Eriknilsson 1 Postad 28 Augusti , 2023 Hej. Har ett märkligt problem med min OMC 5.0 efi ( Ford 302). från 1992 / 1993 När jag vrider på startnyckeln så hoppar motorn igång i ca 1 sekund för att sedan dö. Men tar jag och ger lite gas på regaget och vrider startnyckeln i botten utan att låte den fjädra tillbaka så går motorn. ( dock är detta inte så nyttigt för startmotorn och det hade varot skönt att kunna ha motorn igång utan att behöva hålla i nyckeln i botten :) Jag har bytt tändningslåset så det va tyvärr inte velet. Tacksam om någon har några ideer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 90 Postad 28 Augusti , 2023 Vet inte hur ditt tändsystem ser ut,men felsymtom påminner om detta.När tändspolen har ett motstånd,för att ha mindre spänning under drift.Då får den 12 volt under startögonblicket.När du släpper nyckeln går spänningen genom motståndet brukar vara omkring 9 volt ( uppskattar bara kan vara mer eller mindre)Är motståndet trasigt tvärdör motorn.En gissning och ett förslag.Ronnie 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 513 Postad 28 Augusti , 2023 Är det inte så att bränslepumpen får ström via tändningslåset när man håller nyckeln i startläge men när man släppt nyckeln så ska den få ström via en oljetryckskontakt? Om den senare inte fungerar som den ska försvinner bränsletrycket när nyckeln släpps. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 23 Postad 29 Augusti , 2023 Jo men det stämmer. Kan vara det. Jag hade samma symptom för många år sedan med min Mercruiser v8 och det visade sig vara en oljetryckvakt, som förhindrar motorn att gå med för lågt oljetryck. Den visade sig vara trasig. Den var inte dyr och var lätt att byta. På min sitter den på SB sida, nere nära oljefiltret. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 23 Postad 29 Augusti , 2023 På BB sida menade jag så klart…. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 666 Postad 29 Augusti , 2023 17 timmar sedan skrev Ronnienr10: Vet inte hur ditt tändsystem ser ut,men felsymtom påminner om detta.När tändspolen har ett motstånd,för att ha mindre spänning under drift.Då får den 12 volt under startögonblicket.När du släpper nyckeln går spänningen genom motståndet brukar vara omkring 9 volt ( uppskattar bara kan vara mer eller mindre)Är motståndet trasigt tvärdör motorn.En gissning och ett förslag.Ronnie 2 timmar sedan skrev Ginger: Jo men det stämmer. Kan vara det. Jag hade samma symptom för många år sedan med min Mercruiser v8 och det visade sig vara en oljetryckvakt, som förhindrar motorn att gå med för lågt oljetryck. Den visade sig vara trasig. Den var inte dyr och var lätt att byta. På min sitter den på SB sida, nere nära oljefiltret. Detta kanske egentligen inte tillför diskussionen någonting, men jag har haft båda dessa problem på en gammal bil, dock en europeisk med en helt annan typ av motor. Men dessa fel uppstod, som tur var, inte samtidigt. Motståndet som sitter på tändspolen är väldigt lätt att koppla förbi, tändspolen tål i allmänhet detta, om den blir varmare än att du kan hålla i den så får du koppla tillbaka eller byta till annan tändspole. Bränslepump... ett litet lurigt fel, då den i övergången mellan att den försörjs via tändningslåset till det att oljetrycksgivaren tar över, här kan det ju vara så att man har ett glapp i tändningslåset, eller att oljepumpen inte hinner bygga upp tillräckligt tryck för att påverka oljetrycksgivaren under startfasen. Under felsökningen kopplades bränslepumpen direkt till batteriet och då startade motorn och gick bra. Förutom ett glappigt tändningslås så var oljetrycksgivaren kass. (Ja det var samma bil, men olika motorer... ) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eriknilsson 1 Postad 29 Augusti , 2023 Tack snälla för alla tips. Jag har bra gnista och tryck i bägge bränslepumparna. har även skruvat bort bägge oljegivarna ( den till motorn och den till instrumentet ) Jag ska försäka mäta upp dem under morgondagen och hoppas att jag hittar att det är givaren som är kass. Är det någon som vet vad multimetern ska visa när man ohm-mäter givaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eriknilsson 1 Postad 31 Augusti , 2023 On 8/28/2023 at 9:47 PM, Ronnienr10 said: Vet inte hur ditt tändsystem ser ut,men felsymtom påminner om detta.När tändspolen har ett motstånd,för att ha mindre spänning under drift.Då får den 12 volt under startögonblicket.När du släpper nyckeln går spänningen genom motståndet brukar vara omkring 9 volt ( uppskattar bara kan vara mer eller mindre)Är motståndet trasigt tvärdör motorn.En gissning och ett förslag.Ronnie Hej. Har du någon bild på hur ett sådant ser ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 90 Postad 1 September , 2023 Hej dålig på att länka.Sök på Google efter förkopplingsmotstånd så får du bilder och värden.Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 445 Postad 1 September , 2023 29 minuter sedan skrev Ronnienr10: Hej dålig på att länka.Sök på Google efter förkopplingsmotstånd så får du bilder och värden.Ronnie Förkopplingsmotstånd på tändspole Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 666 Postad 1 September , 2023 (redigerade) 2023-08-29 vid 19:13 skrev Eriknilsson: Är det någon som vet vad multimetern ska visa när man ohm-mäter givaren? "Typ" 10-180 ohm... kan det vara, det finns ju olika givare. Om du har tillgång till tryckluft så kan du använda blåspistolen och spruta in luft i det lilla hålet i botten av givarens gängade hals samtidigt som du mäter resistansen. Redigerad 1 September , 2023 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eriknilsson 1 Postad 3 September , 2023 On 8/28/2023 at 9:47 PM, Ronnienr10 said: Vet inte hur ditt tändsystem ser ut,men felsymtom påminner om detta.När tändspolen har ett motstånd,för att ha mindre spänning under drift.Då får den 12 volt under startögonblicket.När du släpper nyckeln går spänningen genom motståndet brukar vara omkring 9 volt ( uppskattar bara kan vara mer eller mindre)Är motståndet trasigt tvärdör motorn.En gissning och ett förslag.Ronnie Hej. Jag har nu följt kablarna från tändspolen en bra bil iväg, och det finns inget motstpnd där. Kan det vara så att denna saknar detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 666 Postad 4 September , 2023 (redigerade) Förkopplingsmotståndet brukar sitta monterat direkt på tändspolen, det är den grå-vita keramiska grejen som sitter ovanpå spolen. Det händer att det där motståndet går sönder, oftast av mekanisk påverkan, keramiken spricker och motståndstråden inuti går av. Redigerad 4 September , 2023 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eriknilsson 1 Postad 4 September , 2023 (redigerade) 1 hour ago, Georg_Ohm said: Förkopplingsmotståndet brukar sitta monterat direkt på tändspolen, det är den grå-vita keramiska grejen som sitter ovanpå spolen. Det händer att det där motståndet går sönder, oftast av mekanisk påverkan, keramiken spricker och motståndstråden inuti går av. Det finns ingen sådan på min? Redigerad 4 September , 2023 av Eriknilsson 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 666 Postad 4 September , 2023 41 minuter sedan skrev Eriknilsson: Det finns ingen sådan på min? Inte för att jag vet vad det är för kablar och grejer som finns på bilden, men det ser iallafall ut som om den röda kabeln som går in i ett brunt kontaktdon i bildens mitt, håller på att ge med sig, kan tänkas att det är ett kontaktproblem där. Sedan de andra kablarna som sitter ihoptajtade med buntband... aldrig bra att dra åt buntbanden så att kablarna sitter i spänn eller går i för snäva radier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser