Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
skippeer

Svart säkerhetsband på teakdäck - dax för byte

Rekommendera Poster

På båten vi köpte 2017 sitter det ett svart säkerhetsband som går från akter till för av fabrikatet Ankarolina.

 

UV strålning dödar plastmaterial över tid har jag hört/läst: 

https://www.sxk.se/batteknik/tekniska-artiklar/bristande-ankarband

"Ankarband som varit utsatt för dagsljus i 5 säsonger bytes. " ==>> Trigger för mig att byta säkerhetsband som verkar tillverkas med samma mtrl.

 

Vid havssegling i grov sjö är det superviktigt att inte trilla överbord så att koppla sig till båten är standard för gumman och mig.


Har för mig att "band" är bättre än rund wire/tamp som kan rulla under fötterna, stämmer min minnesbild eller finns det bättre lösning idag?
image.png.d2447c57075169ce788e5e110fa7da6c.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att UV-strålningen förstör vita men inte svarta buntband.

Undrar om det är likadant med dessa säkertsband..?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Min erfarenhet är att UV-strålningen förstör vita men inte svarta buntband.

Undrar om det är likadant med dessa säkertsband..?

Svarta buntband påstås vara UV-tåliga. Det är möjligt att de är tåligare än vita men de är inte opåverkade. Jag har fäst bomfendrarna med rätt grova svarta buntband, ungefär 25% behöver ersättas varje år. Det behövs ingen belastning för att se vilka som behöver bytas, det är bara att ersätta där de trillat av.

 

Sen är det min uppfattning att ankarbandslarmet verkar överdrivet. Den största svagheten är nog tråden som öglan är sydd av. TS säkerhetsband hade en rostfri krok på bilden, en sådan fastsättning eliminerar sytråden och håller nog rätt länge.

 

(Kan passa på att varna dem som har bekväma teryleneband i mantåget vid sittbrunnen. Bryt lite i sömmarna varje år så ser ni när det är dags att gå till skomakaren/segelmakaren och sy om banden. Å så slipper ni trilla baklänges i sjön.)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...