Gå till innehåll
tisdag 06 maj 2025
Lilak

Kabeldimensionering

Rekommendera Poster

Hej!

Jag behöver hjälp med vad jag behöver tänka på vid kabeldimensionering.

Ska koppla in en Victron Orion 24/12-20 Spec. för Orion

Den ger max 312,5 W

Använder denna Kalkylator.

Skriver in 24 V, 312 W och kabellängd 20 m, resultatet blir 16mm2-kabel och ett spänningsfall på 0,6 V.

Orion kan drivas med ner till 18 V.

Provar att, i kalkylatorn, lägga till 4 mm2-kabel. Resultatet blir ett spänningsfall på 2,34 V, detta är gott och väl inom området som Orion klarar.

Kan jag använda 4mm2-kabel istället, eller får jag då problem med värme som kabeln inte klarar?

Räcker det, när man dimensionerar en kabel, att ta hänsyn till spänningsfallet eller finns det fler faktorer man behöver tänka på?

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du ska titta på är maximal ström. Enligt spelen 25A. Sök sedan på 25A kabelarea så kommer du hitta massor av information. Jag skulle köra på 6mm2 även om det blir ett spänningsfall i så lång kabel. Det är också vad terminalerna på Victronen tar.

4mm2 är för klent tycker jag.

16mm2 är inte fel heller men då behöver du en kopplingsplint eller liknande  innan enheten då den inte verkar ta så grov kabel.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar.

25 A är vad den ger på utgången, strömmen på ingångssidan bör ju då bli ca 13 A.

Varför tycker du 4mm2 är för klent, kollar man enbart på spänningsfallet klarar det sig t.o.m. med 2,5mm2?

I en vanlig elinstallation kör man 16 A på 2,5mm2, och så hög blir inte strömmen på ingångssidan.

Jag säger absolut inte att du har fel, jag försöker bara förstå vilka parametrar man behöver ta hänsyn till när man dimensionerar sina kablar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Lilak:

Tack för svar.

25 A är vad den ger på utgången, strömmen på ingångssidan bör ju då bli ca 13 A.

Varför tycker du 4mm2 är för klent, kollar man enbart på spänningsfallet klarar det sig t.o.m. med 2,5mm2?

I en vanlig elinstallation kör man 16 A på 2,5mm2, och så hög blir inte strömmen på ingångssidan.

Jag säger absolut inte att du har fel, jag försöker bara förstå vilka parametrar man behöver ta hänsyn till när man dimensionerar sina kablar.

Jag vet ju inte hur @rejas resonerar men jag tänker alltid "better safe than sorry" i mina installationer i båten. (Jag kanske inte alltid lyckas leva upp till det pga okunskap men det är en annan femma!) Jag tänker också att om man missar att dra åt kopplingarna korrekt bildas det värme i kopplingspunkterna som med tiden kan sluta dåligt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste specen lite snabbt och såg 25A. Men det stämmer det är på 12V-sidan. Du klarar dig säkert på klenare kablar, men jag skulle i alla fall köra med 6mm2 på båda sidorna för att vara på den säkra sidan och för att det får plats i terminalerna. Beroende på situation skulle jag till och med överväga ännu grövre och sätta en liten "elcentral" på ett bra ställe. Men nu är det iofs 12V i mina båtar vilket ju ger större strömmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst klarar även 4mm²-kabel strömmen - om den läggs fritt så värmen kan avges.

Men den kommer också alstra uppåt 30W i förlustvärme över sin längd (=en lödkolv), och i en båt är man ofta intresserad av att inte slänga bort effekt och energi i onödan. I alla fall är det en faktor som också brukar vara av intresse att tänka på vid kabeldimensionering (utan att gå till absurd överdrift, som tyvärr också händer).

Därför hade jag också sällat mig till 6mm²-förespråkarna, då den ger acceptabelt låg värme/förlusteffekt vid maxström, är den grövsta som går i plinten utan problem samt är ändå hyfsat billig och lätt att få tag på.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...