jetskaya 0 Postad 17 Januari , 2024 Har planer på att göra en egen jetski och känns som glasfiber är lättast. Frågan är bara hur många lager man bör göra och vad man ska använda? Ska jag använda glasfibermatta+polyester eller ska jag köra med glasfiberväv+epoxy? Har förstått det som att glasfibermatta blir lite tjockare och billigare men att glasfiberväv+epoxy blir starkare/hårdare. Tanken var att göra en form i frigolit och sen bygga direkt på det. Den kommer vara ca 210cm lång och 65cm bred. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 260 Postad 17 Januari , 2024 Kombinationen polyester och frigolit är inte helt optimal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jetskaya 0 Postad 17 Januari , 2024 42 minutes ago, Peter_K said: Kombinationen polyester och frigolit är inte helt optimal. Räcker väl med att man lägger ett lager aluminumfolie så inte frigoliten smälter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 710 Postad 18 Januari , 2024 (redigerade) 9 timmar sedan skrev jetskaya: Räcker väl med att man lägger ett lager aluminumfolie så inte frigoliten smälter Den får du i så fall tejpa skarvarna på väldigt väl och se till att den sitter fast. Polyestern är flytande som brunsås och flyter lätt in i varendra springa. Men visst, allt går 😉. Sedan är frågan om du tänker göra formen inverterad, vilket ju är det vanligaste. Då har du en chans att få en snygg yta mot formen (som blir prylens utsida), för den sidan du lägger plasten på kommer bli ganska rufflig och grov. Men frigolit som form är inte heller i detta fallet en höjdare, direkt. Men kör du aluminiumfolie kan du inte få en fin yta oavsett, i synnerhet inte om den inte är helt plan eftersom folien inte är flexibel. Då är plastfolie en bättre idé (om än inte helt bra ur ytsynpunkt den heller). Att efterspackla och putsa för att sedan måla är ett hästjobb, och den tiden kan man lika gärna då lägga på en bra form istället. Totaltiden lär faktiskt bli mindre då. Redigerad 18 Januari , 2024 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 847 Postad 18 Januari , 2024 (redigerade) 11 timmar sedan skrev Peter_K: Kombinationen polyester och frigolit är inte helt optimal. Jag har en gång byggt en inredning till ett akvarium på det viset. Då fungerade det nästan bra då det skulle se ut som en klippig strand. Men jag gör inte om det.... det bildas en hel del direkt hälsovådliga gaser, dels från plasten, och värre blir det om eller när cellplasten börjar att gegga till sig. (Det gick bättre med betongspackel ovanpå cellplasten, men jag tror heller inte att det funkar i ditt syfte) Du kan ju testa med att spraya med någon sprayfärg på en bit "Frigolit" så förstår du vad som händer. Följ råden i tråden och uteslut cellplasten! Balsaträ använde man förr i tiden när pluggar till mindre båtar skulle byggas. Redigerad 18 Januari , 2024 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 010 Postad 18 Januari , 2024 En variant på bygge som förekommit vid oneoff-bygge av båtar är att använda divinycell som stomme. Det gjordes så här: tillverka ett antal invändiga spant klä spanten utvändigt med tunna ribbor av divinycell fila divinycellen slät på utsidan spackla så det blir slätt på utsidan plasta utsidan med polyester o glasfibermatta bygg en enkel vagga över skrovet du byggt vänd på paketet och lyft ur de ursprungliga spanten plasta insidan sen vidtar ett omfattande slipningsarbete avsluta med gelcoat/topcoat o fortsätt slipa o polera Med den metoden får du ett sandwichskrov som blir rätt styvt utan alltför många lager glasfibermatta. Jag har sett båtar i över 40 fot tillverkas på det viset så metoden har praktiserats och fungerar. Så stora båtar byggs med skrov och däck som separata enheter men det går nog att tillverka en invändig spantmodell och avsluta med att såga upp hål för att riva ur spanten och komma åt insidan för plastning. Du måste ju i alla fall ha hål för att få in motor, tank mm i skrovet. Bygger du runt en invändig spantmodell så slipper du skarvar mellan skrov och "däck" så farkosten blir starkare. Om du bygger på spant o divinycell så måste du minska spantdimensionerna med tjockleken på divinycellen och yttre glasfiberlager (dessa bygger ju på ett par cm) innan du sätter igång o sågar till spanten, annars blir farkosten ett par cm större än du kanske tänkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 601 Postad 18 Januari , 2024 20 timmar sedan skrev jetskaya: Har planer på att göra en egen jetski och känns som glasfiber är lättast. Frågan är bara hur många lager man bör göra och vad man ska använda? Ska jag använda glasfibermatta+polyester eller ska jag köra med glasfiberväv+epoxy? Har förstått det som att glasfibermatta blir lite tjockare och billigare men att glasfiberväv+epoxy blir starkare/hårdare. Vad du än väljer så kommer det hålla med goda marginaler så länge du får ett laminat på några milimeter. På en jetski blir det inte så stora paneler eller spann. Epoxi är därför överkurs på en jetski, blir bara onödigt dyrt. Vanlig enkel glasfibermatta med och polyester räcker. Det är bara om du vill jaga gram som det kan vara värt att överväga epoxi mm, men då bör du oavsett satsa på kolfiber eller liknande i kombination med hållfasthetsberäkningar för att optimera fiberriktning är och laminat tjocklek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser