Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Browning

Flytvästar service?

Rekommendera Poster

Det är dags för våra flyttvästar att servicera, efter några år i tjänsten.

Var kan man lämna/skicka automatiska flytvästar för service?

Optimalt, område Nyköping.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Browning:

Det är dags för våra flyttvästar att servicera, efter några år i tjänsten.

Var kan man lämna/skicka automatiska flytvästar för service?

Optimalt, område Nyköping.

 

Uppblåsbara av känt fabrikat?

Då kan du göra servicen själv.

Lägg västen på ett bord, öppna upp den, det brukar finnas kardborreband som håller ihop västens ytterhölje. 
Blås upp ”lungan” som finns inuti västen, det finns ett litet munstycke som man blåser i. 
Vänta någon timma eller så och känn efter att den håller trycket. Under tiden så synar du hela västen i sömmarna och ser till att allt är helt och rent. släpp ut luften, det brukar vara en backventil i munstycket som man kan öppna genom att klämma på det.

Ev. Dragkedjor och bandens knäpplås kontrolleras. Kolla lyftöglor och reflexer.

Det finns servicesatser till västarna att köpa i båttillbehörsbutikerma, byt ut hasbehållaren och utlösningsmekanismen. Det kan finnas andra saker som ventiler och sådant på en del västar som skall bytas också. Dessa skall ju bytas varje eller vartannat år.
Du kan ju även testa västen med den gamla kolsyrebehållaren genom att ta på dig västen och hoppa i vattnet, så här års är det väl lämpligast att göra det i någon bassäng.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helst ska man blåsa upp med en cykelpump eller liknande. Utandningsluften innehåller massa vattenånga som kondenserar inne i flytblåsan och kan ge "påväxt" som mögel.


Annars håller jag med. Gör servicen själv. Dels sparar man pengar, dels får man bättre koll på den utrustning man använder vilket gör att man lättare kan upptäcka skador eller andra fel på den.

Det tar inte många minuter och är inte det minsta svårt. Jag har gjort det flera gånger på två olika västar.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Baserat på användarnamnet och formuleringar i texten antar jag att trådskaparen har engelska som modersmål.

Här är en kort och bra video som visar serviceproceduren och förklarar de olika stegen.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Felet med den videon är att det inte monterades en säkring (retainer) på gaspatronen. Lös eller urskruvad gaspatron är det vanligaste felet och det har gått ut meddelande sedan många år att västar utan säkring skall kompletteras med säkring. SXK Västkustkretsen har monterat säkringar sedan 2016, nästa träff när vi gör detta är den 8 april, kontakta kansliet för att boka plats.vastkustkretsen@sxk.se Även vissa andra kretsar gör detta.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Ove-T:

Hej

Felet med den videon är att det inte monterades en säkring (retainer) på gaspatronen. Lös eller urskruvad gaspatron är det vanligaste felet och det har gått ut meddelande sedan många år att västar utan säkring skall kompletteras med säkring. SXK Västkustkretsen har monterat säkringar sedan 2016, nästa träff när vi gör detta är den 8 april, kontakta kansliet för att boka plats.vastkustkretsen@sxk.se Även vissa andra kretsar gör detta.

Hälsningar Ove

Den modellen har ju inte det. Svårt att montera nåt som inte finns på modellen. Men visst, de är bra att ha. De västar jag har har säkring.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hela mekanismen skall skruvas loss och en plastskena med tillhörande o-ring skall monteras bakom gaspatronen, mekanismen skall återmonteras och dras fast med momentnyckel.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack snälla för så många svår!

Jag förstår att stempel och underskrift på serviceplakett som jag känner från Tyskland är ingenting här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Browning:

Hej, tack snälla för så många svår!

Jag förstår att stempel och underskrift på serviceplakett som jag känner från Tyskland är ingenting här.

Nej, det finns inte i Sverige. Vi har lite mindre av Ordnung muss sein i Sverige, på gott och på ont...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...