Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Jonas113

Motala ström. Kimstad till Roxen

Rekommendera Poster

Hej. 
jag har hört att man kan delge sina egna sjökort på något sätt.  
själv söker jag info hur jag missar grynnor på sträckan Roxen-Kimstad på Motala ström

kan någon hjälpa mej ? 
 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jonas113:

Hej. 
jag har hört att man kan delge sina egna sjökort på något sätt.  
själv söker jag info hur jag missar grynnor på sträckan Roxen-Kimstad på Motala ström

kan någon hjälpa mej ?

Navionics har en funktion som heter SonarChart. Garmin har en egen liknande tjänst. Det går till så att båtfarare kör med plotter o ekolod och karterar där de kör. Spåret med djupdata sparas i plottern och förs sedan över till Navionics SonarChart-funktion på nätet där informationen är allmänt tillgänglig. Det är tillåtet att dela sjömätningsinformation över insjöar min inte ute i havet, där har Sjöfartsverket ensamrätt och privata företag kan få tillstånd för vissa områden (t.ex. Hydrographica som gör många fritidsbåtssjökort över St Anna o Gryt skärgårdar).

 

Alla spåren som lagras hos Navionics bildar så småningom ett allt bättre sjökort som i sin tur kan laddas ner och användas som sjökort.

 

Här är en bit på vägen från Kimstad mot Roxen. Det verkar inte finnas en endaste grynna längs hela vägen upp till Roxen.

 

bild.png.d9e219ea7157632e8e9bb76ba3809a79.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har åkt den sträckan ett par ggr och det finns både grund, stenar och gamla brofundament under utan så utan lokalkännedom skulle jag inte ens fundera på att åka den sträckan. På ett ställe måste man gå 80 cm från land för att komma förbi ett grund. Dessutom strömt, naturrampen i Kimstad är också utmanade, för något år sedan gick både trailer och bil ner i vattnet.

Kimstad.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-12-14 vid 17:16 skrev Lintott:

Här är en bit på vägen från Kimstad mot Roxen. Det verkar inte finnas en endaste grynna längs hela vägen upp till Roxen.

 

bild.png.d9e219ea7157632e8e9bb76ba3809a79.png

 

Om detta är sonar charts tagna från Navionics webapp så ska man vara extremt försiktig med att tro på vad som visas. Det är sant att man kan ladda ner mätningar från privata mätningar, men det som presenteras här, det är till största delen (eller helt och fullt?) gissningar. Det är beräkningar som en dator gör där det saknas data. Vi har diskuterat detta i tidigare i MG och jämfört dessa genererade gissningar med Hydrographicas sjökort där dom gjort riktiga mätningar av områden som vanliga sjökorten lämnat mörkblå. Då ser man att Navionics fyllt i med sina gissningar och att inte mycket är rätt. Det kanske fungerar i USA och på andra ställen där man mestadels har sandbotten och kanske till och med förutse hur botten ser ut, men att gissa var stenar finns i våra vatten är inte ens i närheten av möjligt.

 

Man kan man ladda ner sammanställningar av privata mätningar (community charts) vilka täcker många ställen i insjöarna både från Navionics och Garmin, och är saken vara annorlunda. Så var noggrann med vad det är för data du använder och undvik webappens sonarcharts!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ABC:

 

Om detta är sonar charts tagna från Navionics webapp så ska man vara extremt försiktig med att tro på vad som visas. Det är sant att man kan ladda ner mätningar från privata mätningar, men det som presenteras här, det är till största delen (eller helt och fullt?) gissningar. Det är beräkningar som en dator gör där det saknas data. Vi har diskuterat detta i tidigare i MG och jämfört dessa genererade gissningar med Hydrographicas sjökort där dom gjort riktiga mätningar av områden som vanliga sjökorten lämnat mörkblå. Då ser man att Navionics fyllt i med sina gissningar och att inte mycket är rätt. Det kanske fungerar i USA och på andra ställen där man mestadels har sandbotten och kanske till och med förutse hur botten ser ut, men att gissa var stenar finns i våra vatten är inte ens i närheten av möjligt.

 

Man kan man ladda ner sammanställningar av privata mätningar (community charts) vilka täcker många ställen i insjöarna både från Navionics och Garmin, och är saken vara annorlunda. Så var noggrann med vad det är för data du använder och undvik webappens sonarcharts!

Navionics och Garmins försök att interpolera kända djupkurvor och på det viset var ju ett stort skämt och misslyckande. Det är konstigt att ingen inom dessa företag reagerade på dumheten innan dessa galna produkter lanserades. Det kostade dem ett års försäljning av digitala sjökort så de kommer nog inte att göra om det.

 

Vad gäller SonarChart och liknande så har nog inte varken Navionics eller Garmin något fuffens med djupkurvorna. Dessa "sjökort" är helt skapade av enskilda initiativ om var de lodat och vad de laddat upp. Om det är en enstaka båt som åkt så blir det inte mycket kvalitet på "sjökortet". Det kräver flera båtägare som är aktiva och delar med sig. Det kräver även att några av dem törs gå nära där det är grunt, annars blir det nog som i Navionics/Garmin-fallet att djupränna interpoleras ända in till stranden och grundbankarna.

 

Försiktighet rekommenderas.

 

Men om @Jonas113 och @Sungam törs använda kortet, loggar egna djupdata samt laddar upp dem så finns det förutsättningar för att korten blir bättre.

 

Själv rör jag mig oftast inom områden där djupdata inte får delas men jag har en del områden där jag för eget bruk håller på att skapa mig en uppfattning så att jag kan finlira på väg in i intressanta vikar (försiktigt - mycket försiktigt..)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...