Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Patrick2310

Yamaha F50 2006 tjuter

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Då hade man äntligen bytt upp sig från en mindre styrpulpet med 2-takt till en Buster L med 4-takt och såg fram emot premiären. Mellan 900-1200 varv så tjuter det så man hör det ganska väl, fast inte obehagligt högt. Motorn går bra och visar inga tecken på sämre prestanda vare sig på låga eller höga varv(Max varv: 5300, lite lågt?). Ringde Yamaha center, skickade in den på felsökning och dom hittade vatten i oljan i drevet(lösa oljepluggar) så dom sköljde och bytte den(och trycktestade). Dom fettade även in drivaxeln i samband med  impellerbyte, då man läst att det kan hjälpa på grund av packningen som kan låta där. Passade även på att byta kamrem och olja, filter. Dom skröt över motorn i övrigt och sa att den var i fint skick och dom hittade inga konstigheter. Den har bara gått 172 timmar.

 

Så jag la i den igen och precis samma symptom direkt. Ingen förbättring. Ska in på Yamaha center igen till veckan då dom givetvis får försöka igen. Har ni någon idé om vad det kan vara? Behöver jag vara orolig? Kan jag använda båten? Skickar gärna video till dom som vill höra hur det låter. 

 

Tacksam för svar! Mvh Patrick 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en Yamaha orginal propeller?kavitations ljud ifrån propelern?

Redigerad av 0123456789

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev 0123456789:

Är det en Yamaha orginal propeller?kavitations ljud ifrån propelern?

Jag vill tro det. Det ser ut som den gulnat och varit där ett tag. Får kolla upp det!

IMG_4828.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inte ge fel råd, men skulle nog inte ha oroat mig så länge som motorn inte varnat eller kört i limp mode. Propellern blir gul efter ett tag, om man inte vaxar den varje år.. Det är mest en estetisk grej.

 

De har provtryckt drevet, vilket är bra.

 

Ser däremot på nätet, att i riggen där man kopplar in drivaxeln, så ska det tydligen finnas en bussning och den kan behövas rengöras och återsmörjas med en speciellt Yamahafett, för att det vinnande ljudet ska upphöra. 

https://www.walleyecentral.com/forums/archive/index.php/t-270138.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Busteri:

Vill inte ge fel råd, men skulle nog inte ha oroat mig så länge som motorn inte varnat eller kört i limp mode. Propellern blir gul efter ett tag, om man inte vaxar den varje år.. Det är mest en estetisk grej.

 

De har provtryckt drevet, vilket är bra.

 

Ser däremot på nätet, att i riggen där man kopplar in drivaxeln, så ska det tydligen finnas en bussning och den kan behövas rengöras och återsmörjas med en speciellt Yamahafett, för att det vinnande ljudet ska upphöra. 

https://www.walleyecentral.com/forums/archive/index.php/t-270138.html

Tack för tips! Har också läst detta på nätet. Pratade med Yamaha center igår igen och mekanikern sa att allt var i sin ordning och att dom servar 250 motorer i året så det skulle inte vara något problem. Han svarade även på videon jag skickade och fick till svar att dom inte hörde nått avvikande🤔 Jag hör ju vad jag hör och det är bara mellan 900-1200 varv och det ska väl sannolikt inte vara så. Men jag får lita på experterna. Att dom inte fick bort ljudet stör mig dock. Jag vill veta vad det är. Landar i att det bör vara bussningen där drivaxeln går igenom som låter, som många andra med liknande motor kan vittna om👍🏻

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...