Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
pcardin

Monteringshöjd motor

Rekommendera Poster

Tja. Finns ju en uppsjö av trådar på ämnet men har lite mer huvudbry än bara höjden på motorn

 

Kort o gott, suzuki 15hk 4t på en 430. 

 

Hade svårigheter i fjol komma över 10 knop, gps mätt med plotter. Första felet hittat vid upptag i höstas, propellern har sett bättre dagar. Först tänkte jag direkt gå ner i stigning från 9 idag till 8 men en fråga där - hur mkt påverkar propellerns skick? Vill inte risker gå ner i stigning och få för höga varv. Det är bottenstött, något blad lite böjt i toppen, ngn saknar en bit osv. Den har sett bättre dagar..

 

Motorn sitter idag monterad så att kavitationsplattan är 4cm under lägsta punkten på kölen

 

Nog borde väl en 3-4cm höjning + ny propeller med 8 stigning vara vad jag kan förändra för att (med oproportionen liten motor) få ut det där sista? Har inte mätt varvtal men hör att den har en bit kvar till att varva ut..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har läst så kan varvtalet förändras ifall du hissar motorn så det är nog dumt att göra bägge sakerna samtidigt. Ofta behöver man gå upp i stigning.

 

15 hk, det är väl klämskruvar då? Börja med en trälist ovanpå akterspegeln så att du får upp motorn några centimeter och provkör innan du gör något mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa en oskadad propeller till att börja med. En skadad propeller gör inte jobbet och skapar risk för följdskador som läckande axeltätning och lagerhaveri. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde ja då gå ner till 8 stigning samtidigt? Har ingen problem plana ut men når inge toppfarstvarv med nuvarande (risig) 9 stigning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...