Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Boasten

Växelstång slår i låsfästet

Rekommendera Poster

Tjena.

har en Yamaha 5hk som jag har upptäckt att växelstången som kommer upp ur riggen slår i emot låsfästet… och som följd så låser inte fästet runt stången.  jag skulle absolut kunna kapa av stången så är väl problemet ur världen… men blir lite nyfiken på om det är nåt jag kan justera och om det finns nån mening med att stången ska träffa låsfästet.

 

Bifogar bild.

 

tack för hjälpen 

IMG_1652.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl så att piggen frigör låset vid framväxten för att riggen ska kunna slå upp om du kör på grund eller av annan anledning där riggen behöver skyddas. Vid backväxel låser inte piggen upp för att riggen inte ska åka upp vid gaspådrag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev excel319:

Det är väl så att piggen frigör låset vid framväxten för att riggen ska kunna slå upp om du kör på grund eller av annan anledning där riggen behöver skyddas. Vid backväxel låser inte piggen upp för att riggen inte ska åka upp vid gaspådrag.

Tjena.

tack för svar.

problemet nu är ju att stången alltid träffar låset så vid back är låset fortfarande öppet… 

jag har ju inga problem att växla så jag vill ju helst inte börja justera växelstången.

finns det nån justering att göra och isåfall vart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Boasten:

Tjena.

tack för svar.

problemet nu är ju att stången alltid träffar låset så vid back är låset fortfarande öppet… 

jag har ju inga problem att växla så jag vill ju helst inte börja justera växelstången.

finns det nån justering att göra och isåfall vart?

Jag kan tyvärr inte vara till hjälp, för jag vet inte hur det mekaniskt fungerar. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Boasten:

Tjena.

tack för svar.

problemet nu är ju att stången alltid träffar låset så vid back är låset fortfarande öppet… 

jag har ju inga problem att växla så jag vill ju helst inte börja justera växelstången.

finns det nån justering att göra och isåfall vart?

 

16 timmar sedan skrev excel319:

Jag kan tyvärr inte vara till hjälp, för jag vet inte hur det mekaniskt fungerar. Lycka till.

Egentligen inte jag heller, men jag har haft likartat problem på ett drev och på en större utombordare. Där det var en annan teknisk lösning på samma problem, i båda fallen var det en massa havstulpaner som ställde till det. Men gissningsvis skall ju riggen inåt en bit till så att stången kan tryckas in i ett hål när man lägger i backen.

Titta efter så att ingenting sitter i vägen, om någonting blivit skadat eller skevt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...