Jump to content
Sunday 13 October 2024

Patrick2310

Medlemmar
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Patrick2310

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack för tips! Har också läst detta på nätet. Pratade med Yamaha center igår igen och mekanikern sa att allt var i sin ordning och att dom servar 250 motorer i året så det skulle inte vara något problem. Han svarade även på videon jag skickade och fick till svar att dom inte hörde nått avvikande🤔 Jag hör ju vad jag hör och det är bara mellan 900-1200 varv och det ska väl sannolikt inte vara så. Men jag får lita på experterna. Att dom inte fick bort ljudet stör mig dock. Jag vill veta vad det är. Landar i att det bör vara bussningen där drivaxeln går igenom som låter, som många andra med liknande motor kan vittna om👍🏻
  2. Jag vill tro det. Det ser ut som den gulnat och varit där ett tag. Får kolla upp det!
  3. Skickar en kort film! 58A13BA4-EB67-4C91-8855-087A3907EBFD-5577-000002B5BC5889AA.mov
  4. Hej på er! Då hade man äntligen bytt upp sig från en mindre styrpulpet med 2-takt till en Buster L med 4-takt och såg fram emot premiären. Mellan 900-1200 varv så tjuter det så man hör det ganska väl, fast inte obehagligt högt. Motorn går bra och visar inga tecken på sämre prestanda vare sig på låga eller höga varv(Max varv: 5300, lite lågt?). Ringde Yamaha center, skickade in den på felsökning och dom hittade vatten i oljan i drevet(lösa oljepluggar) så dom sköljde och bytte den(och trycktestade). Dom fettade även in drivaxeln i samband med impellerbyte, då man läst att det kan hjälpa på grund av packningen som kan låta där. Passade även på att byta kamrem och olja, filter. Dom skröt över motorn i övrigt och sa att den var i fint skick och dom hittade inga konstigheter. Den har bara gått 172 timmar. Så jag la i den igen och precis samma symptom direkt. Ingen förbättring. Ska in på Yamaha center igen till veckan då dom givetvis får försöka igen. Har ni någon idé om vad det kan vara? Behöver jag vara orolig? Kan jag använda båten? Skickar gärna video till dom som vill höra hur det låter. Tacksam för svar! Mvh Patrick
  5. Löst! Det var power pack som behövdes bytas👍
  6. Hej! Jag har nu sökt på olika forum och fått olika svar. Det är så att när motorn är igång så kommer det vatten/bubblor genom hålet där växelarmen kommer från drevet. Vattnet är kallt. Ska "mittdelen" vara full i vatten för att kyla ner avgaserna eller liknande? Märkte detta efter jag bytt impeller. Och kommer ej ihåg om det var så innan. Därför undrar jag om detta är ok? Kylstrålen ser bra ut. Har tagit ner foten igen och dubbelkollat vattenröret och att man inte missat nått. Vatten lär ju åka ner i hålet iallafall när det kommer under vatten då det inte är någon packning som ska sitta där. Tacksam för svar. Skickar med en bild.
  7. Kommer fram till samma slutsats där. Att boxen kan vara problemet då dva är inom spec på stator bara den är frånkopplad och väldigt låg då den är inkopplad med bexen. Samt att stator dva är 13 volt och inte runt 4 volt. Va hade du gjort med denna slutsats?
  8. Min motor stämmer överens med den du skickade. Hittar bara felsökning från CDI electronics med cdm modul. Då har inte min det alltså? Blandade nog ihop det med min CDI box. Antog att det var det samma. Gick efter sida 108 från CDI electronics som du skickade. Har du ett tips på vad jag kan göra? Mvh
  9. Jag mäter med en dva adapter som jag beställde från nätet. Nått specifikt värde som var illa? Gjorde en ny dva mätning igår när stator skulle vara inkopplad och fick låga värden på båda. När jag sen mötte frånkopplad fick jag rätt värden igen vilket menades med att "cdm modul" är trasig. Försöker verkligen hitta svar på nätet och lära mig här. Mvh
  10. Tack så mycket för svar! Ska göra allt jag kan och kolla så gott det går. Det verkar ju finnas hopp vilket gör mig glad👍 Återkommer gärna om jag funderar på nått. Mvh Patrick
  11. Nu när jag kom till garaget igen så har ingen cylinder gnista! Hänger detta ihop med förra gången? Då hade den gnista men startade inte ändå trots bensin och startgass. Blir lite less nu.
  12. Hej! Har nu fått äran av att bli båtägare igen. Var ute för första gången för en vecka sedan och våran motor, en Mercury xr10 från 1995 2-takt. gick kanon. Startade på första draget och allt kändes bra. Såg en fin och stabil vattenstråle och inga missljud. Efter strax över en timme i runt 5 knop så lägger motorn av. Finn inte antydan till att tända. Vi tar oss in och jag kollar stift, att den får soppa, rengör förgasare. Helt död. Kollar bensinfilter, ser bra ut Tanken var tom när vi köpte den så fyllde den full med 25 l 95 oktan samt 5dl tvåtaktsolja. Tar ett kompressions test dagen efter och värdena är runt 120psi i varje sylinder. Alltså helt lika värden. Provat att starta och den drar igång helt plötsligt. Sjösätter idag igen och åker 1,5 timme i ett kör. Både fort men mest långsamt i älven. Dör efter 1,5 timme och vägrar starta. Inga missljud eller konstig gång innan. Luftventilen är givetvis öppen på tanken. Dör plötsligt bara. Vad kan det vara för fel? Mvh Patrick
×
×
  • Create New...