Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
IngemarE

Tips på firma som blästrar och bottenmålar

Rekommendera Poster

Som rubriken anger behöver troligen bottenmålningen göras om på min båt.

Nu handlar det inte om färg med "förbjudna ämnen" som debatterats mycket i andra trådar - den är tillverkad 2021 - utan om en kommande garantiåtgärd av godkänd bottenfärg. Något har nämligen gått snett vid bottenmålningen efter tillverkningen och färgen flagnar av. Ev. är orsaken en batch felaktig färg då det är flera båtar som målats samtidigt som redan blivit garantiåtgärdade, bekostat av färgtillverkaren via varvet (i Norge).

 

Problemet är att båten finns i södra Vättern och är knölig att vägtransportera p.g.a. sin storlek. Finns det företag som kan komma ut och göra sådana jobb på plats ?  Det finns stora ytor att ställa upp båten på utomhus för blästringen och målningen kan sedan ske väderoberoende/inomhus i eget uppvärmt båthus.

 

Skulle nämligen redan nu behöva förbereda lite med att få fram en offert från något företag. Helst så lokalt som möjligt, förstås....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en garantiåtgärd så borde väl du inte behöva engagera dig själv i letandet efter firma som ska göra jobbet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev No_jah:

Om det är en garantiåtgärd så borde väl du inte behöva engagera dig själv i letandet efter firma som ska göra jobbet?

Kanske inte, men av praktiska skäl gör jag det ändå: Varvet finns ju i Norge, jag har köpt den av varvet i Norge och själv importerat den till Sverige. Så antingen hittar jag och vi kommer överens om ett lämpligt alternativ i Sverige (helst nära båtens hemvist), eller så kan de naturligtvis anvisa någon åt mig om jag ber dem. Men det sistnämnda blir troligen inte så nära....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Inte nära men för några år sedan fanns det en som utgick från Hogstorp/Munkedal.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev IngemarE:

Kanske inte, men av praktiska skäl gör jag det ändå: Varvet finns ju i Norge, jag har köpt den av varvet i Norge och själv importerat den till Sverige. Så antingen hittar jag och vi kommer överens om ett lämpligt alternativ i Sverige (helst nära båtens hemvist), eller så kan de naturligtvis anvisa någon åt mig om jag ber dem. Men det sistnämnda blir troligen inte så nära....

Ok, då förstår jag. Jag missade att det var färgtillverkaren som står för notan finns i Norge.

 

Då antar jag att du får stå för mellanskillnaden om färgtillverkaren tycker det blir för dyrt, alternativt frakta båten till Norge, vilket troligtvis blir ännu dyrare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om att börja slå en signal till dessa grabbarna:  http://mpscoating.se/

Skulle tro att de kan hjäpa dig. Om inte så kan de säkerligen rekommendera nån som kan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Janne_G:

Vad sägs om att börja slå en signal till dessa grabbarna:  http://mpscoating.se/

Skulle tro att de kan hjäpa dig. Om inte så kan de säkerligen rekommendera nån som kan.

De verkar tyvärr inte vara så pigga på att åka ut och blästra,  utan gör det i sina egna hallar.

 

Däremot har jag nu fått ett tips om Tottos Blästring & Lack i Habo, bara 10 km från marinan båten ligger i. Har dock inte kontaktat dem än.

 

Tack för all respons så långt, men har någon ytterligare tips så är det fortfarande tacksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...