Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

Rekommendera Poster

Hej på er. 

Jag har en kylväska med ett öppningshandtag som är gummerat. Det har börjat bli klibbigt. Någon som kommit på hur man kan få bort klibbigheten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det sånt där gummerad plast som var populär kring sekelskiftet så har jag lyckats tvätta bort med isopropanol och bräkleen. 
Kemisk ren bensin kan också vara värt att testa. Den är också snäll mot plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev M__G:

Hej på er. 

Jag har en kylväska med ett öppningshandtag som är gummerat. Det har börjat bli klibbigt. Någon som kommit på hur man kan få bort klibbigheten?

Det brukar bero på någon slags oönskad kemisk process i materialet. Min erfarenhet är att det inte går att åtgärda. Jag har haft sådan klibbighet i olika slags handtag, alltifrån termoskannor till cykelhandtag. Jag har tvättat mer rödsprit, thinner, aceton och jag vet inte vad, och det blir bättre en tid med klibbigheten kommer tillbaka.

Tror du att det går att skruva loss handtaget och dra över en bit krympslang över, en krympslang som du sedan krymper genom att värma den med varmluftspistol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev anuba:

Om det sånt där gummerad plast som var populär kring sekelskiftet så har jag lyckats tvätta bort med isopropanol och bräkleen. 
Kemisk ren bensin kan också vara värt att testa. Den är också snäll mot plast.

Även det har jag provat, klibbigheten kommer tillbaka, men isopropanol, som man kan köpa som "bromsskivespray" är väl det som fungerat minst dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Även det har jag provat, klibbigheten kommer tillbaka, men isopropanol, som man kan köpa som "bromsskivespray" är väl det som fungerat minst dåligt.

Jag håller med om att riktigt bra blev det inte. 
Ett alternativ är kanske att bättre på den med ny gummifärg, 😃
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/underhallsprodukter/gummifarg-mattsvart-400-ml-2000033341

Redigerad av anuba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev anuba:

Jag håller med om att riktigt bra blev det inte. 
Ett alternativ är kanske att bättre på den med ny gummifärg, 😃
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/underhallsprodukter/gummifarg-mattsvart-400-ml-2000033341

Ja sen kan man enkelt dra av färgen när man är klar.

Biltemas produktbeskrivning

Lätt att ta bort efter användning. 

klibbtorka 15–20 minuter före nästa sprayning. Låt ytan torka cirka 4 timmar. Vänd burken upp och ner och spraya ventilen ren efter användning. Lägg minst 4–5 lager för att enkelt kunna dra av färgen. OBS! Provspraya först på undanskymd yta för att kontrollera resultatet.😁

 

 

 

Redigerad av Wildeside
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Wildeside:

Ja sen kan man enkelt dra av färgen när man är klar.

Biltemas produktbeskrivning

Lätt att ta bort efter användning. 

klibbtorka 15–20 minuter före nästa sprayning. Låt ytan torka cirka 4 timmar. Vänd burken upp och ner och spraya ventilen ren efter användning. Lägg minst 4–5 lager för att enkelt kunna dra av färgen. OBS! Provspraya först på undanskymd yta för att kontrollera resultatet.😁

 

 

 

Kanske fungerar, en produkt som jag inte kände till.

 

Sedan är det väl så att ”gummi” sällan är gummi, det kan vara olika blandningar av syntetiska material från olika petroleumprodukter. Riktigt rent naturgummi används nog inte i diverse handtag, inte ens i bildäck, om nu någon trodde det.

Som jag tidigare antydde har jag kämpat med handtagen till en cykel, dom blir klippiga och drar till sig en massa smuts. Så nya lika mjuka handtag har köpts några gånger, men även dom blir klibbiga, bäst blir det med handtag av ”vanlig plast” sådana som jag hade på pojkcykeln på 1960-talet, rött på vänstersidan och grönt på högersidan. Längt ut på handtaget satt det liksom en kula.

 

Jo… marin anknytning, jag har två styrplatser ombord, på den yttre satt det en snygg ratt som var klädd med något slags syntetiskt plastgummi… trots att den ratten var skyddat mot solens värme och UV-strålning blev den äckligt klibbig, ändå bar den Sleipners varumärke. Numera sitter det en oklädd (nästan) blank rostfri ratt med rattkula där istället. Sedan kan vi ju diskutera hur rostfritt rostfritt stål egentligen är, men det tar vi i en annan tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Kanske fungerar, en produkt som jag inte kände till.

 

Sedan är det väl så att ”gummi” sällan är gummi, det kan vara olika blandningar av syntetiska material från olika petroleumprodukter. Riktigt rent naturgummi används nog inte i diverse handtag, inte ens i bildäck, om nu någon trodde det.

Som jag tidigare antydde har jag kämpat med handtagen till en cykel, dom blir klippiga och drar till sig en massa smuts. Så nya lika mjuka handtag har köpts några gånger, men även dom blir klibbiga, bäst blir det med handtag av ”vanlig plast” sådana som jag hade på pojkcykeln på 1960-talet, rött på vänstersidan och grönt på högersidan. Längt ut på handtaget satt det liksom en kula.

 

Jo… marin anknytning, jag har två styrplatser ombord, på den yttre satt det en snygg ratt som var klädd med något slags syntetiskt plastgummi… trots att den ratten var skyddat mot solens värme och UV-strålning blev den äckligt klibbig, ändå bar den Sleipners varumärke. Numera sitter det en oklädd (nästan) blank rostfri ratt med rattkula där istället. Sedan kan vi ju diskutera hur rostfritt rostfritt stål egentligen är, men det tar vi i en annan tråd.

Sen kan vi diskutera skillnaden mellan plast från 1960 och plast från 2024😂 det kan vi diskutera i en annan tråd med.😉

Redigerad av Wildeside
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade t-röd, torkade rent, blev ännu kladdigare, ungefär som t-röden löste upp ytan lite. Torkade rent med tvål och rikliga mängder vatten. Något bedrövad för att det blev värre. Men idag var det helt ok faktiskt. Snudd på helt bra. Så det får vara som det är så länge, frånse hur länge det varar bara. Så om någon hittar på något bra så skriv gärna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...