Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Fenoftalin

Avgasbälg lossnat

Rekommendera Poster

Hej!

 

Lämnade in min Uttern D55, Mercruiser 3.0 Alpha gen 2, förra säsongen för bälgbyte.

 

Tycker det har bluddrat lite mer i år och när jag nu tog upp den för säsongen så har avgasbälgen helt lossat på drevsidan.

 

Nu undrar jag om det har någon egentlig betydelse, förutom att den just kanske låter mer?

Kommer det mer vatten i limpan eller blir det samma?

Påverkar det drevet negativt där avgaserna blåser ut på drevet?

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev rpetersson:

Det är egentligen ingen fara. Ämnet har varit uppe förut: 

 

Tack så mycket!!! 

Sökte innan jag postade men fann inte denna tråd...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör utan avgasbälg sen 2018, har betalt först för byte, sen att sätta den tillbaka på plats fört 3000, sen 4000 och ändå så lossnade den på en gång. Idiotisk lösning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt lätt att montera avgasbälgen mot drevet, även om man tar bort växelaxeln och använder specialverktyget för att dra på den. De hade kunnat lösa detta på ett enklare sätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Rollen:

Det är inte helt lätt att montera avgasbälgen mot drevet, även om man tar bort växelaxeln och använder specialverktyget för att dra på den. De hade kunnat lösa detta på ett enklare sätt. 

Aj då. Jag som tyckte det inte såg så krångligt ut när jag tittade lite snabbt.

Ur den länkade tråden:

"Avgasbälgen går att montera tillbaka underifrån om man tiltar upp drevet och har lite tålamod."

Bälgen vill ju dra ihop sig och det är väl mycket det som stökar till det också.

Jag får ge mig på det när jag ska konservera, så får vi se hur det slutar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag hade Pentas 280-drev tog jag en kraftig vinklad platt-tång med långa käftar i var hand

och drog bälgen på plats. Det var en barnlek när vi kom på den lösningen.

 

Nu är det rak axel som gäller 🙂

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Wergis:

Då jag hade Pentas 280-drev tog jag en kraftig vinklad platt-tång med långa käftar i var hand

och drog bälgen på plats. Det var en barnlek när vi kom på den lösningen.

 

Nu är det rak axel som gäller 🙂

 

// Mats W

Tackar för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Fenoftalin:

Tackar för tipset!

Det funkar inte på Alpha one.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser verktyget ut. Finns att köpa från drev.se.

Bälgmonteringstång.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verktyget har jag sett. Trodde dock det var mot sköldsidan, men det var längesedan jag kolla massa youtube om hur bälgarna skulle bytas.
Ger mig på detta nästa vecka så får jag se var det slutar. Det verkar ju inte vara någon fara att köra utan i alla fall. Det kanske till och med är bra enligt den andra tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...