Gå till innehåll
söndag 14 juni 2026
svanis_

Tändningslås & Gasreglage, Evinrude

Rekommendera Poster

Tjena!

Skulle vilja kolla en sak med alla kunniga; har idag joxat med att byta ut tändningslåset i mitt sidmonterade gasreglage till Evinruden, 2019.

Av med reglaget från båten, öppna det & byta ut tändningslåset med alla kablar på rätt plats - so far so good.

Provar det nya låset, vrider på tändningen, hör ett pip & startsekvensen går igång som vanligt utan att lämna några varningslampor eller liknande. Trim/tilt funkar.

Seger. Lycka.

Stänger av & ska prova en gång till för att se så startmotorn drar igång men när jag vrider på nyckeln denna gången är det helt dött. Ingen startsekvens, inget pip. Trim/tilt funkar inte längre heller.

Ledsen. Tårar.

Har kollat alla säkringar, alla är bra.

Sejfade & bytte ut dem som var hela men såg tråkiga ut.

Ligger inte i växel.

Allt annat på båten funkar - även extralampor som är kopplade på startbatteriet funkar så det är inte batteriet som är kass.

Från det ena försöket till det andra så dog hela reglaget, både tändningen & trim/tilt. Reglaget låg still mellan försöken så vi har inte kastat runt med det & fått kabelbrott eller liknande.

Känns som en kass säkring men alla säkringar är hela.

Nu vädjar jag till alla högre makter - vad i h*e kan det vara för fel? 😅

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Tack på förhand!

Mvh Svanis 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rucka lite på växelreglaget för att kolla att "neutralspärren" inte stängt av alltsammans. För att kunna starta en utombordare är det rätt vanligt att växeln måste ligga i neutral för att man inte ska drabbas av överraskningar när man startar motorn.

Om felet finns där så behövs det kanske en nollägesjustering av spärren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset, det ska jag undersöka imorgon.

Återkommer!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-01-07 vid 15:53 skrev Lintott:

Rucka lite på växelreglaget för att kolla att "neutralspärren" inte stängt av alltsammans. För att kunna starta en utombordare är det rätt vanligt att växeln måste ligga i neutral för att man inte ska drabbas av överraskningar när man startar motorn.

Om felet finns där så behövs det kanske en nollägesjustering av spärren.

Manöverspänningen till startreläet är oftast förreglad med neutralläget, men allt annat t.ex. trim/tilt ska normalt funka precis som vanligt oberoende av neutralläge eller inte. 

Jag tror att motorn av någon anledning är helt strömlös, ett felfall som inte kan vara så himla svårt att hitta anledningen till.

Kolla t.ex. ev. batteribrytare. Mät mellan startreläets grova plusanslutning och jord/minus. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att det är en Etec av någon storlek. Jag var med om ngt liknande på min 115hk etec, dock så är jag osäker på om detta kan påverka trimmen. Men i alla fall så på min motor finns den en huvudsäkring under kåpan i närheten av svänghjulet på babordssida. Det fanns även en reservsäkring i en hållare bredvid. Det tog mig ett dygn av felsökning och googlande innan jag hittade det... Om du inte kollat detta så kan det vara värt ett försök.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...