Gå till innehåll
fredag 13 juni 2025
ornviken87

Bränsleproblem? (Suzuki DT55)

Rekommendera Poster

Hej, har efter mycket felsökande och många utbytta delar fått slut på idéer.. båten har stått 2säsonger, impellern är ännu ej bytt, skvallerstråle finns.. motorn vill inte gå på full gas, endast ca 7knop.. går mest segt och varvar inte ur... förgasarna urplockade ännu en gång nu och ultraljudtvättas... utbytta delar: tank, samtliga bränsleslangar innanför motorkåpa, bränslefilter, bränslepump, kollat jordpunkter, bytt stift B8HS, fabriksinställt förgasarna 1varv + 2/3dels varv. Ny primerblåsa, gnista finns, 2st tändhattar utbytta, snabbkopplingen för bränsle vid motorn borttagen, så slangen går direkt till filtret.. idag provade jag pumpa blåsan ute på sjön för o se om det blev någon skillnad.. det enda var att den sög ihop.. och var svårt att bygga nytt tryck.. och ja, luftskruven i tanklocket är uppskruvat.. går fint på tomgång, startar lätt och ett komptest visar (8)-(8)-(8.2).

2 säsonger sen gick den hur fint som helst.. kör alltid spolmuff vid start på land.. batteriet som sitter i båten är nytt för 2säsonger sedan, dock blev det helt urladdat 2gånger nu i sommar när det användes ihop med en elmotor, men kan det verkligen spela roll? Tänker om det blivit såpass dåligt så det inte ger den kräm det ska för elsystemet/tändspolar m.m ska fungera optimalt? Jag lutar mest åt bränsleproblem. Förgasarna var något gröna inuti vid första rengöringen.. Flottörer etc såg bra ut. Det enda jag inte tog bort första rengöringen var ställskruvarna för luft/bränsle. Dem är urtagna nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om blåsan sugs ihop trots fungerande luftning av tanken så har du stopp i bränsleledningen bränslepumpen och vätskan i tanken. Blåsan bytt, så kolla tanken.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min kompis vattenskidbåtså var det silen som sitter på sugledningen I tanken som blev tät under körning = löst skräp I tanken. När silen blev tät sögs blåsan ihop och efter en stund tappade motorn orken helt och den som åkte på skidorna just då fick bada. När vi då stoppade motorn och sedan startade igen så gick motorn perfekt. När motorn stoppade försvann undertrycket i sugledningen i tanken och smutsen släppte från silen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev guestsson:

Om blåsan sugs ihop trots fungerande luftning av tanken så har du stopp i bränsleledningen bränslepumpen och vätskan i tanken. Blåsan bytt, så kolla tanken.

Tack för tipset, ska kolla upp det. Eventuellt skaffar jag ny armerad slang, eller nytt komplett kit med blåsa. Tanken är helt ny.. ingen synlig smuts eller skräp i den efter kontroll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om blåsan sugs ihop så måste det vara undertryck i slangen och undertryck kan det bara bli om det är stopp i ledningen. Någon annan förklaring finns inte enligt min mening. 

En kompis blev bestulen på sin tank och slang. Han köpte ny original tank tillika slang. Efter detta betede sig motorn som du beskriver, med den skillnaden att blåsan inte sögs ihop. 

Efter mycket letande kom vi fram till att det var stopp i slangen. Vi skar upp slangen och fann en propp av samma material som slangen. Ett tillverkningsfel  Stoppet satt i slangen mellan motorn och blåsan varför blåsan aldrig sögs ihop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fullt rimligt att det kan vara så även i mitt fall. Ska kontrollera slangarna.. det är de enda som inte är utbytta i nutid. Gummi är ju färskvara. Tanken är som sagt helt ny från biltema, köpte även deras snabbkoppling för tankanslutning. Smidigt då jag alltid förr har kopplat bort vid motorn och tagit med hela slang+blåsa och tank efter en dag på sjön.. nu tänkte jag att det skulle vara smidigare att ta med sig bara tanken och låta slang va kvar i båten. Blåsan sugs inte ihop när man kör, utan vid kontroll efter en stunds körning så skulle jag testa trycket och då blev den som en svamp. Och svårt att pumpa upp tryck igen.. har även reagerat på att filtret aldrig blir tvärfullt med soppa när man pumpar, utan det är fortfarande luft i behållaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då läcker det antagligen in luft i bränslelefnimgen, den måste vara helt tät mellan sugsidan på pumpen och vätskan i tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan skrev guestsson:

Då läcker det antagligen in luft i bränslelefnimgen, den måste vara helt tät mellan sugsidan på pumpen och vätskan i tanken.

Tänker köpa nytt kit (slang + blåsa) jag tror att suzuki original är 9.5mm slang, däremot är ju originalslangar inne vid motorn 6mm.. spelar det någon större roll om dimensionen på slang mellan tank/motor är 8mm eller 9.5mm ? Tänker om det påverkar tryck/flödet?

Biltema säljer ju färdiga 9.5mm kit och 8mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

8 mm räcker ganska säkert till en 55 hk, men jag tror inte att du har problem med slangarna, om det inte finns ett synligt läckage. Vid drift är det undertryck i bränsleledningen mellan pumpens sugsida och vätskeytan i tanken om det inte är tätt sugs det in luft och motorn får för lite soppa. När motorn stängs av upphör undertrycket och det brukar droppa bensin vid läckagen. Om du inte ser något läckage skulle jag misstänka tanken. Ett läckage i pickupröret i tanken kan vara förklaringen till de problem du har. Prova med en annan tank!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...