Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

Rekommendera Poster

Hej!

hoppas kunna få lite tips här,

har en yamaha 60hk (6H2 , 60FET) 

Går bra kall, när den blir varm så hackar den som satan, misständer och går extremt kasst. Men! Så fort jag trycker på tiltknappen upp/ner så går den perfekt igen.
 

nya tändspolar, ny cdi, nya stift. 
 

impeller är bytt. Bra flöde.

 

några idéer?

 

mycket tacksam för svar

mvh / H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev haansson:

Hej!

hoppas kunna få lite tips här,

har en yamaha 60hk (6H2 , 60FET) 

Går bra kall, när den blir varm så hackar den som satan, misständer och går extremt kasst. Men! Så fort jag trycker på tiltknappen upp/ner så går den perfekt igen.
 

nya tändspolar, ny cdi, nya stift. 
 

impeller är bytt. Bra flöde.

 

några idéer?

 

mycket tacksam för svar

mvh / H

Kolla vad du har för spänning över batteripolerna när du gasar upp motorn. Spänningen borde stanna på ca 14,5v oavsett hur mycket du varvar den. Om spänningen ökar mer än så kan det spöka i tempsenorn, då tror motorn att den är överhettad och går in i Safemode. 

Redigerad av Craycoat
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Craycoat:

Kolla vad du har för spänning över batteripolerna när du gasar upp motorn. Spänningen borde stanna på ca 14,5v oavsett hur mycket du varvar den. Om spänningen ökar mer än så kan det spöka i tempsenorn, då tror motorn att den är överhettad och går in i Safemode. 

Tack så mycket! 
ska kika detta, återkommer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomgång och högre varv, spänningen stannar på 12.5, precis som när motorn är avstängd. Tycker inte det händer något alls när motorn startar / varvas. 

 

har motorn på stativ i garaget just nu..
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev haansson:

Tomgång och högre varv, spänningen stannar på 12.5, precis som när motorn är avstängd. Tycker inte det händer något alls när motorn startar / varvas. 

 

har motorn på stativ i garaget just nu..
 

 

Prova att värma upp motorn tills att gången blir dålig sedan kopplar du ut tempsensorn och ser om det blir någon skillnad. Kör inte för länge utan tempsensorn bara ifall det skulle vara en verklig överhettning.


Det låter ändå som att det är något knas med laddningen, du borde ha ett linjärt samband mellan varvtalet och spänningen när du varvar upp motorn.

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den laddar inte alls, så jag har beställt allt Lightningcoil, stator och laddningsregulator. 

kommer ta en stund att få hem det (ebay) så återkommer sen! tack för hjälp sålänge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

har nu bytt statorplattan, lightning coil och liktiktaren. 
multimetern på batteripolerna visar :

12.57v motor avstängd. 
12.60v motor startad.

12.67v när man varvar upp den.

 

jag får utslag efter RPM, att volten vandrar uppåt, men ej över ~12.67v.

 

tycker fortfarande de är extremt lågt. 
några tips?

 

Motorn står på stativ, och Siljan är översvämmad så kan ej testa om den går än.  Felet kommer när man kört en stund. 

 

har även plockat av toppen och sidokåpan där man kan se alla kylkanaler. Allt ser mycket bra ut. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev haansson:

Hej igen!

 

har nu bytt statorplattan, lightning coil och liktiktaren. 
multimetern på batteripolerna visar :

12.57v motor avstängd. 
12.60v motor startad.

12.67v när man varvar upp den.

 

jag får utslag efter RPM, att volten vandrar uppåt, men ej över ~12.67v.

 

tycker fortfarande de är extremt lågt. 
några tips?

 

Motorn står på stativ, och Siljan är översvämmad så kan ej testa om den går än.  Felet kommer när man kört en stund. 

 

har även plockat av toppen och sidokåpan där man kan se alla kylkanaler. Allt ser mycket bra ut. 

 

 

Ja det känns lågt, mäter du över batteripolerna? Har du någon annan multimeter som du kan prova med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev haansson:

Hej igen!

 

har nu bytt statorplattan, lightning coil och liktiktaren. 
multimetern på batteripolerna visar :

12.57v motor avstängd. 
12.60v motor startad.

12.67v när man varvar upp den.

 

jag får utslag efter RPM, att volten vandrar uppåt, men ej över ~12.67v. 

 

 

Hur länge låter du den gå när du mäter? På exvis min äldre 2t 115 så laddas det inga enorma mängder så spänningen tar en stund innan den går upp. Efter 3min hade jag uppnått närmare 14v, men vid start var det knappt skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Multimetern mäter över batteripolerna. 
ska åka till garaget nu och mäta innan likriktaren och direkt efter den. 
samt prova annat multimeter.
 

tänkte om det eventuellt kan vara kortslutning någonstans? 
För somsagt, Motorn går bra tills den blir varm/gått en liten stund, 
sen uppstår felet och motorn rycker/hackar , kan köra med växel i på låga varv 3-5knop. går ej att varva upp. MEN, trycker jag upp/ner på tilten så kan jag köra som vanligt sålänge jag verkligen åker och tiltar hela tiden.

 

tänkte om de är som Mange249 säger att den börjar ladda efter en stund och felet uppstår då?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mäter jag på jordpunkten för likriktaren och inkommande plus på startrelä vid motorgång har jag över 14v 

 

Mäter jag på inkommande jord (startmotor) så har jag 12.5. 
 

saknas jord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gul = plus multimeter

 

vit = jord multimeter = 12.5v konstant

grön = jord multimeter 14.3v 

 

 

kan jag bara göra en ny jordkabel?

 

 

4BE017ED-E957-49C2-A0A9-04A529665F73.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade med en till jordkabel. 
men då försvinner laddningen. 
 

 

Mäter jag över inkommande plus och utgående minus från regulatorn så har jag 14 vid tomgång , varvar jag upp så slutar de inte 21v såg jag som mest.

 

 

fattar nada nu… haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev haansson:

Provade med en till jordkabel. 
men då försvinner laddningen. 
 

 

Mäter jag över inkommande plus och utgående minus från regulatorn så har jag 14 vid tomgång , varvar jag upp så slutar de inte 21v såg jag som mest.

 

 

fattar nada nu… haha

Det sitter P-N dioder utanför regulatorn på din motor. Se bifogad bild. Jag misstänker att du därför även får med minuspulser när du mäter direkt på regulatorn vilket skulle kunna förklara spänningsökningen. Det brukar vara bättre att mäta så nära batteriet som möjligt om du använder en vanlig multimeter. 

 

Jag såg ett förslag att det kan vara en fördröjning i volten vid ökat varvtal, detta borde inte vara fallet för din motor. Laddningen ska komma direkt vid ökat varvtal.

 

Jag skulle råda dig i att testa mäta över batteriet med en annan multimeter och se om du får samma resultat innan du går vidare i felsökningen.

 

Jag vet att det finns användare som är bättre lämpade på att hjälpa till med felsökning i elsystemet så jag hoppas att någon av dem kommer och hjälper till med svarandet.

 

image.png.e6719bdf202b1d3aac9ec294d9bda48f.png

image.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter inga Dioder utanför regulatorn vad jag kan se?

 

bilden du bifogade, det ser mer ut som kontaktstyckena? 
 

har provat med annan multimeter, samma resultat. 
 

mäter jag på batteriet så visar de 12.5-12.7

 

har 14v direkt efter regulatorn, men det tar sig inte till batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer antalet kablar och färgerna in till regulatorn enligt kretsschemat jag bifogade?

 

när du kopplade in en extra jordkabel till regulatorn, upphörde problemen med limpmode?

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antalet kablar stämmer. 
2 Grön, en svart, en röd. 
har ej grön/vit

 

De är de jag inte vet. Ang limpmode. 
Kan ej prova motorn under belastning då den står på stativ.

har mest hakat upp mig på att den inte laddar batteriet nu. Men är lite osäker nu om den ska göra det?

läste i nått US forum att alla motorer laddar inte batteriet, utan ”sköter sin egna försörjning” för att dra ut på ”flat-battery”

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätte på batteriet på en Yamaha 40hk. 
den visar samma som på min vid batteriet.

12.5

 

så antar att dessa inte laddar batteriet utan bara gör så att de inte drar ur lika snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev haansson:

Antalet kablar stämmer. 
2 Grön, en svart, en röd. 
har ej grön/vit

 

De är de jag inte vet. Ang limpmode. 
Kan ej prova motorn under belastning då den står på stativ.

har mest hakat upp mig på att den inte laddar batteriet nu. Men är lite osäker nu om den ska göra det?

läste i nått US forum att alla motorer laddar inte batteriet, utan ”sköter sin egna försörjning” för att dra ut på ”flat-battery”

 

Din motor verkar iallafall bara använda en av spolarna för laddning. Detta gör att laddningspulsen kommer så sällan att din multimeter förmodligen inte registrerar någon större spänningssökning under drift.

Det verkar som att något är knas om du mäter upp 21v efter regulatorn. Antingen en dålig regulator eller dåligt kontakt med jord. Jag skulle prova en extra jord till regulatorn och se om det hjälper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...