Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
thor

kort eller lång rigg

Rekommendera Poster

Hej

 

Hur vet jag om jag ska ha kort eller lång rigg på båten, om jag har en lång rigg men det skall vara en kort till båten vad kan jag göra då och hur ser eller mäter jag det

tacksam för upplysningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hejsan 

 

ursäkta min okunnighet men vad är skäddan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du har en lång rigg och det ska vara kort så får du antingen köpa en kort rigg eller bygga upp akterspegeln...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

 

tack för tipsen, hur gör jag för att bygga upp aktern så det blir hållbart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp eller bygg en s k Bracket eller Jack plate.

Har man en motor med lång rigg  men båt med kort riggad akterspegel kan det vara en bättre lösning än att bygga om akterspegeln kanske. Har man en motor med kort rigg men båt med långriggad akterpegeln är det knepigare (Bracket el Jack plate finns inte, så vitt jag vet, som löser det problemet).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här en enkel och hållbar konstruktionen som kostade mig 250 kr att låta tillverkas och den fungerar helt perfekt. Rostfri aluminium (3mm durkplåt, bockad)   stående tryckimpregbräda, ca 45 mm x 100 mm (min långriggade motor behövde komma upp 10 cm). Fästes på aktern med en 5-6 st genomgående bultar. Nu ligger antikavitationsplattan helt rätt i höjd med kölen och min långriggade 30 hk båtmotor kommer till sin fulla rätt på en kortriggad båt (bättre prestanda, mindre bensinförbrukning)!

post-5408-1394234449,0076_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

suvränt, tack ska du ha, nu vet jag

 

skitbra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt var akterspegeln helt enkelt 'kapad' en bit för att få på en kortrigg på min långriggade båt(av tidigare ägare). Inget att rekomendera! Min båt sjönk eftersom det inte var korrekt gjort, och dessutom fick man inte ner riggen tillräckligt långt... Köp ny rigg om den är för kort...8.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast i min ordbok är skäddan fenan som sticker ner lodrätt under propellern...?

Den vågräta kallar jag för kavitationsplattan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla finns det någon som kan svara på mått sättning på motorn, lång eller kort rigg, vill inte veta på skrovet, utan motorn, tusan inne på min andra motor nu, och har vad jag tror, 2 lång riggar, vad är längden från övre motorfästet till akvedukt 🙃 eller vad det heter, ja vad är ca länden på kort rigg och lång rigg, kan inte lita på de som säljer, fråga sist, är det kort rigg, men tror nu lång rigg det jag köpt, allt info finns bara på skrov inte motorn? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Wolf12:

vad är längden från övre motorfästet till akvedukt

 

Längden kort rigg 38 cm (15 tum)

Längden lång rigg 51 cm (20 tum)

Finns även XL rigg 25 tum

 

Det heter antiventilationsplatta, men vanligen kallad för antikavitationsplatta eller kavitationsplattan.

 

Akvedukt är en bro med vatten som båtar kan köra över, finns i Håverud

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...