Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Lintott

LiFePO4-installation

Rekommendera Poster

3 minuter sedan skrev Draco_2000_DC_GT:

Vad är din erfarenhet av NKON? Tycker de har ett intressant utbud av produkter och har övervägt dem för nästa inköp av litium, men har inte riktigt läst någon svensk erfarenhet/rekommendation om dem som butik. EVE är ju i alla fall kvalitetsceller, en av de största tillverkarna. 6:e störst i Kina: https://lifepo4.se/aterforsaljare-av-litiumbatterier/

Lintott: vart köpte du dina Winston?

Jag har bara positiva erfarenheter. Det var inga problem att köpa av dem som företag eller att ändra på ordern efter beställning.
Det enda negativa är den långa leveranstiden men den håller de utan extra förseningar.

Ibland är sidan lite svårhittad men de har en del andra bra grejor som BMser och Victron-prylar och foam att sätta mellan cellerna. Tyvärr hade de inte Victron Orion XS 50. 

Priset har gått ner på denna cell sedan jag beställde i oktober.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Draco_2000_DC_GT:

- - -
Lintott: vart köpte du dina Winston?

 

2023-12-24 vid 00:54 skrev Lintott:

Vad gäller min leverans från ThunderSky så gick hela affären som på räls. Jag fick ett pris inklusive frakt, tull och moms. När cellerna var klara att skickas så fick jag ett testprotokoll med id på samtliga celler samt spänning och impedans/cell. Cellerna var numrerade med tillverkningsdatum någon vecka tidigare samt ordningsnummer i följd. Cellerna var välbalanserade. När de skeppades iväg så fick jag namn på fraktfartyget. Fartyget kunder följas längs resan mot Europa och dess stopp i olika hamnar längs vägen. Tack o lov så passerades Röda Havet innan terroristerna började bekämpa fraktfartygen. Efter Antwerpen och tullklarering till EU så fick jag trackingnummer för DPD som transporterade vidare och överlämnade till Postnord.

- - -

Direkt från tillverkaren Thundersky/Winston.

 

Jag begärde en offert via deras hemsida info@skypowerintl.com  och fick svar från "Julia Yu" som skötte allt mailande. Hon var snabb med responsen på mina frågor och dessutom väldigt trevlig att kommunicera med. En nöjd kompis har beställt från Thundersky tidigare och jag gick på den rekommendationen, vilket jag inte ångrar.

 

Jag beställde både cellerna och kopplingsbleck från dem. Hon hade två betalningsalternativ, ett kinesiskt som jag inte känner till och PayPal som jag vet sköter eventuella leverantörsproblem. PayPal kostade några kronor mer men det tyckte jag det var värt (sen var det aldrig några problem men det vet man inte vid första beställning).

 

Cellerna kom i två kartonger och var väldigt väl madrasserade, det var nästan en dm med halvstyva skumskivor runt cellerna.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev anuba:

Jag har bara positiva erfarenheter. Det var inga problem att köpa av dem som företag eller att ändra på ordern efter beställning.
Det enda negativa är den långa leveranstiden men den håller de utan extra förseningar.

Ibland är sidan lite svårhittad men de har en del andra bra grejor som BMser och Victron-prylar och foam att sätta mellan cellerna. Tyvärr hade de inte Victron Orion XS 50. 

Priset har gått ner på denna cell sedan jag beställde i oktober.

Vad bra, då är de absolut ett framtida alternativ! Victron Orion XS 50 lär komma med tiden, den är ju väldigt ny just nu. :)
 

 

20 timmar sedan skrev Lintott:

 

Direkt från tillverkaren Thundersky/Winston.

 

Jag begärde en offert via deras hemsida info@skypowerintl.com  och fick svar från "Julia Yu" som skötte allt mailande. Hon var snabb med responsen på mina frågor och dessutom väldigt trevlig att kommunicera med. En nöjd kompis har beställt från Thundersky tidigare och jag gick på den rekommendationen, vilket jag inte ångrar.

 

Jag beställde både cellerna och kopplingsbleck från dem. Hon hade två betalningsalternativ, ett kinesiskt som jag inte känner till och PayPal som jag vet sköter eventuella leverantörsproblem. PayPal kostade några kronor mer men det tyckte jag det var värt (sen var det aldrig några problem men det vet man inte vid första beställning).

 

Cellerna kom i två kartonger och var väldigt väl madrasserade, det var nästan en dm med halvstyva skumskivor runt cellerna.

 

Spännande, får se om det blir Winston. har funkat bra med "vanliga" celler än så länge men om valet landar på Winston är det väldigt bra att kunna beställa helt utan mellanhänder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Draco_2000_DC_GT:

Vad bra, då är de absolut ett framtida alternativ! Victron Orion XS 50 lär komma med tiden, den är ju väldigt ny just nu. :)

- - -

Den finns redan i handeln, vi är ett par skribenter här på MG som redan fått tag på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått ihop ett batteri på EVE cellerna. Den blev inte vackar när jag klämde in den tjockaste kabeln men den kommer nog att funka. Jag kör både en Victron Battery Smart Sense och en JK B2A8S20P.

Nu skall den in i båten.

IMG_8838.thumb.jpeg.bbef44c2047f371f0a48a1a36499d407.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lyft in LFP-packarna i batterifacket!    Installation pågår.

 

Mitt batterifack är rätt trångt och lågt. Ovanför polskruvarna är det bara ett par cm tillgodo under locket till facket. Dessutom lite kilformad bottenyta att ställa batterierna på. Efter mycket mätande så konstaterade jag att jag var tvungen att dela LFP-packen i två delar för att få plats i längd o bredd. Att montera BMS ovanpå fanns det inte plats till så det fick bli en sidomontering. När jag måttade för BMS och balanseraren på gaveln till ena packen så fick jag även plats med en säkringshållare (300A T-säkring) bredvid BMS. Det var bra för nu är den osäkrade delen av minuskabeln knappt en dm (jo, jag vet att det är plus som ska säkras så det blir en likadan säkring även där - hängslen o livrem så försäkringsbolaget inte kan vägra ersättning om det uppstår brand ombord av någon anledning...).

 

Jag har valt att behålla ett blybatteri längst bort (tillsvidare ett av mina AGM 100Ah som får stå kvar ett tag) som startbatteri och "lastdumpning" från generatorn när/om LFP-balanseraren bryter laddningen så inte regulatorns dioder havererar.

Sedan står ena LFP-packen (2P2S) med BMS på gaveln.

Därefter nästa LFP-packe (2P2S).

De två packarna kommer att kopplas samman så hela paketet blir ett konventionellt 2P4S-batteri. LFP-cellerna är åtta st 100Ah Winston/Thundersky som vid test visat sig prestera 125Ah/cell så tillsammans 250Ah. Lastmässigt klarar cellerna 3C konstant och kortvarigt 6C. För de parallellkopplade cellerna innebär det 600A konstant o 1200A momentant, det kommer jag aldrig att vara i närheten av...

 

Det återstår omstrukturering i batteriboxen (just nu är det många lösa sladdar) med delning av start/förbrukarkretsar (har tidigare haft enbankslösning), dragning av kablar som kontakteras med rörkabelskor, anslutning av laddningskällor, ansluta färdigt BMS-balanseringskablar (de är kontakterade o testade) mm. Sen ska det även skruvas dit en Victron 50A DC/DC för att reglera laddningen från generatorn så den inte blir överhettad. Pluskabeln från startbatteriet kommer att gå i en kabelslang över LFP-packarna (den passerar polskruvarna på LFP så jag vill ha lite extra skavskydd innan kabeln ansluts till säkringen).

 

Mitt gamla AGM-batteripack var helt utan säkringar. Det kommer att rättas till nu. Inte heller DC-laddare eller generatorladdningen var avsäkrade, vilket kommer att rättas till.

 

Jag tror inte jag saknar några komponenter så en dag med "inomhusväder" kommer jobbet med anslutningarna att slutföras.

 

Sedan har jag 250Ah förbrukarström (jag kan utnyttja alla dessa 250 mellan övre o undre spänningsgräns), en BMS som klarar 250A och är överspänningsskydd, underspänningsskydd samt balanserare mellan cellerna. BMS innehåller kraftelektronik så det finns inga externa reläer för att bryta strömmen, vilket är skönt så slipper jag den extra kabeldragningen.

 

20240329_LFP_inlyfta.thumb.jpg.aaf3eb98732837fdfe77443c9c51c6de.jpg

 

20240329_BMS.thumb.jpg.53397a0bd6eaeafa9fe09248b8a3d2d4.jpg

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lintott:

Nu har jag lyft in LFP-packarna i batterifacket!    Installation pågår.

 

Mitt batterifack är rätt trångt och lågt. Ovanför polskruvarna är det bara ett par cm tillgodo under locket till facket. Dessutom lite kilformad bottenyta att ställa batterierna på. Efter mycket mätande så konstaterade jag att jag var tvungen att dela LFP-packen i två delar för att få plats i längd o bredd. Att montera BMS ovanpå fanns det inte plats till så det fick bli en sidomontering. När jag måttade för BMS och balanseraren på gaveln till ena packen så fick jag även plats med en säkringshållare (300A T-säkring) bredvid BMS. Det var bra för nu är den osäkrade delen av minuskabeln knappt en dm (jo, jag vet att det är plus som ska säkras så det blir en likadan säkring även där - hängslen o livrem så försäkringsbolaget inte kan vägra ersättning om det uppstår brand ombord av någon anledning...).

Ser bra ut. Där ser man hur mycket mer komplext det kan se ut med ett DIY-batteri blir jämfört med hela 12-batterier. Många kablar och jumpers blir det. Men som du skriver så kan man ju bygga in dem på ett effektivt sätt i båten. 
Mitt fall hade jag tidigare plats för två stora blysyra batterier så det blev rätt rymmligt i batterilådan. 

Jag satsade på att kunna plocka ut batteriet för "service" då jag inte längre litar på något stoppar in i båten. Fick tag på ett par fina rostfria handtag som inte syns på bilden 
Om jag bygger ett batteri igen kommar jag nog satsa ett färdigt boxkit som tex EEL,
https://www.eelbattery.com/Lifepo4-Battery-Pack-Set-For-230280310Ah-Cells-p4038002.html

IMG_0188.jpeg.721f40eb03414901a3d31760e7aa4862.jpeg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Lintott:

en dag med "inomhusväder" kommer jobbet med anslutningarna att slutföras.

Ser snyggt ut! Återstår väl lite klamring/buntning av kablar också.

Ska bli kul att höra dina erfarenheter när du kört att tag. Tror du har valt helt rätt efter dina förutsättningar och behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sitter den på plats bredvid mina två startbatterier. Med en fransk båt har elsystemet mer att önska. Många kablar direkt på polerna. Jag skall försöka följa Victrons rekommendationer med buss bars och massa säkringar. 
Jag kör också med två parallella 60Ah AGM-batterier som start. Det ger hög CCA till ett lågt pris. 
IMG_8843.thumb.jpeg.f138d2bf50e37f63b40d3acb9fabe9bc.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev anuba:

- - -

Med en fransk båt har elsystemet mer att önska. Många kablar direkt på polerna. Jag skall försöka följa Victrons rekommendationer med buss bars och massa säkringar. 
- - -

Jag hittade den här säkringshållaren (Victron Energy CIP050060000) för Megasäkringar. Jag tycker den är prisvärd och så blir det en smidig installation med många säkringar i en hållare.

Fuseholder6-wayforMEGA-fuse.thumb.jpg.d5e0fbfbc6b774501b3563660127d190.jpg

 

Jag kommer att använda den för att säkra av lite olika laddkällor till både start och förbrukningsbatterierna. Jag har delat bus-baren så det blir två säkringsgrupper.

 

Sen har jag köpt separata säkringshållare för T-säkringar att sätta på batterikablarna så nära batterierna det går. En enskild sådan säkringshållare kostar mer än sexsäkringshållaren ovan...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Lintott:

Jag hittade den här säkringshållaren (Victron Energy CIP050060000) för Megasäkringar. Jag tycker den är prisvärd och så blir det en smidig installation med många säkringar i en hållare.

Den såg bra ut. Megasäkringarna funkar bra under 100A. Jag har tyvärr redan köpt två Skyllermark-plintar utan säkringshållare, för dubbla priset. 
Jag hänger nog in några automatsäkringar från Biltema på 70A. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...