Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
-PLM-

Limma tillbaka Teakstavar som lossnat

Rekommendera Poster

Ett par teakstavar på badbryggan sitter lite löst och har böjts upp något.

Har ingen bättre bild än bifogat på hur det ser ut.

Hur bör man åtgärda detta? Kan jag bända loss, göra rent och limma (Med Sikaflex?) och nåta om? Eller hur bör man göra?

badbryggan.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev -PLM-:

Ett par teakstavar på badbryggan sitter lite löst och har böjts upp något.

Har ingen bättre bild än bifogat på hur det ser ut.

Hur bör man åtgärda detta? Kan jag bända loss, göra rent och limma (Med Sikaflex?) och nåta om? Eller hur bör man göra?

Det är det vanliga sättet att byta teakribbor. Använd samma sika som du sedan nåtar med för att limma fast ribborna. Ställ ett par hinkar vatten eller gamla blybatterier som tyngd på ribban medan sikan härdar.

 

Om du får håligheter i nåten som du upptäcker när du slipar så är det bara att med en vass hobbykniv skära ut en linsformad grop och lägga i ny sika som du låter härda. En sådan lagning syns inte efteråt.

Redigerad av Lintott
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Det är det vanliga sättet att byta teakribbor. Använd samma sika som du sedan nåtar med för att limma fast ribborna. Ställ ett par hinkar vatten eller gamla blybatterier som tyngd på ribban medan sikan härdar.

 

Om du får håligheter i nåten som du upptäcker när du slipar så är det bara att med en vass hobbykniv skära ut en linsformad grop och lägga i ny sika som du låter härda. En sådan lagning syns inte efteråt.

Tack, då kör jag på så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-01-12 vid 14:40 skrev -PLM-:

Tack, då kör jag på så.

Det finns också ett väldigt bra och starkt konstruktionslim som heter "No More nail", det finns två varianter, inom- och utomhus.

Jag har limmar en teaklist mot plast på min båt och den sitter väldigt bra fast, liksom en trälist direkt mot glasbetong i ett duschrum, och även den sitter som berget, och det är då utomhusvarianten jag limmat med om nu någon undrar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...