Gå till innehåll
lördag 27 juli 2024
Piddej

Mercury 50 hk

Rekommendera Poster

Köpte en gammal båt förra sommaren. Används inte jättemycket och ligger i en insjö och körs lite då och då. På båten sitter en gammal Mercury 50hk Thunderbolt från 1974.

I somras började den att tappa ork och gav dålig fart. Vid avställning i dag upptäckte jag att cylinder 4 saknar kompression fullständigt. Trots detta startar motorn lätt och låter ok men som sagt saknar en hel del i kraft. Kan defintivt inte byta kolvar och dylikt själv. Med tanke på motorns ålder (snart 50 år), är det ens lönt att överväga reparation eller skałl jag se den som skrot och hitta en ny?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt krasst nej. Om du inte kan skruva själv så är det inte värt att fixa. Brukar inte heller gå att få isär pga korroderade skruvar. 
Är man däremot nostalgisk och tycker det är värt att bevara en gammal Murcla, så visst.
Men ekonomiskt försvarbart är det inte på långa vägar.
Har cylindern/kolv skurit så är powerheadet skrot då det nästan är omöjligt att borra. Topp och motorblock är i ett stycke. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för svar. Misstänkte något åt det hållet. Får bli metallåtervinningen då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annonsera ut den billigt istället. Kanske någon som behöver delar från den.

Jag sålde en 65hk mercury från 1976 med knäckt vevstake på blocket får några år sedan. Det var mer än en person som var intresserade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...