Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
  • 0
MaSvah

Mögel i stålbåt?

Fråga

Jag har en stålsegelbåt från nittiotalet som jag ägt i något år och jag misstänker ev mögel i båten. Det är en lukt i båten och det händer även att det blir en fadd smak i munnen, när jag varit i båten med luckan stängd. Det har varit en heldel gammal olja i bilsen och runt motorutrymmet som luktade och som jag nu rengjort ordentligt. Men det finns en del missfärgningar i träet runt fönstren, kan det vara orsaken till ”smaken i munnen”?

Bifogar två bilder, hur det ser ut runt det sämsta fönstret. 

IMG_0650.jpeg

IMG_0647.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Ja, det där ser ju ut som mögel. Borde gå att tvätta bort men tänk på att du då mättar ändträt med det medel du använder och det kommer ta tid innan det torkat. Sen bör du ju, när det torkat, lacka ordentligt så att ändträt inte suger upp fukt i framtiden.

Jag gissar att det funkar med sån mögeltvätt man kan använda innan man målar men det kommer ta tid att få bort allt. Kanske finns bättre medel?

Sen kan jag rekommendera att köra en ozongenerator för att döda de mögelsporer som finns i luften. De mindre jag provat i sommarstugan har väl varit sådär. Kanske går att hyra/låna en lite kraftigare maskin någonstans? (Köpte en väldigt kraftfull som funkar bra.) Tänk bara på att ozongeneratorer också bryter ner plast och skumgummi och de skapar en miljö man inte ska vistas i förrän man vädrat ordentligt.

Välkommen till MG!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Tack! Jo jag gissade att jag måste göra något åt detta…

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Tvättmedel för ute-terasser är nog lite kraftigare än målartvätt.

Läs på innehållsförteckningarna vilket som är mest koncentrerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

har samma i styrhytten som jag först tvättade med vatten och ättika.

sen slipar jag rent och grundmålar.

sen kan man måla eller vad man vill göra.

i ruffen har jag jag skurat och slipat och lackat med epifanes sidenmatt klarlack.

 

i ditt och mitt fall har är orsaken dålig ventilation.

jag håller på att luska ut en bättre ventilation i ruffen.

för att slippa maskinlukt eller skutlukt ska jag ha ett ventrör från maskinrummet med en datafläkt som suger ut och då det inte är så tätt mellan maskinrum och ruff i min skuta så vill jag att luftflödet ska från fören och bakåt.

min ruff är isolerad men utan isolerade fönster blir det alltid fukt på dom kalla mornar om jag drar för gardinerna så jag brukar torka av kondensen.

på bilden hade jag även sett till att innerväggen tätas mot fönsterramen.

ser ut som en glipa där kondensen kan rinna ner men jag ser kanske fel.

gardiner och tyg måste tvättas för lukten sätter sig direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...