Jump to content
Sunday 21 April 2024

pcardin

Medlemmar
  • Content Count

    5
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About pcardin

  • Rank
    Kadett
  1. Den konade delen utåt satt den gamla med och alla anvisningar jag hittat visar den "kon"formade änden som utåt
  2. Tjena. Införskaffat en ny propeller till min suzuki df15. Demonterar den gamla, tryckbricka bak och framkant, mutter med bricka och låssprint. Prövar den nya propellern med bakre tryckbricka, verkar lira fint ihop, kan dock omöjligt få dit den främre för då finns inget kvar gänga i. Har nya proppen fast tryckbricka framkant? Eller behövs ej tryckbricka på denna modell? Eller behövs annan tryckbricka? Ska ta kontakt med åf såklart men alltid värt kolla här där öppettiderna är lite generösare 😉
  3. Borde ja då gå ner till 8 stigning samtidigt? Har ingen problem plana ut men når inge toppfarstvarv med nuvarande (risig) 9 stigning
  4. Tja. Finns ju en uppsjö av trådar på ämnet men har lite mer huvudbry än bara höjden på motorn Kort o gott, suzuki 15hk 4t på en 430. Hade svårigheter i fjol komma över 10 knop, gps mätt med plotter. Första felet hittat vid upptag i höstas, propellern har sett bättre dagar. Först tänkte jag direkt gå ner i stigning från 9 idag till 8 men en fråga där - hur mkt påverkar propellerns skick? Vill inte risker gå ner i stigning och få för höga varv. Det är bottenstött, något blad lite böjt i toppen, ngn saknar en bit osv. Den har sett bättre dagar.. Motorn sitter idag monterad så att kavitationsplattan är 4cm under lägsta punkten på kölen Nog borde väl en 3-4cm höjning + ny propeller med 8 stigning vara vad jag kan förändra för att (med oproportionen liten motor) få ut det där sista? Har inte mätt varvtal men hör att den har en bit kvar till att varva ut..
×
×
  • Create New...