Gå till innehåll
tisdag 22 juli 2025
Mambo

Yanmar 3GM30 läcker olja

Rekommendera Poster

I min segelbåt sitter en 20 år gammal Yanmar 3GM30 som fungerar utmärkt. Men den har börjat läcka lite olja, såg någon droppe redan ifjol och det är samma i år. Då man kört motorn någon timme blir det några droppar (inte mycket och man behöver inte fylla på olja). 

Det kanske inte är hela världen med några droppar olja men min åsikt är att motorn ska vara tät. 

Jag har nu under semesterresan lagt hushållspapper på strategiska platser för att kunna se var läckaget kommer ifrån och tror att det är oljetrågspackningen som är boven. Oljetråget sitter med ett antal skruv som jag efterdragit men det hjälper inte.

Är jag ute på rätt spår? Har någon annan haft liknande läckage från sin motor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mambo:

I min segelbåt sitter en 20 år gammal Yanmar 3GM30 som fungerar utmärkt. Men den har börjat läcka lite olja, såg någon droppe redan ifjol och det är samma i år. Då man kört motorn någon timme blir det några droppar (inte mycket och man behöver inte fylla på olja). 

Det kanske inte är hela världen med några droppar olja men min åsikt är att motorn ska vara tät. 

Jag har nu under semesterresan lagt hushållspapper på strategiska platser för att kunna se var läckaget kommer ifrån och tror att det är oljetrågspackningen som är boven. Oljetråget sitter med ett antal skruv som jag efterdragit men det hjälper inte.

Är jag ute på rätt spår? Har någon annan haft liknande läckage från sin motor?

Läckan är sällan där den visar sig, tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Läckan är sällan där den visar sig, tyvärr."

De stämmer, men jag har försökt lägga mina felsökningspapperstussar på olika höjd runt motorn (eftersom oljan rinner nedåt och samlas i skålen under motorn) och det finns ingen olja på de högre placerade pappren utan endast nedtill.

Tänkte försöka mig på att byta oljetrågspackningen som första åtgärd, dels är den billig och dessutom ganska lätt att byta (inbillar jag mig).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...