Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
miffy

Vinterförvaring på tomt (avspolning)

Rekommendera Poster

Jag hade tänkt förvara vår 30 fots båt på tomten/gräsmattan i höst. Kommer transportera med en kranbil dit. Jag undrar hur andra som också har den på tomt går tillväga med avspolning av snäckor. Man ska ju spola av den på platta men hur får man till det praktiskt med en lastbil med taxa som tickar på? Eller spolar man av den försiktigt på tomten / försöker samla upp vattnet? Jag har blödande kopparfärg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gräv ett grunt dike mitt under där båten ska stå. I hela båtens längd.

Räcker med typ 10 cm.

Lägg typ klenare staketstolpar i en rektangel runt om båten, som fördämning.

Två lager med billig ny stor BT-presenning.

Spola, tvätta och hinka upp vattnet.

Lämna på klubbens spolplatta, eller återvinning.

 

Använd presenningarna till täckning av båten.

 

Skotta igen diket, med jorden du tog upp.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen spolplatta där båten ska lyftas?

Så gör vi i mina trakter, man lånar hamnens utrustning och spolar medan båten hänger i slingen och sen lastas båten för transport.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, lite osäker vilka möjligheter som finns, men det är absolut det föredragna alternativet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-05 vid 11:46 skrev miffy:

Jag hade tänkt förvara vår 30 fots båt på tomten/gräsmattan i höst. Kommer transportera med en kranbil dit. Jag undrar hur andra som också har den på tomt går tillväga med avspolning av snäckor. Man ska ju spola av den på platta men hur får man till det praktiskt med en lastbil med taxa som tickar på? Eller spolar man av den försiktigt på tomten / försöker samla upp vattnet? Jag har blödande kopparfärg. 

Jag har haft min på tomten i 2 säsonger, står på gräsmatta. Har hård bottenfärg med koppar, det släpper dock en del när man går på med högtrycken. Kan meddela att det lilla som släpper effektivt hindrar gräsmattan att växa..

 

Så har du gräsmatta under, se till att täcka. Är det däremot ogräs- spola på vet ja 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft mina båtar i trädgården de senaste 25 åren. Platsen består delvis av en yta med norska skifferplattor, och delvis av gräs. Det borde ju närmast vara ”öken” där, men icke sa Nicke, såväl gräs som ogräs växer ordentligt. De första åren var ju bottenfärgen inte så där ”ogiftig” som den är idag.

Sommartid är det p-plats för diverse mer eller mindre udda fordon, och somliga är lätt inkontinenta då det gäller olja och bensin… men gräs och framförallt ogräs frodas. Så jag tvivlar egentligen på bottenfärgernas effektivitet.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...