Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

Rekommendera Poster

Tjenare! Vi har varit kollat på en Draco 2000ht och vi blev fästa vid den båten😎nackdelen är att motorn är ur(har varit under vatten o sitter fast) och drevet är borttaget och ägaren visste inte vad det var för sorts drev motorn ska vara en b18 sa han? Vet ni vad dom har för motor o drev i original?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev CHEVY63:

Tjenare! Vi har varit kollat på en Draco 2000ht och vi blev fästa vid den båten😎nackdelen är att motorn är ur(har varit under vatten o sitter fast) och drevet är borttaget och ägaren visste inte vad det var för sorts drev motorn ska vara en b18 sa han? Vet ni vad dom har för motor o drev i original?

Det kan nog vara litet utav varje beroende på årsmodell. B18 eller B20, (AQ 130 med 280 drev).. det kan ju även ha suttit en B30 i kanske??

Idag finns det sådana båtar där man bytt till motorer av andra fabrikat, med motorer som har fler cylindrar...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det fanns olika drev beroende på motor ich årsmodell. 

Gissar på aq100, aq270 eller aq280.

Men gissar som sagt.

En kul sida om Dracco.

https://www.horizonblue.dk

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för infon💪 nackdelen är väl att det byts motorer o drev hejvilt😂

jag ska försöka leta reda på en länk om att renovera motor o drev 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev CHEVY63:

Tack för infon💪 nackdelen är väl att det byts motorer o drev hejvilt😂

jag ska försöka leta reda på en länk om att renovera motor o drev 😁

Du vill ha en båt i originalutförande?

Aq 280 ser man emellanåt på exv. Blocket, men de andra, särskilt q 100 är väl idag lika sällsynta och utdöda som mammuten.

Sedan är det ju så att om man hittar ett bra begagnat drev kan det ha fel utväxling, där det i första hand skiljer sig om det har suttit på en båt med bensin- eller dieselmotor.

Annars kan man ju tycka att denna klassiska och relativt tidlösa båt förtjänar ett modernare motoralternativ, med ett modernare drev.

Här finns några filmklipp på Draco 2000 med litet olika motoralternativ.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja original o original vet jag inte men jag tänkte köra på det som finns men vet inte vad drevet heter, enl bilder så är motorn en B20(aq130)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AQ130(A,B,C,D) fanns med  200, 250, 270, 280, har inte för mig att 100 drevet satt original.

Jag hade en Ockelbo T17i med original AQ115(B20 enkel förgasare) med 100 drevet.

Vässade motorn med borrning av KG trimning till 2,2 liter och dubbla SU HI6 och durationskam sen gav drevet upp....

Hoppas du har 270 eller 280 dom var något bättre och starkare än 200 och 250.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade AQ 130 (=B20) med 280-drev i en annan 70-talsbåt. Bytte sedan till B23, vad nu den hette i marinutförandet... AQ 150? Behöll då 280-drevet.

Men Dracon kan nog trivas med en liten V6 eller smallblocks V8 av svenskameriaknsk ursprung eller så.

Det fanns väl en V6 i nån sportversion av Volvo 240, och i 260, undrar vad den hette, det kanske var nån motor uppkommen i samarbetet med Renault/Peugeot? Fanns den i en marin version?

Det kanske numera finns någon  potent "lättviktsdiesel" att tillgå också, nån med både kompressor och turbo...? Nån KAD?

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...