Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
MinorOffshore

Byte till LifePo, fråga om kyla/batterivärmare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, sitter ännu och funderar på byte till LifePo och har nu 2 frågor;

 

Kan solpanelerna/MPPT -laddaren ta skada om/när BSMn stänger av LifePo-batterierna? Vart försvinner strömmen som kommer från laddaren när förbrukningsbatteriet är "avstängt" på grund av kylan? Förbrukningsbatteriet kommer att laddas från en DC/DC laddare från startbatteriet och solpanelerna som är endast kopplade via MPPT enbart till förbrukningsbatteriet.

 

Lönar det sig/är det nån nytta med värmda LifePo-batterier i en båt?

Läste lite om batterier med värmare. Jag har båten i sjön ganska sent och då kan det bli nätter och morgnar med minusgrader. Jag vet att motorn hålls varm via att havsvattnet ännu är varmt och drevet för värmen även till motorn, men batterierna kan kanske vara kallare? De med värmare sätter då på vårmeelementet som drar 7 A/batteri, men mina 160 w solpaneler producerar knappast 7 A x2 i Oktober/November? Så då får batterierna ingen laddning alls? Sen när jag startar maskinerna så antar jag att mottorutrymmet (där även batterierna tyvärr är) värms upp mycket snabbt till plusgrader och batterierna börjar ta emot laddning igen?

 

I väntan på visa svar.

Redigerad av MinorOffshore

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev MinorOffshore:

- - -

Kan solpanelerna/MPPT -laddaren ta skada om/när BSMn stänger av LifePo-batterierna? Vart försvinner strömmen som kommer från laddaren när förbrukningsbatteriet är "avstängt" på grund av kylan?

- - -

Nej, varken paneler eller solcellsregulatorn kan ta skada av att strömmen bryts. Jag misstänker att du har solcellerna anslutna till ett blybatteri idag, även då blir batteriet fulladdat utan att solceller/laddare skadas.

 

Med generatorn på motorn är det annorlunda. Dess regulator har dioder som kan brännas sönder om "förbrukaranslutningen" stängs av tvärt. Om förbrukningen stängs av mindre tvärt så hinner regulatorn minska laddningen och då är det inga problem (vilket sker med blybatterier när batteriet blir fulladdat och laddningsströmmen minskar). Om LFP-BMS stänger av tvärt så är det bra att ha ett blybatteri anslutet som tar strömstöten från generatorn när/om BMS tvärstänger. Detta kan ordnas genom att LFP laddas med DC/DC via blybatteriet eller att de båda batterierna är anslutna via ett skiljerelä.

 

21 minuter sedan skrev MinorOffshore:

- - -

Förbrukningsbatteriet kommer att laddas från en DC/DC laddare från startbatteriet och solpanelerna som är endast kopplade via MPPT enbart till förbrukningsbatteriet.

- - -

Detta blev lite otydligt....  Tolkar jag dig korrekt att motor/generator endast laddar startbatteriet och att LFP kan få laddning både från DC/DC-laddare när motorn går samt konstant laddning från solceller/MPPT-regulator. Detta är ett sätt som laddningen kan anordnas på.

 

21 minuter sedan skrev MinorOffshore:

- - -

Lönar det sig/är det nån nytta med värmda LifePo-batterier i en båt?

Läste lite om batterier med värmare. Jag har båten i sjön ganska sent och då kan det bli nätter och morgnar med minusgrader. Jag vet att motorn hålls varm via att havsvattnet ännu är varmt och drevet för värmen även till motorn, men batterierna kan kanske vara kallare? De med värmare sätter då på vårmeelementet som drar 7 A/batteri, men mina 160 w solpaneler producerar knappast 7 A x2 i Oktober/November? Så då får batterierna ingen laddning alls? Sen när jag startar maskinerna så antar jag att mottorutrymmet (där även batterierna tyvärr är) värms upp mycket snabbt till plusgrader och batterierna börjar ta emot laddning igen?

- - -

Det finns LFP-batterier som kan laddas även vid minusgrader men de flesta ska endast laddas vid plusgrader. Urladdning vid minusgrader klarar alla LFP inom vissa temperaturområden som framgår av batteriets specifikation. Jag har valt "lösa celler" av fabrikat Winston/Thundersky, dessa celler kan enligt specen laddas/urladdas mellan -45grader - - +85 grader men det är lite ovanligt med det temperatuspannet (de är dopade med yttrium som ger denna effekt). Nu kommer jag inte att ha någon nytta av detta temperaturspann för mina celler kommer att stå i vila hela vintern.

 

Med LFP som inte klarar laddning vid minusgrader så är det vanskligt att hålla batteriet varmt med batterieffekten vid långtidsliggande, om du endast har solcellsladdning. Som du misstänker så kommer solcellsladdningen inte att hinna ersätta förbrukningen från batterivärmaren vid längre kallperioder med svag sol. Det är inga problem att förvara LFP vid minusgrader men om du har förbrukare som tömmer batteriet så kommer du så klart till en punkt där batteriet är tomt och inte kan återladdas p.g.a. kylan.

 

Jag misstänker att batteriet inte kommer att skadas av att vara anslutet till solcellsladdaren vid minusgrader. BMS ska ha en temperaturfunktion som bryter laddningen vid minusgrader. (För att veta så måste man läsa specen för aktuell BMS.) Men det gäller självklart att temperatursensorn finns i anslutning till LFP-cellen som ska motta laddningen...

 

När du kör med båten så torde det fungera att slå på batterivärme vid minusgrader så att batteriet kan laddas av strömmen från generatorn under färden. (Beror så klart på hur länge du kör med motorn så batteriet hinner bli varmt och ta emot laddning innan du är framme.)

 

I elbilar så finns det förvärmning av batteriet men det är främst för att kunna ladda snabbare som batteriförvärmningen sker. I en båt som laddar batteriet från motor/generator är laddeffekten inte så hög att batteriet behöver förvärmas för att korta ner laddningstiden.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev MinorOffshore:

Vart försvinner strömmen som kommer från laddaren när förbrukningsbatteriet är "avstängt" på grund av kylan?

Ström är något laddaren kan lämna om förbrukaren behöver det (sluter kretsen mer eller mindre mellan plus och mins), det är ingenting som "behöver" flyta.

Jämför ditt batteri - bara för att det KAN lämna en massa ström så gör det ju inte det - om inte förbrukaren slukar i sig den. Eller tänk en trädgårdsslang med sprutmunstycke: Det flyter ingen ström (=vattenflöde) förrän du öppnar munstycket. Men spänning (=vattentryck) finns det hela tiden.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...