Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
wahlis

Batteriladdare

Rekommendera Poster

20 minuter sedan skrev wahlis:

Hej,,

Såg denna laddare på Jula med två utgångar, är det någon som har erfarenhet av denna och om den fungerar bra? Priset är ju bra med tanke på att du får 2x15A laddning.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/batteriladdare/batteriladdare-022944/

 

Mvh

Andreas

Den har jag inte sett...

Men jag har motsvarande laddare med bara en utgång, den har visat sig fungera som man kan förvänta sig, alltså helt godkänd.

 

Vad jag ser i specen för denna dubbelladdare är att ladningsspänningen kan vara 14,3 för syra/blybatterier och 14,8 volt vid laddning av AGM.

Detta är nog inte unikt för denna laddare, men om man då använder laddaren som vi båtmänniskor gör, alltså vi laddar samtidigt som vi förbrukar, kan ju denna spänning skada känslig elektronik ombord. Jag har skrivit det förut, då jag fått en bilstereo förstörd av en Ctek-laddare, som då pulsade ut mer spänning än vad den stereon tålde.

 

Mer avancerade laddare kan man ju programmera och förändra olika parametrar som laddtid, spänning och kanske andra saker. Det ser ju inte ut som om den möjligheten finns på denna laddaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Den har jag inte sett...

Men jag har motsvarande laddare med bara en utgång, den har visat sig fungera som man kan förvänta sig, alltså helt godkänd.

 

Vad jag ser i specen för denna dubbelladdare är att ladningsspänningen kan vara 14,3 för syra/blybatterier och 14,8 volt vid laddning av AGM.

Detta är nog inte unikt för denna laddare, men om man då använder laddaren som vi båtmänniskor gör, alltså vi laddar samtidigt som vi förbrukar, kan ju denna spänning skada känslig elektronik ombord. Jag har skrivit det förut, då jag fått en bilstereo förstörd av en Ctek-laddare, som då pulsade ut mer spänning än vad den stereon tålde.

 

Mer avancerade laddare kan man ju programmera och förändra olika parametrar som laddtid, spänning och kanske andra saker. Det ser ju inte ut som om den möjligheten finns på denna laddaren.

Vill man förbruka samtidigt som man har batteriladdaren igång så funkar de flesta laddare så att de tror att de skall köra den förhöjda laddspänningen. 
Det är därför säkrast att ha en omkopplare till båtens elcemtral och ett spänningsaggregat på 12 volt, så att i hamn så kör man elcentralen från spänningsaggregatet, och laddaren "ser " bara batteribanken men inte förbrukningarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förstått att det kan vara problem med vissa elektronikprylar som inte tål den varierade spänningen men det känns samtidigt lite bökigt om man skall behöva lägga om all el på förbrukarsidan över en spännigsstabilisator. Det beror ju också lite på hur elsystemet ser ut i båten, på äldre båtar kan det vara lite klurig att lösa det efter som allt kanske inte går via samma elcentral.

 

/Wahlis 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du frågar efter någon som har erfarenhet men ingen svarande hittills har det - så då svarar väl jag också 😉.

Jag skulle aldrig (igen) köpa den typen av laddare som man inte kan ställa in spänningen på. Har haft alldeles för många såna i båten och de har ibland förmågan att slita på batterierna lite för mycket. Batterier är tunga och därmed ofta svåra att byta och så brukar de ju kosta en slant också.

I någorlunda samma prisklass finns några laddare från Victron (här är det ju de som heter något med ”smart” som gäller) som visserligen bara har en utgång men som inte riskerar att förstöra batterierna om man ställer in dem rätt. Skulle absolut gått på en sån. Flera (alla?) av dem kan man också ställa in som ”power supply” vilket ger samma funktion som ett spänningsaggregat. (Här ställer man spänningen på ca 13,2 V för skonsammast laddning även om det då tar lite längre tid.)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Seawolf:

Vill man förbruka samtidigt som man har batteriladdaren igång så funkar de flesta laddare så att de tror att de skall köra den förhöjda laddspänningen. 
Det är därför säkrast att ha en omkopplare till båtens elcemtral och ett spänningsaggregat på 12 volt, så att i hamn så kör man elcentralen från spänningsaggregatet, och laddaren "ser " bara batteribanken men inte förbrukningarna.

Krångligt med fler typer av strömförsörjning tycker jag. Men problem kan ju lösas på flera olika sätt, se nedan.

Dom "smarta laddarna" reagerar ju med att höja spänningen när exempelvis kylskåpet kommer in i sin startfas, laddaren är inte så smart, då den tror att batteriet dippat ordentligt och då vill kompensera det spänningsfallet. Jag har inte fördjupat mig i detta fenomen mer än att jag kopplat ett enkelt oscilloskop och då sett att en äldre Ctek matar ut en ilsken fyrkantspuls.

2 timmar sedan skrev wahlis:

Jag har förstått att det kan vara problem med vissa elektronikprylar som inte tål den varierade spänningen men det känns samtidigt lite bökigt om man skall behöva lägga om all el på förbrukarsidan över en spännigsstabilisator. Det beror ju också lite på hur elsystemet ser ut i båten, på äldre båtar kan det vara lite klurig att lösa det efter som allt kanske inte går via samma elcentral.

 

/Wahlis 

Ja den lösningen anammade jag.

Jag löste detta problem genom att ansluta en dc-dc omvandlare, eller snarare en spänningstabilisator på matningen innan båtens båda stereor. Dessutom tag jag sällan landström...

1 timme sedan skrev ChristerN:

Du frågar efter någon som har erfarenhet men ingen svarande hittills har det - så då svarar väl jag också 😉.

Jag skulle aldrig (igen) köpa den typen av laddare som man inte kan ställa in spänningen på. Har haft alldeles för många såna i båten och de har ibland förmågan att slita på batterierna lite för mycket. Batterier är tunga och därmed ofta svåra att byta och så brukar de ju kosta en slant också.

I någorlunda samma prisklass finns några laddare från Victron (här är det ju de som heter något med ”smart” som gäller) som visserligen bara har en utgång men som inte riskerar att förstöra batterierna om man ställer in dem rätt. Skulle absolut gått på en sån. Flera (alla?) av dem kan man också ställa in som ”power supply” vilket ger samma funktion som ett spänningsaggregat. (Här ställer man spänningen på ca 13,2 V för skonsammast laddning även om det då tar lite längre tid.)

Nej, det är väl så att denna laddare och även övriga laddare som Jula säljer inte egentligen är avsedda för båtbruk. Dom sorterar ju under kategorin "bil och garage" på webbplatsen, det talar ju sitt tydliga språk.

 

Men för att bara ladda ett AGM- eller syra/blybatteri, punkt slut, kan man ju komma undan med en billig laddare från Jula, Biltema eller annan liknande butik.

Min "julaladare" laddar batteriet till elutombordaren, där duger den.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står faktiskt uttryckligen i denna laddares bruksanvisning att man skall tillse att allt annat är avstängt och/eller bortkopplat innan man använder laddaren om den används med batteriet på plats.

 

Lite annorlunda att den sänker strömmen om spänningen stiger, det är ju batteriet som sköter det. Eller också har de helt enkelt skrivit och beskrivit som det blir som en "feature" (troligare), för att inte kunderna skall komma tillbaks och hävda fel på laddaren när den inte laddade det nästan fulladdade batteriet med utlovade 15A....

 

Nej, jag hade inte köpt denna. Informationen är f.ö. väldigt knapphändig för en laddare för 1300:-..

 

6 timmar sedan skrev wahlis:

Jag har förstått att det kan vara problem med vissa elektronikprylar som inte tål den varierade spänningen men det känns samtidigt lite bökigt om man skall behöva lägga om all el på förbrukarsidan över en spännigsstabilisator.

De allra flesta prylar avsedda för fordons/båtbruk är mycket tåliga mot diverse överspänningar och pulser/spikar. Helt enkelt för att elsystemets spänning kan se hemskt ut redan p.g.a. de laster som redan finns (och särskilt när de kopplas till/från), redan innan laddaren lägger sig i. Så att lägga allt via en spänningsstabilisator skall inte behövas, och om en pryl går sönder är det sannolikt dess design det är fel på. Det finns tyvärr mycket i tillbehörsbutikerna (i synnerhet båt) som inte alls är gjort för ett fordons 12V-system. Även saker av "finare" fabrikat, numera.

 

Men det finns vissa laddare som har "smarta" rekondmoder och allt vad de kallar det som, till skillnad från de "naturliga" spikarna som brukar finnas, med jämna mellanrum får för sig att köra långa pulståg med riktigt mycket energi (hög duty cycle) på uppåt 16-17V. Det är inte snällt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...