Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Fjugesta

Resväg

Rekommendera Poster

Hej på er där ute!

är det någon som ett förslag på en rutt mellan Söderköping och Trosa gärna med några trevliga hamnar eller natur hamn? Vi vill åka så mycket det går inomskär.

Mvh Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berätta mer så är det lättare att ge förslag.

Båt djup, fart

Besättning

Förväntningar om gästhamn/naturhamn

Restid

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

båten är en Forbina 10000 o vi är 2st , tanken är att vi ska vara ut i ca 4 v vi kommer från  vättern.Vi gillar att besöka 

gästhamnar men kan även tänk oss någon 

naturhamn  också…..

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gästhamnar är jag inte rätt person att guida om.

Det är 3 år sen sist jag besökte en gästhamn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Fjugesta:

...Vi gillar att besöka gästhamnar...

Jag gillar inte gästhamnar, men det finns några som jag absolut kan rekommendera och några som är okej.

 

Arkösund, ganska genuint, men det är ett tag sedan jag var där så det kan ha ändrats.

 

Nynäshamn är rätt okej men inget speciellt. Lite matställen och krims-krams-bodar vid hamnen.

 

Utö, mycket att se och göra. Ganska turistigt, fast ändå på en okej nivå.

 

Grinda är också okej, fin natur.

 

Möja, Berg, är ockej och lagom lite turistigt.

 

Finnhamn, Stora Jolpan. Naturskön och även en del aktiviteter för både barn och vuxna.

 

Ängsö nationalpark har bryggor man fåt ligga vid, men är ingen gästhamn.

 

Öregrund är en klassiker tycker jag, men det är kanske för att hag var där som barn/ungdom i samband med roslagsloppet.

 

Sandhamn var jag också mycket i som barn/ungdom, men idag är det mest bara en turistfälla tycker jag.

 

Bosö båtklubb, ingen fin hamn, inga aktiviteter, men billigt att ligga där om man vill besöka Stockholm. Cirka 40 minuter med kollektivtrafik till centrum.

 

Klubbholmar

Det finns en massa klubbholmar med bryggor man får ligga vid till en rimlig kostnad. Servicenivån varierar, men de är ofta välskötta och ligger bra och trevligt.

Det finns en sammanställning över alla klubbholmar har jag för mig, men jag hittar den inte.

 

Skärgårdsstifrtelsen har en del öar med bryggor och omgivningarna är fina.

 

Välkommen till Stockholms skärgård!

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter Oxelösund finns klubbholmen Broken (www.nyss.nu), medlem där och kan varmt rekommendera dig hit.

 

Svärdsklova gästhamn, googla så ser du även att dom har resturang, nära Broken.

 

Fifång (bör väl ha en hemsida) utanför Trosa, också en klubbholme.

 

Mycket fina naturhamnar utanför Stendörren (går att ligga där också) sen har du Ringsö, värsta campingen om du frågar mig, men stort och många båtar och massor med ställen att förtöja.

Kommer en rib som säljer räkor och diverse där.

 

Men alla mina naturhamnar avslöjar jag inte, använd Skippo och zooma in med Hydrografiska så ser du blåa och röda linjer samt ringar. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har mestadels åkt åt båda hållen på Göta kanal men åt det här hållet har vi varit i Arkösund o Valdemarsvik.Vi är lite fundersamma hur det är att åka där det är mer öppet typ runt bråviken med tanke på väder o vind o sjötrafiken, men tack för alla förslag som har kommit in…..

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Trafiken är ett mindre problem.

Dom öppna bitarna förbi Bråviken, Oxelösund och Nyköping är det bra att ha koll på väder och vind även med en så pass stor båt som er.

Inte så mycket med tanke på säkerheten för er båt klarar nog av mer väder än besättningen, det ska vara komfortabelt att va ute med båten.

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...