Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Gaidin

Magnus Reslow död utanför Colombia

Rekommendera Poster

https://www.hamnen.se/artiklar/svenske-langseglaren-hittad-avliden-efter-skeppsbrott/

 

En av mina förebilder för segling, Magnus Reslow har avlidit ombord på sin båt utanför Colombia.

Det verkat oklart vad som hänt. Han blev rånad och misshandlad på väg till Cartagena innan jul förra året men verkade återhämta sig och på väg mot Panama så dog han. Detta var runt den 19e februari. 

 

Någon som vet vad som hänt? Var det sjukdom? Våld?

Jag som också bor ensam på min båt i tredje världen känner med honom och det kan ju hända vem som helst. En hjärtinfarkt, en slängipp i huvudet eller att falla överbord men vad hände denna gång? Om jag förstod rätt så hittades båten strandad och han var ombord men jag har inte sett vad som hänt.

 

Någon som vet mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsamt!

 

Men nästan vad som helst kan ju hända. Plötslig sjukdom kan man inte räkna bort oavsett ålder, men vid 64 är risken så klart större än vid 24.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Väldigt tråkigt. Jag beklagar detta.

 

Jag känner inte till honom, annat än det jag just läst om honom. Han verkar ha varit en riktig äventyrare. Med mycket erfarenhet och kunskap.

 

Det här väcker frågan om den moraliska rätten att ha med sig vapen, företrädelsevis ett gevär, på en sån här lång resa. Lätt undanstuvat. Inget man behöver tänka på, men som finns där i nödfall. Precis lika motiverat som en brandsläckare.

Redigerad av Terri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag träffade Magnus nere i Malmö Lagunen 2013 när jag skulle sjösätta min Albin 57:a och segla runt Öresund. Han stod vid en Sunwind 20 och grejade med ungefär allt på en och samma gång. Han berättade då att han hade för avsikt att åter segla ner till medelhavet där han tidigare åkte runt mellan hamnar och livnärde sig på att reparera segel för de som hade problem med det. En trevlig men mycket egen prick i sitt sätt att vara, och egentligen ganska fattig som jag uppfattade hela situationen för han hade dåligt med pengar att åtgärda i princip allt som han redan höll på att skruva loss från båten. Han kom ju senare iväg men seglade runt Island och ansågs sedan vara saknad då han till slut kom ner till Gran Canaria då han missade inloppet vid Gibraltar. Han hade dålig med navigationsutrustning ombord och man fick nästan känslan att han seglade med hjälp av stjärnorna även om det var molnigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...