Gå till innehåll
onsdag 27 augusti 2025
prahna

Körkort på sjön

Rekommendera Poster

Jag var och jobbade i Frankrike för en vecka sedan. Pratade med våra killar på plats och de sa att i Frankrike har man nu som krav att om en båt har en motor på mer än 3hk skall man ha ett förarbevis för båten. Detta tycker jag låter ypperligt då det idag finns alldeles för mycket folk på sjön utan några som helst kunskaper för gott handhavande av båtar. Borde man inte införa en standard för detta inom EU?

//Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Björn-E

Om jag inte missminner mig är det på gång

/BE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är nog en riktigt bra idé, men 3 hk en nog en lite väl låg gräns i mitt tycke. I Finland så måste en båt registreras om motoreffekten överstiger 15kW (utombordare, minns inte gränsen för inombordare). Och en idé är ju att man måste ha ett förarbevis för att få framföra en registrerad båt. Låter mer lämpligt enligt mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till nästa sommar ska de ju införa att man måste ha körkort på båt har jag hört 14.gif Hoppas bara inte de sätter nån åldersgräns bara det vore ju katastrofalt....4.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

varför skulle en åldersgräns vara katastrof? det är lika självklart som åldersgräns för motorfordon. kanske en åldergräns på t ex 18 år över en viss motoreffekt eller krav på förarintyg från 16 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med att det vore katastrofalt! Man minns väl nog själv hur roligt det var att som 10-åring gasa runt med en Lohi 305 3,5hk (gick som f-n, då man inte vägde nåt!) Det är ett nöje jag gärna vill ge åt mina framtida barn också!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Prahna

Jag tycker att körkort vore mycket bra. Men som ni säger är en åldersgräns för effekt bra, säg 9hk upp till 16år ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

precis, farbror staten behöver ju inte ta ifrån oss alla nöjen här i livet men med t ex 9hk kan man ju fortfarande ha kul tills man har åldern inne.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...