Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
Garpen61

Mercuiser V6, 4,3 TKS 2005, seg startmotor

Rekommendera Poster

Hej.

 

Nu har det hu inte blivit så mycket båtåka i sommar, pga väder och annat.

 

Varje gång jag ska starta den så går det riktigt segt att dra runt startmotor. jag har ett Optima BT som är friskt. Efter att jag kört lite med den kvittar den igång hur lätt som helst.

Nu när jag tog upp den så kunde jag inte starta den och trots nyladdat batteri (inte Optima, det hade laddat ur sig pga av nån tjyvström  och glömd huvudbrytare

Starmotorn är 2 år gammal, jag tycker att jag känt och smort alla jordningar. Startrelläet är också nytt sen ett par år tillbaks.

 

När jag stoppace i det nyladdade batteriet så orkade den knappt dra runt startmotorn

 

Några förslag, jag behöver få igång den så jag rensa ur den inför vintern och få i glykol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet du med säkerhet att batteriet är/var "friskt" ?

Är det samma batteri som gått ner sig och varit urladdat som du försökte starta med nu det sista ?

 

Ett bly/syrabatteri som blivit kraftigt urladdat och inte direkt återladdas, kommer i de allra flesta fall bli märkt för livet. Hög självurladdning, dålig kapacitet och betydligt lägre startström är typiskt.

 

Mät spänningen över batteripolerna samtidigt som du försöker starta. Dippar det rejält (under 8-9V) är det sannolikt fel på batteriet - förutsatt att du kollat alla kablar och anslutningar innan. Du kan ju också prova om den startar bättre med startkablar från ett annat batteri eller bilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom övningen ovan med att mäta direkt på batteriet under startförsöket så kan man prova att koppla förbi huvudströmbrytaren, det är rätt vanligt känns det som att problemet sitter i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll hur stort (bara det är tillräckligt stort) och välladdat ett batter är om inte strömmen kommer fram till startmotorn. Mät spänningen på batteriet vid startförsök och mät sedan på startmotorn vid startförsök, så ser du om du har dålig kontakt någon stans, t.ex. i ,som föreslagits, huvudbrytaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det varit mycket vatten i motorrummet? Om startkransen doppar i vatten, pumpar den runt vatten i kåpan, och det hamnar i startmotorn som blir förstörd. Då brukar startmotorn dra mycket ström, och batterikablarna bli varma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Börjar mecka med detta om 3 veckor. Jag är mitt i en flytt, så hoppas att det inte hinner frysa innan...

Jag kanske ska plocka isär huvudströmbrytaren, om det går, och rengöra kontaktytor ock så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Garpen61:

Jag kanske ska plocka isär huvudströmbrytaren, om det går, och rengöra kontaktytor ock så?

Börja med att mäta enligt tipsen du har fått innan du rör något och börjar plocka isär.

Du har heller inte återkommit med klargörande om batteriet - är det samma batteri som varit nergånget och stått helt urladdat ?  Men det kommer ju å andra sidan ge sig när du mäter enligt tipsen 😉

 

Felet många gör är att det känns besvärligt att mäta och felsöka (varför ?), och man lägger istället ner massor av tid på att "chansa" på olika saker. Med resultat att man i slutänden har lagt ner mycket mer jobb och tid, kan införa nya fel med sitt "pillande" och inte minst kanske måste fixa till andra (från början hela) saker som gick sönder när man försökte få isär eller loss dem.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...