Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
pos42

Låg tomgång. Motorn dör lätt

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har ganska tvärt fått problem med min Suzuki DF140A utombordare från 2014. För låg tomgång. Felet kom från ingenstans och verkar permanent. Motorn går perfekt och bra när man kör.

 

Drog av gasen från c:a 15-20 knop och då dog motorn och vägrade starta igen. Drar man på “warm up” reglaget med gas så startar motorn och går fint. Problemet är att man inte kan lägga i växeln om “warm up” reglaget inte är nere (d v s med noll gas). Så motorn måste kunna gå på tomgång för att man ska kunna lägga i växeln. Lite stressande om motorn dör alltså...

 

Jag har noterat nu att om man varmkör motorn med “warm up” reglaget så kan man sen lååååångsamt (snabbt så dör motorn) släppa ner “warm up” reglaget och motorn går själv på tomgång. Tomgångsvarv är då 550-600 rpm. Enligt en servicemanual jag kommit över så ska varvtalet vara c:a 700-750 rpm. Så tomgångsvarvalet är ju för lågt.

 

På grund av att tomgångsvarvet är så lågt nu så startar inte motorn utan “warm up reglaget” upplyft med lite extra gas.

 

På min motor finns ingen tomgångsskruv.

 

Jag har tagit bort IAC (Idle Air Control) ventilen och gjort rent den. Glömde dock att kontrollmäta den ohmmässigt (ska tydligen vara 8-12 ohm enl service manualen). Gjorde dock ingen skillnad med rengöringen.

 

 

Fråga:

Ponera att IAC ventilen är helt död. Jag höll för tilluften till denna när motorn gick, och då kan den ju inte ventilera in luft i motorn. Märkte inget alls på motorgången. Som att ventilen var stängt på tomgång. Någon som vet om denna ventil ska ligga och reglera hela tiden ?  Kan symptomet på en död IAC göra att grundvarvtalet på tomgång blir så här lågt?

 

Någon annan som har en idé?

 

Ingen förgasare med munstycken att rensa. Det är insprutning på motorn...

 

Mycket tack på förhand

 

//Peo

Redigerad av pos42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kontrollmätt ventilen. 0.2 ohm, d v s i princip kortslutning. Fick tag på en bättre begagnad ventil. Denna ligger mellan 8-12 ohm (enl spec) samt svara på 12V genom att dra ventilen.

 

Dock verkar ventilen död när den är inkopplad (ingen förbättring av idle rpm). Sannolikt har ECU/ECM utgången för styrningar av IAC bränts. Det är väl någon FET i ECM som pajat p g a överström. OTROLIGT att Suzuki inte har överströmsskydd i ECM eller säkring till ventiler och sensorer.

 

Efter lite research verkar så verkar det vara m å n g a med Suzuki utombordare som råkat få IAC kortsluten ist för avbrott när den pajar, och då även bränt ECM.

 

Vissa (ganska många faktiskt)  verkar ha lyckats få Suzuki stå för detta fastän garantitiden gått ut. Vissa hävdar det finns ett "extended service program" från Suzuki för detta. Har dock inte lyckats verifiera det. Min motor verkar dock vara köpt via Prispressarna och inte via det svenska återförsäljarnätet där KGK generalagenten står bakom. Så jag behöver kontakta Prispressarna. Får se hur det går. Annars är det väl att hosta upp 15-20000 för en ny ECM utöver den ventil jag köpt. ☹️

Redigerad av pos42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter onekligen som dum konstruktion...

Går det att ställa in ett något högre tomgångsvarvtal tills du får det där fixat, om du behöver använda båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en del research så visar det sig att de flesta där IAC ventilen pajat, har pajat till korslutning och inte till avbrott, och vid kortslutning har ECU/ECM tagit stryk p g a avsaknad av överströmsskydd i ECU/ECM eller avsaknad av 2-3A säkring säkring i IAC kretsen.. En person hade fått en kostnad på 40.000 kr med arbete. Flertalet hade också fått samma bekostat av Suzuki (ungefär samma ålder på motorn, och fix lika många år efter normal garanti gått ut). Verkar vara beroende på hur villiga Suzuki dealers är att hjälpa til att prata med Suzuki... 

 

Man kan nog sätta tillbaka den trasiga IAC ventilen och pilla i något fysiskt i den så den hålls lätt öppen (och se till det man pillar i inte åker in i trottelhuset då...). Då lär tomgången bli lite bättre. Men då får man extra luft också när man inte ska ha det på högre varv. Men det kanske man kan leva med.

 

Jag gjorde precis en fuling för att kunna åka de sista turerna innan jag tar upp båten. Jag tog bort spärren på "warm up" reglaget så jag kan dra på lite gas med 100-150 rpm extra till spec på c:a 750 rpm och samtidigt lägga i växeln framåt. Annars går det inte att lägga i växeln när "warm up" reglaget är lyft. Nog många som skulle paja motorerna om det inte fanns en spärr. Så den spärren ska tillbaka sen.

 

Jag hoppas bara att inte den nya IAC ventilen förstörs av ECU/ECM.en under tiden. Men om en FET på utgången till IAC i ECM är bränd och död så "borde" den inte kunna skada den nya ventilen.

 

Har införskaffat en stand-up paddle samt monterat fast min minn-kota fiskemotor så jag har två backuper om det händer nåt under de två sista turerna innan upptagning 🙃. Men det känns som ett ganska isolerat fel med en bränd FET i ECM:en för IAC... Men lite nojjig blir man kanske inombords ändå... 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...