Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Searay270sundancer

Bygga egen badplattform

Rekommendera Poster

Hejsan! Jag har en Sea Ray 270 sundancer, men jag tycker att badbryggan är väldigt liten och är sugen på att bygga en egen badplattform i glasfiber.

Då jag inte har jobbat med glasfiber tidigare mer än att slipa kåpor till mc så undrar jag hur man ska gå tillväga? Ska man göra en i plywood och sen täcka med glasfiber eller ska man kanske göra en gjutform? Är tacksam för alla tips jag kan få!

 

Bild på hur det ser ut nedan.

 

Mvh Rasmus

f44c0c69-dd3e-4659-988a-8d77e3bfae6b.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Searay270sundancer:

Hejsan! Jag har en Sea Ray 270 sundancer, men jag tycker att badbryggan är väldigt liten och är sugen på att bygga en egen badplattform i glasfiber.

Då jag inte har jobbat med glasfiber tidigare mer än att slipa kåpor till mc så undrar jag hur man ska gå tillväga? Ska man göra en i plywood och sen täcka med glasfiber eller ska man kanske göra en gjutform? Är tacksam för alla tips jag kan få!

 

Bild på hur det ser ut nedan.

 

Mvh Rasmus

f44c0c69-dd3e-4659-988a-8d77e3bfae6b.jpg

Blir enklare och snyggare och köpa en färdig. 

Åkte och hämtade en hos Swimplattform i Borlänge. Gav 17.000kr. Är inte riktigt klar än, ska monteras list och en kassettstege.

IMG_20231231_094449290_HDR.jpg

IMG_20231217_163452787_HDR.jpg

IMG_20231231_094455639_HDR.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev patrikflink:

Blir enklare och snyggare och köpa en färdig. 

Åkte och hämtade en hos Swimplattform i Borlänge. Gav 17.000kr. Är inte riktigt klar än, ska monteras list och en kassettstege.

IMG_20231231_094449290_HDR.jpg

IMG_20231217_163452787_HDR.jpg

IMG_20231231_094455639_HDR.jpg

Det där blir ju riktigt fint, det ska jag absolut överväga. hur blir det med infästning under? ska kanten längst ner vara så stor eller skär man av den innan man sätter dit list? 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

OM man hittar en som verkligen passar (inte minst rundningen/formen mot befintlig badbrygga) och kanske t.o.m. är till samma modell så är det ett bra alternativ !

 

Annars är det rätt kul att plasta själv men tar lite tid, visst. Finns inget riktigt bra färdigt som passar så hade jag valt lösningen med en form och plastat i den. Då blir den synliga utsidan slät och fin direkt.Till skillnad från om du plastar utanpå mot en kärna av t ex plywood då du kommer ha ett hästarbete framför dig av slipning och spackling innan den får snygg utsida.

 

Inte gjort badbrygga, men väl akterbänk och peke. Se min hemsida (länken nedan), välj "870-bygge/Dagbok" i menyn och sept-okt 2004 för akterbänken, mars-april 2004 för Flexiteek och montering av just en färdigköpt badbryggeförlängning (dock inte till exakt samma modell av båt som din) samt juni-juli 2003 för plastning av peke i träform. Inte en badbrygga precis, men samma princip.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Searay270sundancer:

Det där blir ju riktigt fint, det ska jag absolut överväga. hur blir det med infästning under? ska kanten längst ner vara så stor eller skär man av den innan man sätter dit list? 

Mvh

Kanten är borta nu. Blir det i pluggen (plugg=gjutform), japp, listen skall på.

Alla båtar är byggda lite olika i rumpan. Jag valde att fästa min som bilderna visar. Min förra båt (Bayliner 285) så la man badplattformen ovanpå befintliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev IngemarE:

OM man hittar en som verkligen passar (inte minst rundningen/formen mot befintlig badbrygga) och kanske t.o.m. är till samma modell så är det ett bra alternativ !

Fredrik på Swimplattform har flera modeller, har riktat in sig på just USA båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev patrikflink:

Blir det i pluggen (plugg=gjutform)

Nu är jag petig, men pluggen är inte gjutformen. Det är "kopian" av objektet man vill göra som man sedan gör gjutformen omkring. Pluggen kan t ex vara en "dummy" i trä eller mer lättkarvat material som man lättare kan prova ut på båten än den inverterad skapelse som formen blir. Men enklare saker brukar jag göra utan att gå via plugg.

 

4 minuter sedan skrev patrikflink:

Fredrik på Swimplattform har flera modeller, har riktat in sig på just USA båtar.

Bra tips till TS !

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev IngemarE:

Nu är jag petig, men pluggen är inte gjutformen. Det är "kopian" av objektet man vill göra som man sedan gör gjutformen omkring. Pluggen kan t ex vara en "dummy" i trä eller mer lättkarvat material som man lättare kan prova ut på båten än den inverterad skapelse som formen blir. Men enklare saker brukar jag göra utan att gå via plugg.

 

Bra tips till TS !

Var bara lite pedagogisk.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev IngemarE:

OM man hittar en som verkligen passar (inte minst rundningen/formen mot befintlig badbrygga) och kanske t.o.m. är till samma modell så är det ett bra alternativ !

 

Annars är det rätt kul att plasta själv men tar lite tid, visst. Finns inget riktigt bra färdigt som passar så hade jag valt lösningen med en form och plastat i den. Då blir den synliga utsidan slät och fin direkt.Till skillnad från om du plastar utanpå mot en kärna av t ex plywood då du kommer ha ett hästarbete framför dig av slipning och spackling innan den får snygg utsida.

 

Inte gjort badbrygga, men väl akterbänk och peke. Se min hemsida (länken nedan), välj "870-bygge/Dagbok" i menyn och sept-okt 2004 för akterbänken, mars-april 2004 för Flexiteek och montering av just en färdigköpt badbryggeförlängning (dock inte till exakt samma modell av båt som din) samt juni-juli 2003 för plastning av peke i träform. Inte en badbrygga precis, men samma princip.

Det ser ju riktigt proffsigt ut! Jag har absolut inte bråttom med att göra detta, båten funkar så som den är, men de är alltid kul att ha något projekt att ägna sig åt 😬

 

17 timmar sedan skrev patrikflink:

Kanten är borta nu. Blir det i pluggen (plugg=gjutform), japp, listen skall på.

Alla båtar är byggda lite olika i rumpan. Jag valde att fästa min som bilderna visar. Min förra båt (Bayliner 285) så la man badplattformen ovanpå befintliga.

jag var inne o kikade på swimplattforms sida, de ser ju väldigt proffsigt ut! 👍 såg ut som att dom hade en variant till min båt som även den låg på ovansidan av befintlig badplattform 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...