Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Kenneth_S

Vilket skiljereäl

Rekommendera Poster

Ett startbatteri och två förbrukare, samtliga 100 ah. Funderar på att uppdatera med skiljerelä. Tittat då på Skyllermarks, men vet inte om det jag kollar mest på funkar till min uppsättning:

 

https://www.moory.se/p/skiljerela-skyllermarks-12-v-200-a-med-2-x-25-mm²-kablar/?gclid=Cj0KCQjwib2mBhDWARIsAPZUn_nG76xIFmt8QTQQpjEaoIL_CC5Dzo-rbNnRp8H98VEj6JOFMK9HdqEaAiqgEALw_wcB

 

Vad säger ni, funkar detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Wildeside:

Varför betala mer 'n man måste?

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/installationsmaterial/skiljerela-automatiskt-2000042018

Fungerar bra i min båt 480 ah i förbrukningsbanken och 80 ah startbatteri

Hur många förbrukningsbatterier har du? Jag har två, och enligt vad jag såg på specen så tar denna bara ett start- och ett förbrukarbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är mer rätta priset för Skyllermarks relä:

https://www.fruugo.se/12v-200a-normalt-oppet-4-poligt-rela-heavy-duty-automotive-marine-split-charge/p-123329598-259146983?language=sv&ac=ProductCasterAPI&asc=pmax&gclid=EAIaIQobChMIrYfz2cTIgAMViYVoCR2GIg5lEAQYAiABEgKiv_D_BwE

 

https://www.amazon.se/ARCELI-Bilreläer-12-200-bilreläer/dp/B07TFH77N7/ref=asc_df_B07TFH77N7/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=555043505195&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=3987037301340520444&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9062426&hvtargid=pla-815411442138&psc=1

 

Kablarna kan du sedan komplettera med från Biltema. Likaså bör du sätta säkringar på pluskablarna, något Skyllermarks inte är så noga med. Men dessa relä kräver konventionell generator med "vanlig" laddlampeutgång så reläet kan kopplas till D+.

Enklare installation är det spänningsstyrda reläet som @Wildeside länkar till.

 

8 minuter sedan skrev Kenneth_S:

Hur många förbrukningsbatterier har du? Jag har två, och enligt vad jag såg på specen så tar denna bara ett start- och ett förbrukarbatteri

Men du har väl förbrukarbatterierna parallellkopplade, så det blir som ett stort batteri ?  Det som menas är två batteribanker, om de sedan var för sig består av flera batterier i parallell eller ett stort med samma kapacitetstal bryr sig inte reläet om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Kenneth_S:

Hur många förbrukningsbatterier har du? Jag har två, och enligt vad jag såg på specen så tar denna bara ett start- och ett förbrukarbatteri.

Som mest har jag haft 1 startbatteri 80 ah och 3 st 240 ah =720 ah  förbruknings batterier.

Nu har jag 80 ah start och 2 st 240 ah =480 ah på förbrukningsidan.

Biltemas skiljerelä ska klara av 125 ampere och jag har aldrig set att det motorsidan laddar mer en 25 ah oavsett hur tomma förbruknings batterierna är.

https://docs.biltema.com/v2/documents/file/sv/e4964192-5904-4ae6-b2ab-5e9f37494c52

Min generatorn ska teoretiskt ge 70 ah men aldrig sett att Victron mätaren komma upp i närheten av dom 70 amperen.

Du kan titta på 

 

Redigerad av Wildeside
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skyllermarks skiljerelä måste inte kopplas via D+.

Man kan koppla det via tändningslåset eller separat brytare.

Har provat båda varianterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Wildeside:

Skyllermarks skiljerelä måste inte kopplas via D+.

Man kan koppla det via tändningslåset eller separat brytare.

Har provat båda varianterna.

Jo, man KAN koppla det på annat sätt än via D+.

 

Men att koppla via tändningslåset är inte att rekommendera. I synnerhet inte om man har "mer" batterier på Förbrukarsidan (=lägre resistans, mindre spänningsfall vid hög ström) än Motorsidan. Anledningen är att reläet kommer vara draget under start av motorn, och risken finns att väldigt mycket ström då rusar igenom det. I synnerhet startströmmen på den induktiva last starten utgör är inte att leka med. Med risk för ihopsvetsade reläkontakter.

 

Kan fungera länge i alla fall beroende på laddstatus och situation. Men som sagt - det är en mer riskfylld inkoppling som vid "olycklig" batteristatus på batterierna kan ge okontrollerade strömrusningar genom reläet.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute en sväng till båten idag, då brorsan trodde att jag redan har ett skiljerelä - Och brorsan kom ihåg rätt, det sitter ett där, lite undanskymt 😃

 

Då blir det ett roligt projekt att få fixat till elen och reläet så att det blir rätt 😊

 

Tack för era svar 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...