Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Triss-Magnum

Problem med bränslesystemet md5. Kan det vara tryckventilen?

Rekommendera Poster

Har som många andra en segelbåt med en volvo penta md5. 

 

Motorn vill inte starta och jag misstänker att det kan vara något vajsing med tryckventilen på insprutningspumpen. Jag har luftat systemet fram till insprutningspumpen. Problemet är att det inte kommer ut något bränsle från tryckventilen när jag låter motorn gå runt med startmotorn. Eller oftast inte iallafall... Efter att ha pillat med den och skruvat i och ur den ett par gånger kom det helt plötsligt bränsle och motorn startade då, för att sedan snabbt dö igen. 

 

När jag skruvade isär tryckventilen och jämförde med en sprängskiss verkar det som att det saknas ett par delar. Motorn har dock fungerat hela säsongen och nu undrar jag ju hur det kan vara möjligt och vad funktionen av dessa delar är. Det som saknas är justerbrickan och fyllnadspluggen, nr 5 och 6 på sprängskissen (och jag är ganska säker på att jag inte tappade dessa när jag monterade ur den).

Någon som har koll på detta och kan hjälpa en okunnig?

 

Och vad är rimligt nästa steg borde jag köpa en helt ny ventil eller bara delarna som saknas? Andra tips?

 

allt gott

Skärmavbild 2023-10-15 kl. 11.34.44.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tidiga motorer måste man lossa lite på detalj nr 3 för att få ut sista luftbubblan. Eftersom motorn lutar så mycket sitter inte luftskruven på högsta punkten, så den går inte att få ut all luft med. På senare motorer sitter en spårskruv, nr 24, skruvad snett ner i pumpen. Med den får man ut all luft.

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du kollat ”MD5 for dummies” som finns på nätet, men tryckventilen är lite känslig för hur hårt du skruvar åt den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era tips. Tyvärr har jag redan luftat även med spårskruven! 

 

Har också läst i md5 for dummies. Vet att han skriver att det kan vara så att det inte går att dra åt tryckventilen hårt. För att det ska komma ut något bränsle ur min kan jag dock knappt dra åt den med fingrarna, och då läcker det ju såklart istället. Den har också suttit som berget hela säsongen och funkat.

 

Andra ideer? Borde jag köpa alla nya delar till tryckventilen och byta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det är fel på tryckventilen, men jag har haft fel förr. Funkar matarpumpen som den ska? Det är inte ovanligt att den pajar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, får testa matarpumpen. Hur testar jag den på bästa sätt?

 

Det här med att jag saknar justerbrickan och fyllnadsplugg i tryckventilen... Några tankar kring det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Triss-Magnum:

Hmm, får testa matarpumpen. Hur testar jag den på bästa sätt?

Åh, det är enkelt. 
Det finns ju en handpump på den, när du pumpar skall det komma fram rejält med bränsle. Går den lätt och inget bränsle kommer, prova att vrida lite på svänghjulet. Är det ingen förändring är sannolikt matarpumpen trasig. En ny är inte superdyr. 
 

3 timmar sedan skrev Triss-Magnum:

Det här med att jag saknar justerbrickan och fyllnadsplugg i tryckventilen... Några tankar kring det?

Eftersom motorn funkat utan dessa delar förstår jag inte varför den skulle sluta funka pga att de saknas. F ö, om vi talar del 5 och 6 har jag för mig att de brukar fastna i andra delarna ibland. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, ja när jag pumpar mer fingret på matarpumpen kommer det rejält med bränsle. Tänkte att den eventuellt kunde vara trasig iallafall och inte funka av sig själv när motorn är igång. Men det kanske är otroligt.

 

Nej, såklart borde ju de saknade delarna inte gjort att den slutade funka nu. Tänkte kanske egentligen snarare att ventilen skulle gett upp nu av annan anledning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inget fel på matarpumpen och kanske mest troligt inte på tryckventilen heller. Utan som vanligt var det nog bara luft någonstans!:/ Efter att ha luftat igen (på samma sätt som flera gånger innan) hostade det till slut ut lite bränsle ur tryckventilen och motorn gick sen igång och gick fint.

 

När jag stängt av den startat den dock inte igen. Har dock en misstanke om var luft kommer in: såg när den var igång att det läcker lite bränsle vid förslutningen till tryckventilen så kanske även där luft letar sig in när jag stänger av. Ska köpa ny packning där som såg sleten ut

 

Att det sen saknas ett par delar vid tryckventilen verkar då inte spela så stor roll...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...