Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Triss-Magnum

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Triss-Magnum

  • Placering
    Kadett
  1. Det var inget fel på matarpumpen och kanske mest troligt inte på tryckventilen heller. Utan som vanligt var det nog bara luft någonstans!:/ Efter att ha luftat igen (på samma sätt som flera gånger innan) hostade det till slut ut lite bränsle ur tryckventilen och motorn gick sen igång och gick fint. När jag stängt av den startat den dock inte igen. Har dock en misstanke om var luft kommer in: såg när den var igång att det läcker lite bränsle vid förslutningen till tryckventilen så kanske även där luft letar sig in när jag stänger av. Ska köpa ny packning där som såg sleten ut Att det sen saknas ett par delar vid tryckventilen verkar då inte spela så stor roll...
  2. Hmm, ja när jag pumpar mer fingret på matarpumpen kommer det rejält med bränsle. Tänkte att den eventuellt kunde vara trasig iallafall och inte funka av sig själv när motorn är igång. Men det kanske är otroligt. Nej, såklart borde ju de saknade delarna inte gjort att den slutade funka nu. Tänkte kanske egentligen snarare att ventilen skulle gett upp nu av annan anledning.
  3. Hmm, får testa matarpumpen. Hur testar jag den på bästa sätt? Det här med att jag saknar justerbrickan och fyllnadsplugg i tryckventilen... Några tankar kring det?
  4. Tack för era tips. Tyvärr har jag redan luftat även med spårskruven! Har också läst i md5 for dummies. Vet att han skriver att det kan vara så att det inte går att dra åt tryckventilen hårt. För att det ska komma ut något bränsle ur min kan jag dock knappt dra åt den med fingrarna, och då läcker det ju såklart istället. Den har också suttit som berget hela säsongen och funkat. Andra ideer? Borde jag köpa alla nya delar till tryckventilen och byta?
  5. Har som många andra en segelbåt med en volvo penta md5. Motorn vill inte starta och jag misstänker att det kan vara något vajsing med tryckventilen på insprutningspumpen. Jag har luftat systemet fram till insprutningspumpen. Problemet är att det inte kommer ut något bränsle från tryckventilen när jag låter motorn gå runt med startmotorn. Eller oftast inte iallafall... Efter att ha pillat med den och skruvat i och ur den ett par gånger kom det helt plötsligt bränsle och motorn startade då, för att sedan snabbt dö igen. När jag skruvade isär tryckventilen och jämförde med en sprängskiss verkar det som att det saknas ett par delar. Motorn har dock fungerat hela säsongen och nu undrar jag ju hur det kan vara möjligt och vad funktionen av dessa delar är. Det som saknas är justerbrickan och fyllnadspluggen, nr 5 och 6 på sprängskissen (och jag är ganska säker på att jag inte tappade dessa när jag monterade ur den). Någon som har koll på detta och kan hjälpa en okunnig? Och vad är rimligt nästa steg borde jag köpa en helt ny ventil eller bara delarna som saknas? Andra tips? allt gott
  6. Tack för svar. Svårt att veta vilka mått på stående lik som passar även om jag vet höjden till fallet på min båt. Vad tror ni? Skulle en spinnaker med SL 7,3m, UL 4,05m & Halvbredd 4,2m på 27 kvadrat passa min Triss Magnum som har en förtriangelshöjd på 6,75m?
  7. Är sedan nyligen ägare av en Triss Magnum. Men dessvärre ingen spinnaker så därför är jag nu på jakt efter en begagnad sådan. Vad jag hittat var spinnakern på 23m^2 i original. Några tills på andra båtar vars spinnaker skulle kunna passa min båt? Bom tänker jag mig borde gå att fixa på egen hand. Båten ska definitivt inte kappseglas med och de andra seglerna är inte i toppskick heller.
×
×
  • Skapa nytt...