Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
kippis

Flamdämpare -var köper jag?

Rekommendera Poster

Jag har en Volvo Penta B20 (AQ115) motor som jag försöker få igång. Jag har aldrig ägt en båt tidigare så vet inte helt var jag ska söka. Har förstått att det ska sitta en flamdäpare/skydd på förgasaren, men var hittar jag dessa? Känns nästan omöjligt att hitta, och hitta rätt! Lägger in några bilder och är tacksam för all hjälp eller tips jag kan få. Hur ska det se ut? Vilken del behöver jag? Var hittar jag den? 

20230719_194224.jpg

20230719_194228.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för en Weber?

Har du kollat med firmor som säljer förgasartillbehör, MISAB exempelvis, ”rallybutiker”? Firmor som säljer trimdelar till Volvo?

 Och på fordonssidan heter det inte flamdämpare utan ”luftfilter” och det finns sådana med bara metallnät i som kan vara bra.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är inte en originalförgasare till VolvoPenta så att leta där är lönlöst.
Nu ser jag inte riktigt men tror det är en Weber 36/36 eller liknande, då finns delar på ställen som @Georg_Ohm hänvisar till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack hörni! Att jag inte ens tänkt på att det kanske inte är en originalförgasare. Som sagt, första båten och är helt ny på detta. Ska kolla upp vad det är för förgasare och börja leta på rätt ställen för den förgasaren! Tack igen! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kippis:

Tack hörni! Att jag inte ens tänkt på att det kanske inte är en originalförgasare. Som sagt, första båten och är helt ny på detta. Ska kolla upp vad det är för förgasare och börja leta på rätt ställen för den förgasaren! Tack igen! 

Ingen orsak.

Jag tycker att det ser ut som om inte heller insugningsröret är original, det står ingjutet ”Motor Italia” på det. Sannolikt då en italiensk Weber du har. på det.

Kanske hela motorn är trimmad.. vem vet!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...