Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Eriknilsson

Märkligt startproblem V8

Rekommendera Poster

Hej.

 

 

Har ett märkligt problem med min OMC 5.0 efi ( Ford 302).  från 1992 / 1993

När jag vrider på startnyckeln så hoppar motorn igång i ca 1 sekund för att sedan dö.  

Men tar jag och ger lite gas på regaget och vrider startnyckeln i botten utan att låte den fjädra tillbaka så går motorn.

( dock är detta inte så nyttigt för startmotorn och det hade varot skönt att kunna ha motorn igång utan att behöva hålla i nyckeln i botten  :)

 

 

Jag har bytt tändningslåset så det va tyvärr inte velet.

 

Tacksam om någon har några ideer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur ditt tändsystem ser ut,men felsymtom påminner om detta.När tändspolen har ett motstånd,för att ha mindre spänning under drift.Då får den 12 volt under startögonblicket.När du släpper nyckeln går spänningen genom motståndet  brukar vara omkring 9 volt ( uppskattar bara kan vara mer eller mindre)Är motståndet trasigt tvärdör motorn.En gissning och ett förslag.Ronnie

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att bränslepumpen får ström via tändningslåset när man håller nyckeln i startläge men när man släppt nyckeln så ska den få ström via en oljetryckskontakt? Om den senare inte fungerar som den ska försvinner bränsletrycket när nyckeln släpps.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men det stämmer. Kan vara det.

Jag hade samma symptom för många år sedan med min Mercruiser v8 och det visade sig vara en oljetryckvakt, som förhindrar motorn att gå med för lågt oljetryck.

Den visade sig vara trasig. Den var inte dyr och var lätt att byta. På min sitter den på SB sida, nere nära oljefiltret.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Ronnienr10:

Vet inte hur ditt tändsystem ser ut,men felsymtom påminner om detta.När tändspolen har ett motstånd,för att ha mindre spänning under drift.Då får den 12 volt under startögonblicket.När du släpper nyckeln går spänningen genom motståndet  brukar vara omkring 9 volt ( uppskattar bara kan vara mer eller mindre)Är motståndet trasigt tvärdör motorn.En gissning och ett förslag.Ronnie

 

2 timmar sedan skrev Ginger:

Jo men det stämmer. Kan vara det.

Jag hade samma symptom för många år sedan med min Mercruiser v8 och det visade sig vara en oljetryckvakt, som förhindrar motorn att gå med för lågt oljetryck.

Den visade sig vara trasig. Den var inte dyr och var lätt att byta. På min sitter den på SB sida, nere nära oljefiltret.

 

Detta kanske egentligen inte tillför diskussionen någonting, men jag har haft båda dessa problem på en gammal bil, dock en europeisk med en helt annan typ av motor. Men dessa fel uppstod, som tur var, inte samtidigt.

Motståndet som sitter på tändspolen är väldigt lätt att koppla förbi, tändspolen tål i allmänhet detta, om den blir varmare än att du kan hålla i den så får du koppla tillbaka eller byta till annan tändspole.

 

Bränslepump... ett litet lurigt fel, då den i övergången mellan att den försörjs via tändningslåset till det att oljetrycksgivaren tar över, här kan det ju vara så att man har ett glapp i tändningslåset, eller att oljepumpen inte hinner bygga upp tillräckligt tryck för att påverka oljetrycksgivaren under startfasen. 

Under felsökningen kopplades bränslepumpen direkt till batteriet och då startade motorn och gick bra. Förutom ett glappigt tändningslås så var oljetrycksgivaren kass.

 

(Ja det var samma bil, men olika motorer... )

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack snälla för alla tips.

Jag har bra gnista  och tryck i bägge bränslepumparna.

har  även skruvat bort bägge oljegivarna ( den till motorn och den till instrumentet )

Jag ska försäka mäta upp dem under morgondagen och hoppas att jag hittar att 

det är givaren som är kass.

 

Är det någon som vet vad multimetern ska visa när man ohm-mäter givaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/28/2023 at 9:47 PM, Ronnienr10 said:

Vet inte hur ditt tändsystem ser ut,men felsymtom påminner om detta.När tändspolen har ett motstånd,för att ha mindre spänning under drift.Då får den 12 volt under startögonblicket.När du släpper nyckeln går spänningen genom motståndet  brukar vara omkring 9 volt ( uppskattar bara kan vara mer eller mindre)Är motståndet trasigt tvärdör motorn.En gissning och ett förslag.Ronnie

Hej.

 

 

Har du någon bild på hur ett sådant ser ut?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej dålig på att länka.Sök på Google efter förkopplingsmotstånd så får du bilder och värden.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-29 vid 19:13 skrev Eriknilsson:

 

Är det någon som vet vad multimetern ska visa när man ohm-mäter givaren?

"Typ" 10-180 ohm... kan det vara, det finns ju olika givare.

Om du har tillgång till tryckluft så kan du använda blåspistolen och spruta in luft i det lilla hålet i botten av givarens gängade hals samtidigt som du mäter resistansen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/28/2023 at 9:47 PM, Ronnienr10 said:

Vet inte hur ditt tändsystem ser ut,men felsymtom påminner om detta.När tändspolen har ett motstånd,för att ha mindre spänning under drift.Då får den 12 volt under startögonblicket.När du släpper nyckeln går spänningen genom motståndet  brukar vara omkring 9 volt ( uppskattar bara kan vara mer eller mindre)Är motståndet trasigt tvärdör motorn.En gissning och ett förslag.Ronnie

Hej.

 

 

Jag har nu följt kablarna från tändspolen en bra bil iväg,  och det finns inget motstpnd där.  Kan det vara så att denna saknar detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

53-402_xl_1.jpg.f516b40008576877b30bddf2e35a0f58.jpg

 

Förkopplingsmotståndet brukar sitta monterat direkt på tändspolen, det är den grå-vita keramiska grejen som sitter ovanpå spolen.

Det händer att det där motståndet går sönder, oftast av mekanisk påverkan, keramiken spricker och motståndstråden inuti går av.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Georg_Ohm said:

53-402_xl_1.jpg.f516b40008576877b30bddf2e35a0f58.jpg

 

Förkopplingsmotståndet brukar sitta monterat direkt på tändspolen, det är den grå-vita keramiska grejen som sitter ovanpå spolen.

Det händer att det där motståndet går sönder, oftast av mekanisk påverkan, keramiken spricker och motståndstråden inuti går av.

 

Det finns ingen sådan på min?

image.thumb.png.cdb997ec662e15339bbcdcb471969530.png

 

Redigerad av Eriknilsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Eriknilsson:

 

Det finns ingen sådan på min?

 

 

Inte för att jag vet vad det är för kablar och grejer som finns på bilden, men det ser iallafall ut som om den röda kabeln som går in i ett brunt kontaktdon i bildens mitt, håller på att ge med sig, kan tänkas att det är ett kontaktproblem där. Sedan de andra kablarna som sitter ihoptajtade med buntband... aldrig bra att dra åt buntbanden så att kablarna sitter i spänn eller går i för snäva radier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...