Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Mambo

Tips om motorbåt 29-34 fot

Rekommendera Poster

Jag undersöker marknaden för att på sikt hitta en lämplig motorbåt runt 29-34 fot.

Önskemål:

-Halvplanande

-En motor, inombordare, Helst inte VP D-serie

-Ingen flybridge

-Coupé/kabin-båt, alltså att man kan stänga till med skjutdörr

-Akterdäck, med kapell

-Ingen prioritet på en massa kojplatser, vi är mest 2 pers.

-Ombonad interiör med mycket trä.

-Kvalitetsbygge

-Årsmodell sent 90-tal till ca 2010

-Prisläge runt 1 milj. Med en del +/- på priset beroende på vad det rör sig om.

 

Kom med idéer 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt lika krav som jag/vi har haft, bortsett från antalet kojer 😉

 

Saga 29, Saga 315, vissa Nimbus 3xx (lite mindre trä i dem, kanske). Även Viknes 880-1030 om du gillar vinkeln på vindrutorna.

Hade den varit vanligare i Sverige (tämligen vanlig i Norge) skulle jag slagit ett slag för min förra modell, NB Marine "NB870", i synnerhet med den stora Yanmarmotorn på 315hk. Vet dock flera som gjort sig omaket att ta hem begagnade från Norge.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saga 315 har lite större badbrygga än 29:an, även om den i annonsen från Carlanders ser ut att ha en förlängd badbrygga.

Ett annat alternativ utan D4:an

 

 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev IngemarE:

Väldigt lika krav som jag/vi har haft, bortsett från antalet kojer 😉

 

Saga 29, Saga 315, vissa Nimbus 3xx (lite mindre trä i dem, kanske). Även Viknes 880-1030 om du gillar vinkeln på vindrutorna.

Hade den varit vanligare i Sverige (tämligen vanlig i Norge) skulle jag slagit ett slag för min förra modell, NB Marine "NB870", i synnerhet med den stora Yanmarmotorn på 315hk. Vet dock flera som gjort sig omaket att ta hem begagnade från Norge.

När man köper Saga och Nimbus får man ju betala några hundratusen bara för firmanamnet, å andra sidan höjer det andra- och  tredjehandsvärdet. Det är ju så kallade "kvalitetsbåtar".

Utefter Bohusläns kust har jag sett ganska många NB Marine, förr eller senare hamnar väl dom på begagnatmarknaden. Här är en NB 32 med en Yanmar under durkarna. I annonsen står det att den är 32 meter lång.... men det där med fot och meter är svårt... 32 fot är 9,72 meter, men "båtfot" är ett något mer optimistiskt mått.

 

För övrigt finns det många norska välbyggda båtar, det är svårt att redogöra för alla då varven konkat och köpts upp av av andra varv, bytt namn och så kan formarna sålts vidare till andra varv där identiska eller väldigt snarlika båtar byggts med annat namn.

 

Sandvik 945 är en trevlig, stabil och välbyggd båt.

Följ länken, det ligger en på Blocket nu. Den är 9,45 meter, och det torde ju bli till 31 fot.

Det är en "falsk snipa" alltså snipformad akter ovan vattenlinjen men med en halvplanande båts undervattenskropp.

Bilderna i annonsen ger inte denna båt rättvisa, den r väldigt rymlig invändigt och brukar ha en vettig planlösning (det kan ju skilja mellan olika byggår).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren (så här långt). Det finns tydligen en hel del norskt, vilket inte är fel. Saga 315 är mkt fin men det är svårt att hitta ex som har annat än VP D4-motor. Däremot finns Saga 29 med andra motorer och det kan vara en fin kandidat.

Nimbus 320 kan vara ett alternativ(finns med Yanmar) men jag tycker det känns lite spartanskt med förvaring och skåp. 

NB ser fina ut fast jag har aldrig sett någon i verkligheten på ostkusten där jag håller till.

Sandvik 945 känns lite väl gammal i utformning även fast det verkar vara rejäla byggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mambo:

NB ser fina ut fast jag har aldrig sett någon i verkligheten på ostkusten där jag håller till.

Sandvik 945 känns lite väl gammal i utformning även fast det verkar vara rejäla byggen

Den NB:n är nog rätt mycket båt för pengarna. Den har också rätt motor, den 315Hk som jag nämnde ovan (i Norge betalar man skatt per hk, så där anger man gärna propelleraxeleffekten och inte vevaxelns, därav olika värden på samma motor). Få "halvplanare" där du kan köra snålt som en snipa och kursstabilt i 6-7 knop men även marscha 25 knop. Dessutom har den både bog- och akterprop.

 

Bara använts 60h/år. Kolla dock att kamremmen är bytt - om den är intressant. Det skall vara gjort första gången på denna motor nu.

 

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mambo:

Saga 315 är mkt fin men det är svårt att hitta ex som har annat än VP D4-motor.

Här är ju en!

5 timmar sedan skrev ChristerN:

Saga 315 har lite större badbrygga än 29:an, även om den i annonsen från Carlanders ser ut att ha en förlängd badbrygga.

Ett annat alternativ utan D4:an

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev ChristerN:

Här är ju en!

 

Du har nog klippt in fel i länken, den går bara tillbaks till början av denna tråden istället för en annons.....

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev IngemarE:

Du har nog klippt in fel i länken, den går bara tillbaks till början av denna tråden istället för en annons.....

OMG!

TACK

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Mambo:

Absolut, den verkar helt rätt, kanske aningen högt prissatt. 

 

Ja. Håller med om att den är ganska dyr men verkar ha bra med utrustning. 
Den aktre styrpositionen tex uppskattar jag mycket. Bra när man ska lägga till och när man cruisar med gäster på akterdäck. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om Sagan kanske är lite mer ombonad hade jag i så fall valt NB 32 då prislappen är ungefär densamma. Troligen dessutom prutbart. Bara 600h, mycket nyare, både bog och akterprop o.s.v.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NB 32-an verkar fin och är nyare men man vet inte om den säljs i Sverige eller Norge och man vet inte om priset är i svenska eller norska kronor

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Mambo:

NB 32-an verkar fin och är nyare men man vet inte om den säljs i Sverige eller Norge och man vet inte om priset är i svenska eller norska kronor

Eftersom den säljs på svenska Blocket (och inte på finn.no) och ligger under "Strömstad" kan man antaga att den säljs inom Sverige och för SEK.

 

Men det är ju ganska enkelt att fråga säljaren om det...😉

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...