Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Lintott

Uppdatering o inställning Mastervolt ChargeMaster

Rekommendera Poster

I vinter blir det uppdatering till LiFePO4-batterier. Mina AGM börjar säcka efter elva säsonger.

 

Nu behöver jag konfigurera min Mastervolt ChargeMaster till att ladda med korrekta spänningar för LiFePO4 förbrukarbatteri och AGM startbatteri (det finns flera laddutgångar på ChargeMastern). Eventuellt kan laddaren även behöva uppdateras med programvara. Har någon erfarenhet av dessa operationer? Går det att göra själv eller krävs prylar som bara båtelfirmorna har tillgång till? Går det att koppla upp laddaren mot en PC och vad krävs då för anslutning (vad heter den o går den att köpa)? Behövs speciell programvara för att göra operationen?

 

Det vore bra om det går att göra själv för att senare kunna justera inställningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag är ju lite googlenörd så jag sökte lite

programvara tycks finnas på deras hemsida-

och när jag sökte lite kors o tvärs på nätet upptäckte jag denna länk.

 

http://mastervoltukraine.com.ua/en/mastervolt-pc-link-galvanic-isolated-to-connect-pc-to-charger-id204.html

images.jpg.0db54b5d218b4b4631c49db922ce75fe.jpg

finns nog såklart i sverige också :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan här i båten:

https://www.mastervolt.com/products/masterbus-interfaces/masterbus-usb-interface/

Rätt dyr men praktiskt när man behöver konfigurera flera mastervoltenheter.

Sen laddar du ner deras MasterAdjust Software, installerar på en windowslaptop, kopplar upp med USB och konfigurerar.

Har dock inte sett att det går att uppdatera firmware själv annat än deras Remote displayer.

Hade ju varit smidigt om dom haft liknande Bluetooth-lösning som Victron

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...