Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
JoakimTjader

Byta ut lite Garmin-saker mot nya Garmin-saker

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tänkte uppdatera plottern i båten. Har idag äldre Garmin-prylar från 2008:

-Plotter 4008 

-Ekolondsmodul GSD22

-Ekolodsgivare på akterspegeln (modell: ?)

-Extern GPS-antenn på taket; Garmin GPS 17x NMEA 2000

 

Har även o-monterat i kartong:

-Garmin VHF 100i

-Garmin AIS 300

-VHF-antenn

 

På plottern är 3 kablar anslutna till plottern:  12V Power + Network (troligen till GSD22) + NMEA (troligen till externa GPS-antennen 17x) 

Jag får plats med max en 10"-skärm i instrumentpanelen.

 

Undrar om det finns någon Garmin-duktig hjälp och Tips att få på lite frågor nedan:

 

1) Rätt att serie GPSMAP är mer för Navigation och serie ECHOMAP är mer för bästa ekolods-funktioner? (Jag är ute efter mer Nav än Ekolod)

2) Hur mycket sämre Navigation får man med ECHOMAP jmf med GPSMAP?

3) Har hittat Kampanj på Garmin ECHOMAP™ Ultra 102sv med GT56UHD-TM-givare för 12.595 kr, vilket är superbra men det är ju en ECHOMAP....

     Skulle det vara mycket bättre att i stället satsa på en GARMIN GPSMAP 923 för 15,995 kr  eller en Garmin GPSMAP 922 Plus för 13,990 kr ?

    (Ultra 102sv har några få knappar bl.a. zoom-knappar på sidorna vilket jag gillar om det slår ordentligt så är knappar föredra att zooma med)

 

4) Om jag väljer någon av ovan GPSMAP-plottrar, kan man behålla gamla akterspegelgivaren och koppla till ny plotter för att i alla fall få djup och vatten-temp?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Jag gjorde förra våren en liknande operation och bytte en GPSMAP 4010 med GSD20 till en Echomap någonting på 12”. Min ekolodsgivare funkade inte till nya plottern utan jag bytte den till den medföljande givaren. Både den gamla och den nya givaren var akterspegelsgivare men monterade även den nya inombords i en rejäl klick Sikaflex där den gamla suttit. GSD20, plotter och ekolodsgivare liksom kort sålde jag billigt på Blocket.

Som jag har förstått det så har GPSMAP-serien möjlighet att spegla skärmen i en annan plotter eller ev platta och kanske lite andra funktioner som jag inte behöver och prisskillnaden var typ halva priset för Echomap så valet var lätt för mig. Jämförde plottrarna i Garmins monter på mässan innan jag beställde och jag såg ingen skillnad.

Vad jag förstår så passar inte GSD och gamla givare någon av de nya plottrarna även om det står så på Garmins hemsida för vissa.

Den nya plottern fungerar perfekt men jag hade lite strul i början med felsignaler om att (det nya) kortet, ja man behöver nytt kort tyvärr, inte lästes in och att det inte var validerat etc. Det löste sig så småningom dock.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad jag läste när jag köpte vår GPSmap 923 var att positionen uppdateras fler gånger per tidsenhet än på Echomap.

Samt att skärmen är mer högupplöst.

 

Såhär i efterhand undrar jag om jag inte lika gärna kunde ha köpt Echomap ändå. Men då det var så svårt att hitta jämförelsetester så drabbade det plånboken istället.

Knappar är generellt bättre, iallafall på förra båten var det svårt att ändra zoom när man körde på gropig sjö, nuvarande går lugnare i sjön men hade ändå gärna haft fysiska knappar.

Redigerad av -PLM-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har pekskärm vilket används ibland men var sedan tidigare van vid knappar. Så jag köpte en fjärrkontroll med knappar som synkas till plottern. Jag har "rorkultsbåt" och sitter en bit från plottern och då är fjärren väldigt bekväm att styra plottern med utan att behöva resa mig upp för att nå skärmen. Dessutom slipper jag alla irriterande fingeravtryck på skärmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att egentligen kunna tillföra något så följer jag gärna tråden eftersom jag själv sitter i samma sits.

Båten har idag en 11 år gammal Garmin 4012- GPS-plotter som fungerat bra i alla år men skärmens uppdatering vid t.ex zoom är långsam och upplösningen inte lika bra som modernare utrustning. 

Idag är plottern kopplad via NMEA 2000 och NMEA. Jag har inget ekolod (rättare sagt har jag separat ekolod som inte går till plottern) men däremot har jag en AIS av fabr True Heading som är kopplad (NMEA) till plottern. Samt en friliggande GPS-antenn kopplad till plottern via NMEA.

Jag har hunnit lika långt i mina forskningar och tittat på Garmin ECHOMAP och Garmin GPSMAP och också kommit fram till att ECHOMAP, som nu finns för attraktivt pris, är ett kombiinstrument för ekolod och GPSplotter och att en dyrare GPSMAP är bättre, men dyrare, som plotter.

 

Då jag är lite okunnig om sådant här undrar jag:

Kan jag ersätta min gamla Garmin 4010 med t.ex en ny Garmin GPSMAP 1022 utan att behöva dra om en massa kablar? Jag vill alltså att AIS-en´s kabel fortfarande funkar och likaså GPS-antennen (inte säker på ifall den behövs, det kan vara inbyggd antenn i 1022?).

 

Sedan är jag införstådd med att man behöver nya kart-kort, en inte helt försumbar utgift, då man köper ny plotter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Mambo:

Då jag är lite okunnig om sådant här undrar jag:

Kan jag ersätta min gamla Garmin 4010 med t.ex en ny Garmin GPSMAP 1022 utan att behöva dra om en massa kablar? Jag vill alltså att AIS-en´s kabel fortfarande funkar och likaså GPS-antennen (inte säker på ifall den behövs, det kan vara inbyggd antenn i 1022?).

Enheten GPSMAP 1022 har såväl NMEA2000 som den äldre NMEA0183 standarden, dock bara en 0183-ingång. (Jag gissar att din AIS går via NMEA0183 fast du bara skriver NMEA. Det är skillnad på 2k och 0183 då 2k är ett nätverk och 0183 är en koppling som bara tar en enhet i taget. ) Det betyder att du bör kunna koppla såväl din nuvarande NMEA0183-enhet som de saker som ligger i 2k-nätverket till en 1022 så länge du bara har en 0183-enhet.
Jag kan inte se att enheten har någon inbyggd antenn men oftast är det bättre att ha en extern antenn så kör på din gamla antenn. När jag köpte min Echomap (som också har 10 Hz, dvs 10 uppdateringar/sekund) så funkade det bra att koppla in min gamla antenn (från en GPSMAP 4010) och min Echomap läser positionen i 10 Hz.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mambo:

- - -

Då jag är lite okunnig om sådant här undrar jag:

Kan jag ersätta min gamla Garmin 4010 med t.ex en ny Garmin GPSMAP 1022 utan att behöva dra om en massa kablar? Jag vill alltså att AIS-en´s kabel fortfarande funkar och likaså GPS-antennen (inte säker på ifall den behövs, det kan vara inbyggd antenn i 1022?).

- - -

Om det är 0183-anslutning till AIS (True Heading har funnits med både 0183- och N2K-kommunikation) så kommer du nog att behöva kapa kabeln och skarva om kablarna. Det är olika kontakter på GPSerna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är Garminplottern inköpt. Det blev en GPSMAP 1022.

En fråga som rör inkopplingen av 12V. Sker 12V spänningsmatningen via NMEA2000 kabeln?

Det står lite luddigt i installationsmanualen.

Eller måste också NMEA 0183 kabeln vara ansluten?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Mambo:

Nu är Garminplottern inköpt. Det blev en GPSMAP 1022.

En fråga som rör inkopplingen av 12V. Sker 12V spänningsmatningen via NMEA2000 kabeln?

Det står lite luddigt i installationsmanualen.

Eller måste också NMEA 0183 kabeln vara ansluten?

 

 

 

Som jag tolkar manualen så drivs enheten via NMEA 0183-kabeln där röd/svart ska kopplas till plus/minus. Så, ja, 0183 måste också anslutas som jag tolkar manualen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Som jag tolkar manualen så drivs enheten via NMEA 0183-kabeln där röd/svart ska kopplas till plus/minus. Så, ja, 0183 måste också anslutas som jag tolkar manualen.

För att vara helt korrekt: NMEA 0183-kontakten måste anslutas där plus och minus i den kabeln driver plottern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ChristerN, då bekräftar din tolkning mina egna tankar. Alltså att NMEA0183 kabeln behövs för 12V-matningen.

Min gamla Garmin 4010 hade en liknande matning via NMEA0183-kabeln fast kontakten är inte likadan (annars hade det bara varit att ansluta)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...