Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
raol

Hösttråd om fiskeredskap och utmärkning på ytan

Rekommendera Poster

Ja, så här på hösten när de flesta har fått upp sina båtar och det fortfarande är långt kvar till våren och förberedelserna för sjösättning tänkte jag starta en tråd för att diskutera hur fiskeredskap märks ut på ytan. Jag är själv väldigt okunnig, och hoppas på bra diskussion och bra svar.

 

Mardrömmen är att få en lina från nåt fiskeredskap som fastnar på köl, roder eller propeller, i synnerhet när propellern drivs av motorn, men också när den roterar fritt av vattenflödet. Möjligen var det det jag råkade ut för i våras, när jag fick dras ut från land av en passerande båt och sen blev hembogserad av SSRS. Men jag vet inte, och lär aldrig få veta, för inget satt kvar.

 

Några vanliga scenarion är:

1. Flagga, ensam (möjligen oupptäckt kula).

2. Flagga och sen en bra bit därifrån ytterligare en flagga.

3. Flagga och sen en bra bit därifrån, på linje, en eller flera stora kulor, oftast orangea. Ibland med kulor ut i två riktningar från flaggan.

4. Tre eller fler kulor på (skenbar) linje ganska nära varandra.

5. Ensamma kulor eller välen (två kulor bildar så klart alltid en linje, men det ser inte lika misstänkt ut som 3-4 på tydlig linje).

 

Eftersom jag inte vet vad dessa betyder agerar jag som följer:
1. Jag håller väl tilltaget avstånd, hundratals meter, helst i lä.
2. Jag ser till att inte passera mellan flaggorna.

3. Jag ser till att inte passera mellan flaggan och nån av kulorna på linjen.

4. Jag ser till att inte passera mellan kulorna på linjen.

5. Om jag misstänker att det rör sig om en fristående kula/väle för att markera en tina, ser jag till att styra i lä om den, om linan mot förmodan skulle vara för lång och ligga delvis vid ytan.

 

Är detta onödigt? Finns det redskap där linan går på mindre än några meters djup mellan två markeringar på ytan? Hur ska man egentligen tolka de olika markeringarna? Hur mycket kan man lita på att fiskare följer reglerna?

 

Tidigare hade vi båt med utombordare. Då är detta inget större bekymmer om man upptäcker det snabbt, eftersom man kan snurra för att få loss saker från köl eller roder (det har jag gjort några gånger) eller lyfta upp utombordaren för att få bort linan ur propellern. Men med inombordare och drev, där propellern sitter djupt under båten, helt oåtkomlig för mig som absolut inte kan ta mig ner i vattnet (av flera orsaker, tänker inte räkna upp dem här), så är det helt förödande med en lina in där.

 

Tacksam för funderingar och svar. Har jag missat nån förekommande typ av markering, fyll gärna på!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns beslutade regler för hur fiskeredskap ska märkas ut.

https://www.havochvatten.se/fiske-och-handel/regler-och-lagar/redskap-och-fiskemetoder/markning-och-utmarkning-av-fiskeredskap---regler.html

 

Min uppfattning är att dessa regler oftast verkar följas av redskapsfiskarna. Sen finns det så klart , i vanlig ordning, enstaka slarvpellar som inte bryr sig om regler.... Dessa finns det sällan någon möjlighet att komma åt. Så säker kan man aldrig vara. Lite självbevarelsedrift finns det nog hos fiskarna - om vakaren körs av så blir det svårt att bärga redskapet.

 

Vad gäller icke ytstående redskap så ger sjökortsdjupet en uppfattning om ifall övertelnen riskerar att vara på riskabelt djup för segelbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Lintott:

Det finns beslutade regler för hur fiskeredskap ska märkas ut.

https://www.havochvatten.se/fiske-och-handel/regler-och-lagar/redskap-och-fiskemetoder/markning-och-utmarkning-av-fiskeredskap---regler.html

 

Min uppfattning är att dessa regler oftast verkar följas av redskapsfiskarna. Sen finns det så klart , i vanlig ordning, enstaka slarvpellar som inte bryr sig om regler.... Dessa finns det sällan någon möjlighet att komma åt. Så säker kan man aldrig vara. Lite självbevarelsedrift finns det nog hos fiskarna - om vakaren körs av så blir det svårt att bärga redskapet.

 

Vad gäller icke ytstående redskap så ger sjökortsdjupet en uppfattning om ifall övertelnen riskerar att vara på riskabelt djup för segelbåtar.

Reglerna har jag läst. Men regler och vad som görs i verkligheten behöver inte stämma överens, tyvärr... Med tanke på att det ligger hundratals, kanske tusentals, hummertinor som minspärrlinjer över farleder i september/oktober, så har jag inte så särskilt stort förtroende för fritidsfiskares förmåga att följa regler.

Fiskarens bedömning av "överseglingsbart" kanske baseras på en öppen plastbåt med utombordare, djupgående en dryg halvmeter...? För mig betyder "överseglingsbart" minst sex meter fritt vatten vid normalvattenstånd.

Jag vet inte riktigt hur djupet i sjökortet ska ge mig nån ledtråd. Jo, om det är mindre 3-4 m djupt så får jag utgå från att det inte finns plats, men jag vet ju inte hur höga näten är upp från botten. 10 m? 20 m? 30 m? Har absolut ingen aning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Jag vet inte riktigt hur djupet i sjökortet ska ge mig nån ledtråd. Jo, om det är mindre 3-4 m djupt så får jag utgå från att det inte finns plats, men jag vet ju inte hur höga näten är upp från botten. 10 m? 20 m? 30 m? Har absolut ingen aning.

Exempel på vanligt "standardnät"

Teknisk data

Längd 30 m

Höjd 1,5 m

 

Är det längre än 30 m mellan vakarna så är det oftast två hopkopplade nät.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På hösten är ju hummerfisket vanligast och bland dem finns en del som inte har någon koll på hur man hanterar fiskeredskap som att ha på tok för mycket lina ute i förhållande till djupet eller för lite så de står i marvatten och därtill använder en flytande lina. Dåliga redskap utan tillräcklig tyngd som dras med av strömmen... Till råga på allt så lägger en del dem mitt i farlederna.
Det är ju nästan som att skicka ut folk på älgjakt utan licens.

Så jag kör som du @raol alltid i lä om välena och med gott avstånd.
Men jag kan inte förstå hur det kan vara tillåtet att ha små 15 cm vita kulor som väle, de syns ju inte alls! Nä, minst en halvmeters pinne med flagga skulle vara minimum så att man har en chans att se dem när det är lite sjö.
Men de flesta verkar ändå ha koll tycker jag även om man ser skräckexempel.
De som fiskar med olika typer av garn (nät) däremot brukar ha ordentliga välen verkar det som.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av att få fiskeredskap i propellern, är att det är vakarlinan, inte själva redskapet som trasslat in sig i propellrarna, särskilt jobbig är det md duopropeller.

 

Sedan kan jag ju tycka som @Makro, och det är ju främst i hans farvatten jag sett rena galenskaper under höstarna.

Om jag nu skall fortsätta med jämförelsen är det som att ägna sig åt älgjakt på Backaplan (Hisingen där det finns flera köpcentrum). men en och annan älg har väl passerat där, detta har ju skapat rubriker i lokalpressen "Polis sköt vilt i köpcenter".

 

Nåväl, en höst för bara några år sedan, inloppet till Björkös hamn, det var fullt med orangea kulor i vattnet där, bara en smal korridor av fritt vatten, så smal att ett yrkesfartyg och en fritidsbåt knappast kunde mötas.

Men som sagts, dessa skall ju vara överseglingsbara, lika överseglingsbara som den hummertinans vakarlina med kula som jag trasslade in mig i vid Klädesholmen med Nimbusen (som hade rak axel). Jag blev väldigt nervös så ett nytt missljud hördes, dunk, dunk dunk... det var kulan som slog i båtens botten på varje varv som propelleraxeln roterade. Men den lossnade när jag backade, Mr Murphy borde ju trasslat in den bättre kan tyckas.

 

När det gäller välar med en läng bambupinne med vimpel i, så är min erfarenhet att dessa märker ut var en länk med kräftburar börjar och slutar. Dessa länkar kan vara flera hundra meter långa.

 

@raol, det är som på natten man möter ett fartyg med många lanternor, ju fler lanternor, ju längre bort passerar man.

Så fortsätt att hålla ut för dessa kulor och välar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som hummerfiskare vill man inte ha för stora eller för många vakare då de lätt lyfter iväg buren vid t. ex hårt väder.

En normalbegåvad hummerfiskare  har flytlina närmast buren och sjunklina närmast bojen. Det ligger ju i ens eget intresse att inte linorna blir avkörda då buren är dyr och sedan ligger och spökfiskar. Normalbegåvade människor lägger heller inte redskap i farleder. 

Tyvärr ser man var och varannan gång man är ute folk som  t. ex har tre välen flytande med en meter mellan varje, små söta flaggor, bensindunkar, fendrar och massa annat skit hängande, gärna fastbundet i en flytlina överst. 

Jag kan förstå att man är nybörjare men det hade varit lämpligt att läsa på lite innan man börjar fiska. 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sigge_1:

Som hummerfiskare vill man inte ha för stora eller för många vakare då de lätt lyfter iväg buren vid t. ex hårt väder.

En normalbegåvad hummerfiskare  har flytlina närmast buren och sjunklina närmast bojen. Det ligger ju i ens eget intresse att inte linorna blir avkörda då buren är dyr och sedan ligger och spökfiskar. Normalbegåvade människor lägger heller inte redskap i farleder. 

Tyvärr ser man var och varannan gång man är ute folk som  t. ex har tre välen flytande med en meter mellan varje, små söta flaggor, bensindunkar, fendrar och massa annat skit hängande, gärna fastbundet i en flytlina överst. 

Jag kan förstå att man är nybörjare men det hade varit lämpligt att läsa på lite innan man börjar fiska. 

 

 

Som du tydligt antyder så är det är då lätt att tro att det finns annat än normalbegåvade människor, som fiskar med redskap av olika sorter på olika sätt.

 

Det är väl just den första biten med flytande lina man är rädd att få i propellern, och det är ju inte lätt att upptäcka en kula i storlek mindre än en handboll, inte ens i låga hastigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Som du tydligt antyder så är det är då lätt att tro att det finns annat än normalbegåvade människor, som fiskar med redskap av olika sorter på olika sätt.

 

Det är väl just den första biten med flytande lina man är rädd att få i propellern, och det är ju inte lätt att upptäcka en kula i storlek mindre än en handboll, inte ens i låga hastigheter.

Nä, och en del är huvudlösa nog att lägga ut BLÅ kulor! Med några decimeter våghöjd är det nästan omöjligt att se en sån.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Nä, och en del är huvudlösa nog att lägga ut BLÅ kulor! Med några decimeter våghöjd är det nästan omöjligt att se en sån.

Som då för tankarna till klädmodet, inklusive flytvästar hos kajakister, som även föredrar mörka eller mattsvarta kajaker. Ok, om det är något kustjägarförband, men inte hos civilister. Men jag tror att vi kan ta det i en annan diskussinstråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett gott tips kan ju vara att hålla sig till farlederna och undvika att köra över grund så mycket som det går under hummerfiskeperioden. 

Själv fiskar jag huvudsakligen runt 2st grund, det ena på 7 meter och det andra på 9 meter.

Nu under hösten är det ganska många som transport-kör sina båtar från ena sidan halvön till andra för vinterförvaring. Allt som oftast kör de rakt över och rakt igenom hela området av hummertinor eftersom de lätt enligt sjökortet kan gå över dessa grund.

Högst troligt helt utan att tänka på detta då de inte fiskar själva. Hade de gått 200 meter längre ut finns det inte en tina i närheten.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev sigge_1:

Ett gott tips kan ju vara att hålla sig till farlederna och undvika att köra över grund så mycket som det går under hummerfiskeperioden. 

Själv fiskar jag huvudsakligen runt 2st grund, det ena på 7 meter och det andra på 9 meter.

Nu under hösten är det ganska många som transport-kör sina båtar från ena sidan halvön till andra för vinterförvaring. Allt som oftast kör de rakt över och rakt igenom hela området av hummertinor eftersom de lätt enligt sjökortet kan gå över dessa grund.

Högst troligt helt utan att tänka på detta då de inte fiskar själva. Hade de gått 200 meter längre ut finns det inte en tina i närheten.  

Problemet är ju, som redan påpekats i tråden, att folk lägger dem kors och tvärs i farleder också. Så "att hålla sig till farlederna" är inget bra tips.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Problemet är ju, som redan påpekats i tråden, att folk lägger dem kors och tvärs i farleder också. Så "att hålla sig till farlederna" är inget bra tips.

 

Helt korrekt, är dock ganska säker på att det ligger mindre tinor i farleden än utanför. Som jag beskrivit ovan hade ingen som passerade området jag fiskar i riskerat att köra över en hummertina om de höll sig i farleden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev sigge_1:

Helt korrekt, är dock ganska säker på att det ligger mindre tinor i farleden än utanför. Som jag beskrivit ovan hade ingen som passerade området jag fiskar i riskerat att köra över en hummertina om de höll sig i farleden. 

Men så är det inte överallt, och därför är det inget gott råd.

Jag skulle vilja se ett tydligt förbud mot det, och att Kustbevakningen får rätt att göra en vända då och då med en "harv" för att fånga upp alla som ligger i farleder. En gång i veckan under hummerfiskeperioden vore lagom. Jag tror idioterna som lägger i farlederna snabbt hade lärt sig då.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-26 vid 15:43 skrev sigge_1:

Helt korrekt, är dock ganska säker på att det ligger mindre tinor i farleden än utanför. Som jag beskrivit ovan hade ingen som passerade området jag fiskar i riskerat att köra över en hummertina om de höll sig i farleden. 

Så det finns tinor av olika storlekar?

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-27 vid 17:05 skrev Georg_Ohm:

Så det finns tinor av olika storlekar?

Det är jag helt övertygad om. Den relativt välkända Mat-Tina har smärt storlek till skillnad från kokerskan Mat-Tina i "min" skola år 1965. "Min" skolas Mat-Tina hade heeelt andra dimensioner men även hon lagade god mat.

  • Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...