Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Mojo0011

Mercury verado 150 Hk problem

Rekommendera Poster

Hej

 

frågar om ni har ngt tips om en mercury verado 150hk som inte går bra på högre varvtal. Typ 25knop o högre. Kan tricksa upp den om jag gasar sakta o tar gasen ner o sedan upp. Gasar jag för fort så tappar motorn kraft. 
Har bytt batteri för jag läste att den var känslig för dåliga batterier o batteriet var under spec enl manual 970 CCA..men utan ändring

Varvet jag har båten på nu kikade om tändstift o filter såg bra ut och de gjorde de inte tyvärr även om jag betalt för service de 3 åren jag haft den. Men gjorde ingen skillnad efter de gjort typ årlig service med nya filter o tändstift 

Mycket tacksam för tips
 

Redigerad av Mojo0011

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat att googla Verado 150 power loss? Finns säkert 100 ggr mer info på engelska än svenska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mojo0011:

Varvet jag har båten på nu kikade om tändstift o filter såg bra ut och de gjorde de inte tyvärr även om jag betalt för service de 3 åren jag haft den. Men gjorde ingen skillnad efter de gjort typ årlig service med nya filter o tändstift 

Vad är det du försöker beskriva?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mojo0011:

Gasar jag för fort så tappar motorn kraft. 
 

Spontant låter det som bränslebrist. Om det är bränslebrist så kan detta bero på en mängd olika anledningar. Lågtryckssidan av bränslesystemet är lättast att felsöka. Efter högtryckspumpen blir det mer avancerat och krävs speciell mätutrustning för att hitta felet.

 

Börja med alla enkla tester för att utesluta de vanligaste felen. 
Ny bensin, gärna från en extern tank och nya slangar som du kopplar in direkt till lågtryckspumpen.

Flöda i ny bensin till Vst:n genom att öppna dräneringsskruven och pumpa blåsan.

Hjälp lågtryckspumpen med bränsletillförseln genom att pumpa blåsan samtidigt som båten accelererar.

 

 

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/19/2023 at 8:09 PM, guestsson said:

Har du testat att googla Verado 150 power loss? Finns säkert 100 ggr mer info på engelska än svenska.

nej men gör nu :) verkar finnas en Veradoklubb att söka på! Kollar den. Hitta en Veradotekniker var det många som yrkade på! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/19/2023 at 8:12 PM, Kane said:

Vad är det du försöker beskriva?

sorry det var snurrigt skrivet men vad jag försökte skriva var att jag betalt för årlig service men när de som hjälper mig att hitta felet så ser de att det är ingen som har gjort ngn service på många år. Tändstift dåligt dragna o spruckna o filtren såg gamla ut. Men men efter ha bytt dem så gjorde de ingen skillnad alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/19/2023 at 10:11 PM, Craycoat said:

Spontant låter det som bränslebrist. Om det är bränslebrist så kan detta bero på en mängd olika anledningar. Lågtryckssidan av bränslesystemet är lättast att felsöka. Efter högtryckspumpen blir det mer avancerat och krävs speciell mätutrustning för att hitta felet.

 

Börja med alla enkla tester för att utesluta de vanligaste felen. 
Ny bensin, gärna från en extern tank och nya slangar som du kopplar in direkt till lågtryckspumpen.

Flöda i ny bensin till Vst:n genom att öppna dräneringsskruven och pumpa blåsan.

Hjälp lågtryckspumpen med bränsletillförseln genom att pumpa blåsan samtidigt som båten accelererar.

 

 

Idag provade jag efter att de bytt ut hållaren till bränslefiltret för de trodde den läckte luft. Men de hjälpte inte. 

 

Skall se om de kan byta ut soppan. Den dagen det började så tankade vi på 70 liter o tanken blev nästan full vilket vi inte brukar göra. 

 

Är första året som båten förvarandes utomhus över vintern oxå.

 

Fick ett tips från en annan verkstad som jag bollar lite med att det var vanligt med vatten i tanken sedan vi införde E10 bensin.

 

Vad menar du med "Flöda i ny bensin till Vst:n"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Mojo0011:

Fick ett tips från en annan verkstad som jag bollar lite med att det var vanligt med vatten i tanken sedan vi införde E10 bensin.

Vet inget om dina problem men allmänt sett så rekommenderar man nu 98 oktanig soppa till utombordare pga inblandad etanol. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minutes ago, ChristerN said:

Vet inget om dina problem men allmänt sett så rekommenderar man nu 98 oktanig soppa till utombordare pga inblandad etanol. 

Aha då vet jag vad jag skall tanka nästa gång! Tackar!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-22 vid 21:29 skrev Mojo0011:

 

Vad menar du med "Flöda i ny bensin till Vst:n"?

Är det Vst:n du undrar över eller hur själva flödningen går till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...