Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

ornviken87

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ornviken87

  • Placering
    Kadett

Profile Information

  • Interests
    Fiske, Natur, Whisky, Båtar

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tänker köpa nytt kit (slang + blåsa) jag tror att suzuki original är 9.5mm slang, däremot är ju originalslangar inne vid motorn 6mm.. spelar det någon större roll om dimensionen på slang mellan tank/motor är 8mm eller 9.5mm ? Tänker om det påverkar tryck/flödet? Biltema säljer ju färdiga 9.5mm kit och 8mm
  2. Fullt rimligt att det kan vara så även i mitt fall. Ska kontrollera slangarna.. det är de enda som inte är utbytta i nutid. Gummi är ju färskvara. Tanken är som sagt helt ny från biltema, köpte även deras snabbkoppling för tankanslutning. Smidigt då jag alltid förr har kopplat bort vid motorn och tagit med hela slang+blåsa och tank efter en dag på sjön.. nu tänkte jag att det skulle vara smidigare att ta med sig bara tanken och låta slang va kvar i båten. Blåsan sugs inte ihop när man kör, utan vid kontroll efter en stunds körning så skulle jag testa trycket och då blev den som en svamp. Och svårt att pumpa upp tryck igen.. har även reagerat på att filtret aldrig blir tvärfullt med soppa när man pumpar, utan det är fortfarande luft i behållaren.
  3. Tack för tipset, ska kolla upp det. Eventuellt skaffar jag ny armerad slang, eller nytt komplett kit med blåsa. Tanken är helt ny.. ingen synlig smuts eller skräp i den efter kontroll.
  4. Hej, har efter mycket felsökande och många utbytta delar fått slut på idéer.. båten har stått 2säsonger, impellern är ännu ej bytt, skvallerstråle finns.. motorn vill inte gå på full gas, endast ca 7knop.. går mest segt och varvar inte ur... förgasarna urplockade ännu en gång nu och ultraljudtvättas... utbytta delar: tank, samtliga bränsleslangar innanför motorkåpa, bränslefilter, bränslepump, kollat jordpunkter, bytt stift B8HS, fabriksinställt förgasarna 1varv + 2/3dels varv. Ny primerblåsa, gnista finns, 2st tändhattar utbytta, snabbkopplingen för bränsle vid motorn borttagen, så slangen går direkt till filtret.. idag provade jag pumpa blåsan ute på sjön för o se om det blev någon skillnad.. det enda var att den sög ihop.. och var svårt att bygga nytt tryck.. och ja, luftskruven i tanklocket är uppskruvat.. går fint på tomgång, startar lätt och ett komptest visar (8)-(8)-(8.2). 2 säsonger sen gick den hur fint som helst.. kör alltid spolmuff vid start på land.. batteriet som sitter i båten är nytt för 2säsonger sedan, dock blev det helt urladdat 2gånger nu i sommar när det användes ihop med en elmotor, men kan det verkligen spela roll? Tänker om det blivit såpass dåligt så det inte ger den kräm det ska för elsystemet/tändspolar m.m ska fungera optimalt? Jag lutar mest åt bränsleproblem. Förgasarna var något gröna inuti vid första rengöringen.. Flottörer etc såg bra ut. Det enda jag inte tog bort första rengöringen var ställskruvarna för luft/bränsle. Dem är urtagna nu.
  5. Har pratat med auktoriserad Suzuki verkstad om problemet, dem säger att det är nästintill omöjligt att få loss tätningen, man får värma tills det nästan glöder och har man tur kan man slå ut det med en glidhammare/bra pressverktyg, han menade på att allt skulle följa med ut i en klump, backdrev/tätningen osv.. och jag behövde inte ta loss drivaxeln från motorn.. detta var ju inte något man ville inleda sin semester med att vara strandsatt 😂
  6. Visst nu förstår jag givetvis att tätningen sitter som berg på gammalt skit, men det var lite såhär jag menade med att axeln skulle följa med ut, alternativt tätning ur först, och sedan kunna plocka ur axeln utan att behöva ta bort drivaxeln.. https://youtu.be/ZQo8Gi2ZaGI
  7. Jo så mycket vet jag, men jag tänker om man nu får loss tätningen först från prop-axeln så borde det ju bara vara att dra den axeln rakt ut eftersom pinjongdrevet från drivaxeln då hamnar i "fritt läge" ? och att back-drevet som sitter på prop-axeln följer med ut.. rent teoretiskt tänkt så känns det ju iallafall som att pinjongdrevet bara är aktiverat när dreven är i läge mot varandra.. så har man i friläge och axeln snurrar fritt så går ju inte dreven emot varandra heller.. eller tänker jag fel??
  8. Går bet på skiten.. är det ingen här inne som vet hur man går tillväga??? Behöver jag lossa på drivaxeln från motorn innan man kan ta loss propeller axeln? Tänker om den låser propelleraxeln på något sätt??..Tätningen går inte heller bort, sitter som fan...
  9. Kolla så att membranet i soppa pumpen är ok,, och kika även upp bränsle filtret som kan vara igensatt, skulle kunna vara bränslebrist vid högre belastning...
  10. Efter några dagars skruvade så tog jag idag ner växelhuset från motorn, ska ta med den till en kompis verkstad och se ifall man kan tillverka någon bra avdragare med krokar som håller.. antar att det bara är att nöta på.. har provat att värmt, dragit, knackat osv.. inte en tendens till att tätningen vill släppa..
  11. Kan ju vara något med tändningen, kollat hur gnistan ser ut på stiften? Tändkabel som börjar ge sig, se också över jordpunkterna, har du ställt in förgasarna efter du gjort rent dem? Kan vara lite klurigt, men bästa är väl att ha lite varv på motorn och skruva en i taget och försöka lyssna sig till en "fin" gång.
  12. Hej, i skrivande stund försöker jag få bort tätningen som sitter runt propelleraxeln då jag hade en lättare grundstötning under helgen, och måste därför plocka bort axeln för byte/riktning. Nu funderar jag på om någon vet ifall man måste plocka bort hela växelhuset/bottendelen på motorn för att kunna göra detta!? Alla klipp på Youtube som jag hittat då folk demonterar tätning/axel så är huset separerat från övre del. Tätningen ska väl endå gå att pressa rakt bak om nu allt övrigt är lossat utan att bottendelen behöver klyvas från motorn?? Sitter som f#n iallafall.. någon som har erfarenhet gällande detta och kan komma med lite tips? Laddar upp bilder lite senare under kvällen.
  13. Uppdaterar. # Elektriska choken rengjord/provad och fungerar nu när man trycker in nyckeln. Plockar ner förgasarna igen och byter ut packningarna för att kunna utesluta problem där. Behöver få motorn kunna gå på tomgång för att kunna ställa in dem ihop. Uppdaterar på nytt med saker jag provar eller om jag hittar felet!
  14. Halloj, har lite problem med motorn gällande kallstart/få den att gå på tomgång, dessutom verkar inte den elektroniska choken fungera, då jag får plocka av motorhuven/kåpan och reglera staget till spjällen manuellt, då brukar motorn hoppa igång, jag har tagit bort förgasarna och gjort rent/kontrollerat allt. Problemet som kvarstår är att den "dör" efter en stunds tomgångskörning. Vad jag förstår så är den väldigt känslig på luft, känns kanske inte som att förgasarna synkar med varandra, undrar om någon har haft liknande problem eller rent utav sitter på en enkel lösning? Är mest van att meka med bilar, mc, övriga motorer. # Nya stift (fin gnista) # Rengjorda förgasare # Nya bränsleslangar
×
×
  • Skapa nytt...