halv armé och fixade 6 pangkakor till mig och elton att dela på, resten av smeten stekte jag upp idag och bjöd dottern och svärsonen på en riktig pangfrukost. Lyckat, i den lyckliga stunden bestämde jag mig för att nolla all motorfelsökning och börja från början.

Efter de åkt gick jag till båten och mindes tillbaka vilken min första tanke var, det var att CDI-boxen gett up och det var den jag först beställde i höstas. Leveransen drog ut på tiden och gick över det utlovade levansdatum, 4-6 veckor, och jag anmälde. No problem, pengar tillbaka på mitt konto dagen efter anmälan, även fraktkostnat återbetaldes. Letade upp en ny box och beställde, återigen 4-6 v. leveranstid. Det var under dessa andra 4-6 veckor allt sket sig, jag började ju söka på nätet efter liknande problem och då ramlade jag över en sida där det stod att en orsak till att CDI-box pajjar kan vara defekta tändspolar vilket också kunde verka tvärt om. Dvs. en kass CDI kunde pajja tändspolarna. Vad gjorde jag då, jo jag beställde tändspolar också. Stift och kablar hade jag redan beställt sen innan och de hade kommit, spolarna kom redan efter 2 veckor men jag ville inte testa allt förrän jag satt dit ny CDI.

 

När jag hade funderat lite, och lite till gick jag in i garaget och hämtade en av de gamla tändspolarna och kopplade in på cyl. 1, vips där var gnista! Vad jag inte berättat tidigare är att innan jag fick loss svänghjulet*** hade även gnistan på mittencyl. ramlat bort. Samma där, gnista med gammal tändspole. Mer bry i huvudet, ytterligare svår felsökning. MEN Mr. Murphey hade hjälpt mig att montera en ny defekt tändspole på samma cylinder där problemet var tidigare, för att ytterligare försvåra pajjade han en till under tiden jag höll på. Jag har nu en väl fungerande gammal tändspole i reserv, en beg. triggerplatta i reserv, 

 

MEN, jag är inte bitter nu när jag sitter och ser tillbaka, imorgon ska motorn testas skarpt i sjön.

 

En liten sammanfattning och råd till andra:

Gå på din första känsla i felsökningen! Hade jag hållt fast vid min första tanke hade mitt fel varit åtgärdat så snart jag hade fått hem CDI-boxen, dock först efter 12 veckor med leveransmissödet. MEN med facit i hand hade jag då kunnat börja fiska redan i Mars så som jag hade planerat, nu är vi snart i mitten på Maj...

 

Betänk också att Mr. Murphey ALLTID ser till, och med det menas ALLTID, att om det finns en pytteliten väg till ett fel så väljs den i första hand, ALLTID! Dubbelkolla allt 2 ggr. och kolla allt en gång till innan testkörning!!! Han är inte nådig, Murphey, han såg till att jag satte en ny defekt spole på samma plats där jag inte hade gnista tidigare. Jag är nu väldigt glad och lättad att guestsson  inte tog det där giftet, där lurade han Murphey på en vass skalp!

 

Skapa dig en kedja av händelser av det som ska ske i slutändan, i mitt fall en gnista på tändstiftet. Arbeta dig tillbaka från slutpunken, typ byt stift, byt kabel osv. Hjälper inte första åtgärd och den detaljen är bytt, gå till nästa problemkälla i kedjan. osv...

 

Jag gjorde allt rätt fram till att min beställda detalj inte kom som utlovat. Då hoppade jag ett steg i kedjan och litade på ett foruminlägg som störde min felsökning.

 

Jag föll på mitt eget råd tack vare att jag inte fick min första detalj i tid och började leta andra fel innan det första stoppet var avklarat. Den som inte tror att Murphey hade ett finger med i spelet har aldrig felsökt på riktigt!

 

 

Hoppas länken funkar:

Brummar fint, test i vatten i morgon

 

 

Ett stort tack till guestsson i den här tråden som varit till stor hjälp!

En fördel med att jag fått vänta är att jag har kunnat byta batterikablar och det mesta av hela elinstallationen i båten, alltså en 6 mm2 kabel där varenda ledare i kabeln var svartoxiderad runt om till +matarström, jag klippte av 1,5 dm och lika svart där, ingen kontakt när jag mätte på kabeln. Den är bytt till ny 10 mm2, likaså en jordkabel 10 mm2 fram till den nya elcentralen. Under sommaren ska jag byta delar av kablaget ut till förbrukare, bla. så att jag skiljer på nav.ljus och ankarljus, nu tänds alla på nav_ljus. Jag ska sätta in mörkervänliga lampor i sittbrunnen, dock har jag inga röda, men jag tänker orangea är ganska milda också?

 

 

 

***Fick hjälp av en arbetskamrat att tillverka en avdragarplatta, vägrade att betala 700-1000 spänn för en bult med ett gängat hål i, Hansen Racing hade i lager för 1295 kr, tro fan de hade dom kvar i lager. Dyrare fanns, den jag numera har kostar att min fru bakar en tårta (jag skulle kunna göra det själv, men då fick jag nog aldrig hjälp därifrån nåt mer...) till verkstadsavdelningen på jobbet. 😎


https://www.mercurydelar.se/privat/lyftogla-895343t02

IMG20240511154626.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du återkom. Felsöking är som du väl illustrerat inte alltid så enkelt.

Mvh

Guestsson

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...